Sujuvoitamme asiointia: Palvelemme puhelimessa kello kolmeen asti
Lokakuusta lähtien henkilöasiakkaiden ja organisaatioasiakkaiden puhelinpalvelu on auki maanantaista perjantaihin klo 9–15. Valtakunnallisista palvelunumeroista saa neuvontaa, voi tilata todistuksia tai tarvittaessa varata käyntiajan palvelupaikkaan. Myös holhoustoimen chatissa saa neuvontaa edunvalvonta-asioissa aiempaa pidemmillä aukioloajoilla arkisin klo 9–15.
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) haluaa vastata asiakastarpeeseen, minkä takia henkilöasiakkaiden puhelinpalveluaikaa pidennetään arkisin kello kahdestatoista viiteentoista asti. Kesän aikana kokeiltiin puhelinpalvelun aukioloajan pidennystä maanantaisin kolmella tunnilla. Kokeilu osoitti, että verkkoasioinnin ohella puhelin on asiakkaille tärkeä asiointikanava ja pidennetty aukioloaika vähentää jonotusaikaa muina päivinä. Virastojen aukioloaikoja koskevassa lainsäädäntöuudistuksessa todetaan muun muassa, että viraston aukiolon tulee vastata asiakkaiden tarvetta ja viranomaisen tavoitettavuus puhelimitse pitää turvata. Siksi myös organisaatioasiakkaiden puhelinpalvelu on avoinna arkisin jo tuntia aiemmin klo 9–15.
”Laajemmilla puhelinpalvelun aukioloajoilla pystymme palvelemaan asiakkaita nykyistä sujuvammin”, sanoo henkilöasiakkaat-yksikön johtaja Heidi Rantatulkkila. ”Tavoitteenamme on, että meillä asiointi on helppoa. Jatkossa yhä suurempi osa asioinnista tapahtuu verkossa. Puhelimessa tuemme erityisesti heitä, joille verkkoasiointi ei ole luonteva kanava.”
Asiointi on helppoa verkossa, palvelukohtaista neuvontaa saa puhelimitse
Monet viraston asiat voi hoitaa omatoimisesti verkossa mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Esimerkiksi sähköisestä Todistukset-palvelusta voi tilata helposti muun muassa elossaolo- tai asuinpaikkatodistuksen. Vaihtoehtoisesti todistukset voi tilata päivisin puhelimitse.
Useimmat asiat eivät vaadi henkilökohtaista käyntiä DVV:n palvelupaikassa. Henkilökohtaista käyntiä vaativissa asioissa suosittelemme ajanvarauksen tekemistä etukäteen joko verkossa tai soittamalla kyseisen palvelun puhelinnumeroon.
DVV:n palvelupaikoissa eri puolella Suomea saa jonottamalla neuvoja asiointiin. Lisäksi palvelupaikkoihin voi jättää asiakirjoja. Varsinaista palvelukohtaista neuvontaa saa soittamalla johonkin 13 valtakunnallisesta palvelunumerosta. Esimerkiksi Holhous ja edunvalvonta -numerosta saa muun muassa tietoa edunvalvontaan määräämisestä ja edunvalvontavaltakirjan vahvistamisesta. Edunvalvonta-asioissa myös holhoustoimen chatissa saa neuvontaa aiempaa pidemmillä aukioloajoilla arkisin klo 9–15.
Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu
Valtakunnallisista palvelunumeroista saa neuvontaa, voi tilata todistuksia tai tarvittaessa varata käyntiajan palvelupaikkaan arkisin klo 9–15 . Katso puhelinnumerot asiakaspalvelun sivulta
- Puhelu ja jonotus maksavat soittajan oman operaattorin sopimuksen mukaisen paikallisverkko- ja matkapuhelinmaksun verran.
- Puhelinpalvelussa emme voi vastata yksittäisen asian käsittelyä koskeviin tiedusteluihin. Keskimääräisen käsittelyajan voi tarkastaa verkkosivuiltamme. Lisäksi oman muuttoilmoituksen käsittelyä voi seurata Suomi.fi-verkkopalvelun Henkilötiedot-sivulta.
Organisaatioiden puhelinpalvelu
Organisaatioiden asiakaspalvelu neuvoo ja opastaa kaikissa organisaatioille tarjottuihin palveluihin liittyvissä asioissa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi arkisin 9–15, p. 0295 53 5115.
Kansalaisneuvonta
Kansalaisneuvonta palvelee arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15 alla olevissa asioissa ja auttaa muun muassa löytämään oikean viranomaispalvelun Suomessa. Neuvoa saa myös seuraavissa asiossa:
• Apua Suomi.fi-palvelujen käyttöön, p. 0295 000.
• Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys, p. 0600 9 6160 (pvm/mpm). Saat tukea DVV:n myöntämien varmenteiden käytössä (mm. henkilökortin kansalaisvarmenne ja organisaatiokortit)
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation