Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: på flera orter erbjuds distanstjänster från och med den 1 december
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger sitt serviceställe i Tavastehus, Kajana, Karleby, Kouvola, S:t Michel och Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på dessa orter. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har erbjudit distanstjänster utöver kundservice på plats på dessa orter sedan den 1 september. Nu övergår ämbetsverket till att endast erbjuda distanstjänster på dessa sex orter. Orsaken till övergången till distanstjänsten och ändringen av nätverket av serviceställen är statsförvaltningens besparingar och att e-tjänsterna blir allmännare. Till exempel 2024 utfördes cirka 94 procent av ärendena via andra kanaler istället för att besöka servicestället.
Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan man uträtta ärenden på plats i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Uleåborg, Björneborg, Rovaniemi, Tammerfors, Åbo och Vasa. Serviceställena är i regel öppna för dem som bokat tid. Tid för personligt besök bokas på förhand.
I distanstjänstens möts kunden och kundrådgivaren via videoförbindelse
Genom att kontakta telefontjänsten kan man vid behov boka tid till distanstjänsten om kunden behöver personlig rådgivning eller handledning. I praktiken går distanstjänsten ut på att kunden kommer till servicepunkten för att få videokontakt med en expert vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Distanstjänsten är avgiftsfri och tillgänglig endast med tidsbokning.
Via distanstjänsten får man personlig rådgivning och handledning. Man kan inte skriva ut eller skanna blanketter eller dokument vid servicepunkten. Man kan inte heller lämna in blanketter eller dokument vid servicepunkten.
Endast ett fåtal ärenden kräver besök vid ämbetsverket
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar riksomfattande, huvudsakligen på webben eller per telefon. Endast vissa ärenden kräver att man besöker ett serviceställe. De tjänster som förutsätter ett personligt besök är vigsel, vissa notarius publicus tjänster och registrering av utlänningar. Man kan sköta sina ärenden på det serviceställe som passar kunden bäst, oavsett region. Ämbetsverket viger också fortfarande par i hela Finland.
Ämbetsverket deltar i utvecklingen av den gemensamma distanstjänsten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar dessutom i utvecklingen av distanstjänsten tillsammans med andra myndigheter. Myndigheternas gemensamma koncept för distanstjänster testas från september 2025 till februari 2026 vid Finlandsdiskarna i Imatra, Nurmes och Borgå tillsammans med polisen, FPA och Skatteförvaltningen. Försöket på dessa tre orter är en del av projektet att reformera statens service- och lokalnät på 2020-talet.
Läs mer:
Så här uträttar du ärenden i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation