Vi gör det smidigare att uträtta ärenden: Vi betjänar per telefon fram till klockan tre
Från och med oktober är telefontjänsten för personkunder och organisationer öppen måndag till fredag kl. 9–15. Via de riksomfattande servicenumren kan du få rådgivning, beställa intyg eller vid behov boka en besökstid till ett serviceställe. Förmyndarverksamhetens chatt ger också rådgivning i intressebevakningsärenden under längre öppettider än tidigare, vardagar kl. 9–15.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) vill svara på kundbehovet och därför förlängs telefonservicetiden vardagar från klockan tolv till femton. Under sommaren testade man att förlänga telefontjänstens öppettider för personkunder med tre timmar på måndagar. Försöket visade att vid sidan av e-tjänsten är telefonen är en viktig servicekanal för kunderna och att den förlängda öppettiden minskar kötiden under andra dagar. Även i lagstiftningsreformen om ämbetsverkens öppettider konstateras bland annat att ämbetsverkets öppettider ska motsvara kundernas behov och myndighetens anträffbarhet per telefon ska tryggas. Även telefontjänsten för organisationer är öppen en timme tidigare, vardagar kl. 9–15.
"Med längre öppettider för telefonservicen kan vi betjäna kunderna smidigare än i nuläget", säger Heidi Rantatulkkila, direktör för enheten för personkunder. "Vårt mål är att det ska vara lätt att uträtta ärenden hos oss. I fortsättningen uträttas en allt större del av ärendena på nätet. Per telefon stöder vi särskilt dem som inte e-tjänsten är en naturlig kanal för."
Det är lätt att uträtta ärenden på nätet, servicespecifik rådgivning fås per telefon
Många av ämbetsverkets ärenden kan skötas på egen hand på nätet när som helst på dygnet. Till exempel i den elektroniska tjänsten Intyg (länk) kan du enkelt beställa bland annat levnads- eller hemvistintyg. Alternativt kan intygen beställas per telefon dagtid.
De flesta ärenden kräver inte ett personligt besök på MDB:s serviceställe. I ärenden som kräver ett personligt besök rekommenderar vi att du bokar tid på förhand antingen på nätet eller genom att ringa tjänsten i fråga.
På MDB:s serviceställen på olika håll i Finland får man råd i olika ärenden genom att köa. Dessutom kan handlingar lämnas till serviceställena. Egentlig servicespecifik rådgivning fås genom att ringa till något av de 13 riksomfattande servicenumren. Till exempel på numret för Förmyndarskap och intressebevakning får du bland annat information om förordnande av intressebevakning och fastställande av intressebevakningsfullmakt. I intressebevakningsärenden får du också rådgivning i förmyndarverksamhetens chatt under längre öppettider vardagar kl. 9–15.
Telefontjänst för personkunder
Via de riksomfattande servicenumren kan du få rådgivning, beställa intyg eller vid behov boka en besökstid till ett serviceställe påvardagar kl. 9–15. Se telefonnumren och beskrivningarna av tjänsten på vår webbplats.
- Kostnader för samtal och köer kommer att vara i enlighet med uppringarens egen operatörs lokala nätverk och mobiltelefonavgift.
- I telefontjänsten kan vi inte svara på förfrågningar om behandlingen av ett enskilt ärende. Du kan kontrollera den genomsnittliga behandlingstiden på vår webbplats. Dessutom kan du följa behandlingen av den egna flyttanmälan på sidan Suomi.fi Personuppgifter .
Telefontjänst för organisationer
Kundtjänst för organisationer ger råd och hjälp med anknytning till alla våra tjänster som är orienterad för organisationer på vardagar kl. 9–15 på finska, svenska och engelska.
Kontakta oss per telefon, tel. 0295 53 5115 (mån–fre kl. 9–15)
Medborgarrådgivningen
Medborgarrådgivningen betjänar vardagar kl. 8–21 och lördagar kl. 9–15 i ärendena nedan och hjälper dig att hitta rätt myndighetstjänst i Finland.
- Suomi.fi-tjänster, tfn 0295 000. Hjälp med att använda Suomi.fi-tjänsterna.
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet, tfn 0600 9 6160 (lna/mta). Stöd för användning av certifikattjänster.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation