Virkailijavaltuuttamispalvelua ja ohjeita on täsmennetty asiakaspalautteen perusteella
Virkailijavaltuuttamispalvelua ja sen ohjeistusta on kehitetty asiakaspalautteen ja asiakkailta tulleiden kysymysten perusteella. Uusi versio otettiin käyttöön tiistaina 12.1.2021.
Uudistettu ohje ja hakemusprosessi ohjaa paremmin erilaisia yhteisötyyppejä ja neuvomaan niitä tarkemmin valtuutusoikeuksien rekisteröinnissä. Kehitystyötä on tehty yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon asiakaspalveluiden kanssa.
Tarkemmin räätälöidyt ohjeet sujuvoittavat hakemuksen täyttämistä
Virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeeseen on lisätty muun muassa yhteisömuodoa, yhteisön tilannetta ja sen nimenkirjoitusoikeutta täsmentäviä kysymyksiä. Niiden avulla kutakin yhteisöä voidaan neuvoa tarkemmin.
Ohje ja hakemus neuvoo nyt tarkemmin vaikkapa yritystä, joka on joko saneerauksessa, selvitystilassa tai konkurssissa. Lukuisia parannuksia on tehty myös ulkomaisten yritysten, yhdistysten, verotusyhtymien, Katso-palvelua käyttäneiden edunvalvojien ja muiden yhteisötyyppien ohjeistukseen ja hakemukseen.
Asiakaspalveluun on tullut paljon kysymyksiä esimerkiksi, kenen tulee allekirjoittaa hakemus tai mitä liitteitä hakemusta varten tarvitsee hankkia. Uudessa versiossa annetaan näihin sekä monenlaisiin erityistilanteisiin yksityiskohtaisemmat ohjeet.
Kaikki yhteisömuodot ovat sähköisen valtuuttamisen piirissä
Virkailijavaltuuttamispalvelu otettiin käyttöön kesäkuussa 2020. Se mahdollistaa tietoturvallisen sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeus ei ole automaattisesti selvitettävästi perustietorekisteristä kuten kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
Virkailijavaltuuttamispalvelussa on nyt käsitelty yli 20 000 valtuushakemusta. Vuodenvaihteessa virkailijavaltuuttamispalvelu ruuhkautui ja käsittelyajat pidentyivät. Tällä hetkellä keskimääräinen käsittelyaika on nyt 2-3 viikkoa. Jos hakemuksesta puuttuu liitteitä tai se vaatii lisäselvittelyitä, käsittelyaika pidentyy merkittävästi. Suurin osa hakemuksista on mennyt hakemusprosessin läpi sujuvasti ilman lisäselvittelyitä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua valtuutusoikeuksien rekisteröintiin tarvitsee noin 10 prosenttia entisen Katson käyttäjistä. Yritykset ja monet yhdistykset voivat omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa.
Lisätietoja
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Tietoa mm. lääkäreille, viranomaisille ja muille tahoille
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta