Virkailijavaltuuttamispalvelua ja ohjeita on täsmennetty asiakaspalautteen perusteella
Virkailijavaltuuttamispalvelua ja sen ohjeistusta on kehitetty asiakaspalautteen ja asiakkailta tulleiden kysymysten perusteella. Uusi versio otettiin käyttöön tiistaina 12.1.2021.
Uudistettu ohje ja hakemusprosessi ohjaa paremmin erilaisia yhteisötyyppejä ja neuvomaan niitä tarkemmin valtuutusoikeuksien rekisteröinnissä. Kehitystyötä on tehty yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon asiakaspalveluiden kanssa.
Tarkemmin räätälöidyt ohjeet sujuvoittavat hakemuksen täyttämistä
Virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeeseen on lisätty muun muassa yhteisömuodoa, yhteisön tilannetta ja sen nimenkirjoitusoikeutta täsmentäviä kysymyksiä. Niiden avulla kutakin yhteisöä voidaan neuvoa tarkemmin.
Ohje ja hakemus neuvoo nyt tarkemmin vaikkapa yritystä, joka on joko saneerauksessa, selvitystilassa tai konkurssissa. Lukuisia parannuksia on tehty myös ulkomaisten yritysten, yhdistysten, verotusyhtymien, Katso-palvelua käyttäneiden edunvalvojien ja muiden yhteisötyyppien ohjeistukseen ja hakemukseen.
Asiakaspalveluun on tullut paljon kysymyksiä esimerkiksi, kenen tulee allekirjoittaa hakemus tai mitä liitteitä hakemusta varten tarvitsee hankkia. Uudessa versiossa annetaan näihin sekä monenlaisiin erityistilanteisiin yksityiskohtaisemmat ohjeet.
Kaikki yhteisömuodot ovat sähköisen valtuuttamisen piirissä
Virkailijavaltuuttamispalvelu otettiin käyttöön kesäkuussa 2020. Se mahdollistaa tietoturvallisen sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeus ei ole automaattisesti selvitettävästi perustietorekisteristä kuten kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
Virkailijavaltuuttamispalvelussa on nyt käsitelty yli 20 000 valtuushakemusta. Vuodenvaihteessa virkailijavaltuuttamispalvelu ruuhkautui ja käsittelyajat pidentyivät. Tällä hetkellä keskimääräinen käsittelyaika on nyt 2-3 viikkoa. Jos hakemuksesta puuttuu liitteitä tai se vaatii lisäselvittelyitä, käsittelyaika pidentyy merkittävästi. Suurin osa hakemuksista on mennyt hakemusprosessin läpi sujuvasti ilman lisäselvittelyitä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua valtuutusoikeuksien rekisteröintiin tarvitsee noin 10 prosenttia entisen Katson käyttäjistä. Yritykset ja monet yhdistykset voivat omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa.
Lisätietoja
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö