Virkailijavaltuuttamispalvelua ja ohjeita on täsmennetty asiakaspalautteen perusteella
Virkailijavaltuuttamispalvelua ja sen ohjeistusta on kehitetty asiakaspalautteen ja asiakkailta tulleiden kysymysten perusteella. Uusi versio otettiin käyttöön tiistaina 12.1.2021.
Uudistettu ohje ja hakemusprosessi ohjaa paremmin erilaisia yhteisötyyppejä ja neuvomaan niitä tarkemmin valtuutusoikeuksien rekisteröinnissä. Kehitystyötä on tehty yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon asiakaspalveluiden kanssa.
Tarkemmin räätälöidyt ohjeet sujuvoittavat hakemuksen täyttämistä
Virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeeseen on lisätty muun muassa yhteisömuodoa, yhteisön tilannetta ja sen nimenkirjoitusoikeutta täsmentäviä kysymyksiä. Niiden avulla kutakin yhteisöä voidaan neuvoa tarkemmin.
Ohje ja hakemus neuvoo nyt tarkemmin vaikkapa yritystä, joka on joko saneerauksessa, selvitystilassa tai konkurssissa. Lukuisia parannuksia on tehty myös ulkomaisten yritysten, yhdistysten, verotusyhtymien, Katso-palvelua käyttäneiden edunvalvojien ja muiden yhteisötyyppien ohjeistukseen ja hakemukseen.
Asiakaspalveluun on tullut paljon kysymyksiä esimerkiksi, kenen tulee allekirjoittaa hakemus tai mitä liitteitä hakemusta varten tarvitsee hankkia. Uudessa versiossa annetaan näihin sekä monenlaisiin erityistilanteisiin yksityiskohtaisemmat ohjeet.
Kaikki yhteisömuodot ovat sähköisen valtuuttamisen piirissä
Virkailijavaltuuttamispalvelu otettiin käyttöön kesäkuussa 2020. Se mahdollistaa tietoturvallisen sähköisen valtuuttamisen ja toisen puolesta asioinnin niille tahoille, joiden edustamisoikeus ei ole automaattisesti selvitettävästi perustietorekisteristä kuten kaupparekisteristä, yhdistysrekisteristä tai väestötietojärjestelmästä.
Virkailijavaltuuttamispalvelussa on nyt käsitelty yli 20 000 valtuushakemusta. Vuodenvaihteessa virkailijavaltuuttamispalvelu ruuhkautui ja käsittelyajat pidentyivät. Tällä hetkellä keskimääräinen käsittelyaika on nyt 2-3 viikkoa. Jos hakemuksesta puuttuu liitteitä tai se vaatii lisäselvittelyitä, käsittelyaika pidentyy merkittävästi. Suurin osa hakemuksista on mennyt hakemusprosessin läpi sujuvasti ilman lisäselvittelyitä.
Virkailijavaltuuttamispalvelua valtuutusoikeuksien rekisteröintiin tarvitsee noin 10 prosenttia entisen Katson käyttäjistä. Yritykset ja monet yhdistykset voivat omatoimisesti valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa.
Lisätietoja
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö