Sujuvat palvelut kehitetään yhdessä
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) sekä IT-palveluyhtiö CGI kutsuivat nuoria aikuisia osallistumaan valtion digitaalisten palveluiden kehittämiseen hackathonin muodossa. Tulevaisuuden sujuva Suomi -hackathonissa ideoitiin palveluja, joita nuoret itse haluaisivat käyttää.
Aikuistuessa nuoren tulee opetella hoitamaan asioitaan itsenäisesti. Siihen voi liittyä haasteita ja tietotarpeita esimerkiksi oman talouden, asumisen ja osallisuuden suhteen. Apua on olemassa, mutta nuorten tarvitsema tieto on usein pirstaloituneena eri palveluntarjoajien verkkosivuilla. Digi- ja väestötietovirasto ja CGI etsivät hackathonin, eli kilpailullisen tiimi-ideoinnin, avulla ideoita palveluista, joiden avulla valtio voisi tukea itsenäistyviä nuoria elämän käännekohdissa.
Osallistaminen selvittää aidon tarpeen
Palvelut toimivat parhaiten silloin, kun ne ovat syntyneet aidon tarpeen pohjalta. Tarpeen ja nuorten näkemysten selvittämiseksi CGI ja DVV järjestivät Tulevaisuuden sujuva Suomi -hackathonin. Hackathon oli kaksipäiväinen tilaisuus, jonka aikana osallistujat kehittelivät palveluideoita CGI:n ja DVV:n asiantuntijoiden tuella. Tarkoituksena oli ideoida nuorten elämäntilanteeseen liittyviä, tulevaisuuden yhteiskunnan arkea helpottavia digitaalisia palveluita.
Tiivistä tiimityötä
Hackathonin osallistujat olivat nuoria aikuisia erilaisilla opintotaustoilla. Haasteeseen otti osaa kaikkiaan kuusi tiimiä, joista kaksi osallistui etänä ja neljä paikan päältä. Yhteensä osallistujia oli 18.
Hackathon koostui kahdesta tiiviistä päivästä, joiden aikana DVV:n ja CGI:n palvelukehityksen asiantuntijat auttoivat tiimejä sparraamalla, mentoroimalla sekä tuomalla tiimien käyttöön haasteeseen liittyvää tutkimus- ja taustatietoa. Lisäksi hackathoniin sisältyi ohjausta ja opetusta kehittämismenetelmiin ja tiimityöhön liittyen.
Kehittämishaaste huipentui tiimien ideoiden esittelyyn. Syntyneet ideat olivat ratkaisuja nuorten itsenäistyessään kohtaamiin ongelmakohtiin ja tarpeisiin, kuten muuttojen ja välivuoden aiheuttamiin elämänmuutoksiin. Näihin kytkeytyviä palveluja ideoitiin mm. DVV:n olemassaolevien rekisterien ja yritysten ja yhdistysten tarjoamien ratkaisujen pohjalle.
Voittajatiimi ideoi vertaistukea välivuoteen
Hackathonissa esitellyt palveluideat olivat niin toteuttamiskelpoisia, että ajatukset jatkokehitysmahdollisuuksista lähtivät heti rullaamaan, tuomaristo alusti ennen voittajien julkistamista.
Tuomaristo kertoi, että voittajien valitseminen oli vaikea, mutta melko yksimielinen päätös. Kaksi tiimiä nousi erityisesti ylitse muiden, ja tuomaristo päätyikin palkitsemaan sekä toiseksi tulleen että voittajajoukkueen.
Hackathonin voitti KAJO Innovations -tiimi Minun välivuoteni -palvelulla. Palvelun ideana oli tuoda yhteen eri mahdollisuudet välivuotta viettävälle nuorelle. Palvelussa nuori saisi vertaistukea, inspiraatiota ja tietoa siitä, miten välivuoden voisi hyödyntää ja päästä sen jälkeen opintoihin kiinni. KAJO Innovations -tiimin muodostivat Katariina Moilanen, Aleksi Ala-Uotila, Orel Rantonen ja Juuso Mainio.
-Voittajatiimin idea puhutteli meitä hyvin paljon, kertoo Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Sirpa Fourastie. -Tämä toteuttamiskelpoinen, tietoa ja vertaistukea tarjoava verkkopalvelu huomioi myös tunnepuolen, joka on tärkeä osa digipalveluja, Fourastie summaa. Minun välivuoteni -palvelua kiitettiin myös negatiivisen kokemuksen kääntämisestä positiiviseksi sekä jatkojalostusmahdollisuuksista.
Auttava käsi kohtauttaa palvelut ja nuoret
Toiseksi tuli Solea Solutions-tiimi Auttava käsi -palvelulla. Sen tarkoituksena oli kohtauttaa jo olemassa olevat palvelut ja apua tarvitsevat nuoret erityisesti elämän taitekohdissa. Tuomaristo kiitti ideaa oivaltavaksi, hyöty-kustannussuhteeltaan erinomaiseksi matalan kynnyksen palveluksi. Idean kehittivät Leevi Leivo, Aki Koppinen ja Sofi Lemieux.
”Aivan mahtava kokemus!”
Tulevaisuuden sujuva Suomi -hackathon oli hyvä tapa oppia palveluiden kehittämisestä ja tiimityöstä sekä verkostoitua, esitellä omaa osaamista mahdollisille tulevaisuuden työnantajille ja saada oma ääni kuuluviin tulevaisuuden Suomen rakentamisessa. - Oli tämä kyllä aivan mahtava kokemus!, tiivisti voittajatiimin Katariina Moilanen. Järjestäjät saivat kiitosta Aleksi Ala-Uotilalta: - Kaikki oli mietitty tarkalleen, ja mentoreilta sai hyviä vinkkejä ja ohjausta oikeaan suuntaan.
DVV edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin mm. tukemalla kansalaisten asiointia julkisen hallinnon kanssa. CGI sen sijaan kehittää ja ylläpitää tällaisia julkishallinnon digitaalisia palveluita suurena IT-palveluyhtiönä ja DVV:n kumppanina.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö