Verotusyhtymä, näin haet Suomi.fi-valtuudet
Verohallinnon ja muiden viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa hyödynnetään jatkossa Suomi.fi-valtuuksia ja Suomi.fi-tunnistusta.
Tunnistautuminen Suomi.fi-tunnuksilla
Asiointipalveluihin kirjaudutaan vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla. Erillisiä käyttäjätunnuksia et tarvitse.
Katso-rooleja korvaavat valtuusasiat löydät kunkin viranomaisen ohjeista
Jos olet aiemmin käyttänyt Katso-rooleja, on ne vaihdettava Suomi.fi-valtuuksiin. Parhaat ohjeet Katson korvaamiseen asiointipalveluissa löydät viranomaisen omista ohjeista.
Katso-rooleja vastaavat Suomi.fi valtuusasiat löydät myös Excel-koosteesta:
Katso-rooleja vastaavat valtuusasiat, Excel
Milloin verotusyhtymä voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa?
Metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymät voivat hallinnoida valtuuksiaan omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että verotusyhtymän kaikki osakkaat ovat henkilöitä, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jotka käyttävät sähköisiä tunnistautumisvälineitä. Ohjeet valtuuttamiseen löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta.
Valtuushakemusta tarvitsevat edelleen ne verotusyhtymät, joissa on osakkaina muita yhtymiä tai kuolinpesiä tai jossa joillain osakkailla ei ole käytössään sähköisiä tunnistautumisvälineitä.
Valtuuksien hakeminen virkailijavaltuuttamispalvelussa
Verotusyhtymä voi hakea valtuudet kaikkiin käyttämiinsä asiointipalveluihin yhdellä hakemuksella virkailijavaltuuttamispalvelussa. Asiointipalveluita ovat esimerkiksi Verohallinnon, Kelan ja tulorekisterin sähköiset palvelut.
Kannattaa ensin perehtyä asiointipalveluiden antamiin ohjeisiin asiointipalvelussa käytettävistä valtuusasioista. Valtuusasioilla määritellään toimintavaltuus, eli missä asioissa valtuutetut voivat asioida verotusyhtymän puolesta.
1. Sopikaa, ketkä hallinnoivat valtuutusoikeuksia ja asioivat palveluissa yhtymän puolesta
Valtuutusoikeuden saanut voi antaa ja mitätöidä asiointivaltuuksia
Verotusyhtymän kannattaa ensin rekisteröidä vastuuhenkilöille valtuutusoikeudet virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Kun henkilö on saanut valtuutusoikeuden, hän voi myöntää muille henkilöille asiointivaltuuksia. Erillistä hakemusta hän ei enää tarvitse, vaan hän voi kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valita siellä yrityksen tai yhteisön puolesta asioinnin. Hän voi myös mitätöidä asiointivaltuuksia.
Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi siis esimerkiksi valtuuttaa talousvastaavan hoitamaan veroasioita verotusyhtymän puolesta.
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt voivat asioida palveluissa
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt ja yhteisöt voivat asioida verotusyhtymän puolesta asiointipalveluissa.
Huomaa, että valtuutusoikeudella ei voi asioida asiointipalveluissa. Valtuutusoikeuden saaneen henkilön tulee antaa myös itselleen asiointivaltuus, jos hänen asioi palveluissa verotusyhtymän puolesta.
2. Selvitä toimintaohjeet ja tarvittavat liitteet
Tutustumalla virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeisiin saat vastaustesi perusteella täsmälliset neuvot, mitä liitteitä hakemukseen tulee liittää ja keiden tulee hakemus allekirjoittaa.
Ohjeeseen kannattaa tutustua, sillä sen jälkeen hakemuksen tekeminen on paljon sujuvampaa.
3. Täytä ja tulosta hakemus virkailijavaltuuttamispalvelusta
- Täytä valtuushakemus virkailijavaltuuttamispalvelussa. Huolehdi siitä, että hakemuksella on kaikki verotusyhtymän puolesta asioinnissa tarvittavat valtuusasiat.
- Valtuustyyppi-kohdassa kannattaa valita valtuutusoikeus, jotta valittu henkilö voi joustavammin hallinnoida verotusyhtymän valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa.
- Tulosta tai tallenna valtuushakemus ja hanki siihen tarvittavat allekirjoitukset.
- Jos yhtymän osakkaita on useilla paikkakunnille, voit lähettää jokaiselle oman hakemuksen allekirjoitettavaksi sähköpostiviestin liitteenä tai paperipostina.
- Osakkaat voivat lähettää allekirjoitetun hakemuksen takaisin sinulle postitse tai sähköpostilla esimerkiksi valokuvana tai skannattuna.
- Huomaa, että jokainen allekirjoitettu hakemus tulee palauttaa kokonaisena, jotta voimme varmistua, että verotusyhtymän osakkaat ovat saaneet koko hakemuksen tarkastettavakseen. Pelkkä allekirjoitussivu ei riitä.
- Myös passin tai henkilökortin kopion voi lähettää skannattuna tai valokuvana. Passin tai henkilökortin tulee olla voimassa.
Siirry virkailijavaltuuttamispalveluun
4. Lähetä hakemus liitteineen virkailijavaltuuttamispalvelussa
- Kun olet saanut hakemukset allekirjoitettuina ja tarvittavat liitteet kaikilta osakkailta, kirjaudu virkailijavaltuuttamispalveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet/valtuushakemus.
- Valtuushakemukseen pääset sivun alalaidassa olevasta kohdasta Omat hakemukset. Kirjautumisen jälkeen voit avata hakemuksen klikkaamalla sitä Rekisteröitävät valtuudet -listasta.
- Huomaa, että vain hakemuksen alkuperäinen lähettäjä pääsee täydentämään lisätietoa odottavaa hakemusta.
- Voimme käsitellä hakemuksen vasta, kun olet lähettänyt toimittanut hakemuksen ja liitteet käsiteltäväksi.
Näin valtuutat tai asioit verotusyhtymän puolesta
1. Näin valtuutat Suomi.fi-valtuuksissa verotusyhtymän puolesta
Digi- ja väestötietovirasto lähettää sinulle tiedon ilmoittamaasi sähköpostiisi, kun valtuus on rekisteröity. Kun sinulla on valtuutusoikeus ja haluat antaa asiointivaltuuksia:
• tunnistaudu Suomi.fihin omana itsenäsi eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Ohjeet eri tunnistusvälineillä tunnistautumiseen
• valitse Suomi.fi-valtuuksissa yrityksen puolesta asiointi
• valitse yhtymä, jonka puolesta haluat valtuuttaa
• Lisätietoa löydät Suomi.fi-verkkopalvelun ohjeista.
2. Näin asioit verotusyhtymän puolesta
Kun sinulla on asiointivaltuus esimerkiksi Veron palveluun
• kirjaudu Veron palveluun henkilökohtaisilla tunnuksillasi.
• valitse asioi yrityksen puolesta palvelun etusivulla.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation