Suomi.fi-meddelanden har minskat mängden papperspost inom småbarnspedagogiken i Tammerfors betydligt
Tammerfors stad tog i bruk eVaka-systemet våren 2022. Nu skickas även beslut om småbarnspedagogik och förskoleundervisning med hjälp av Suomi.fi-meddelanden elektroniskt via eVaka. Ändringen minskade avsevärt antalet beslut som postades samt arbetet med postningen och gjorde de interna processerna smidigare. Utifrån de positiva erfarenheterna är man i Tammerfors förvånad över varför Meddelanden inte används i större utsträckning i kommunorganisationerna.
Tammerfors stad tog i bruk eVaka-systemet för ett par år sedan. Systemet hade tidigare år 2020 utvecklats och tagits i bruk av Esbo stad. Städerna fick tillsammans stöd av finansministeriet för att utveckla systemet. Efter Tammerfors har dessutom Uleåborg och Åbo börjat använda eVaka. För närvarande implementeras systemet även i Tammerfors åtta ramkommuner.
Suomi.fi-meddelanden har ända från början ingått i systemet och är i användning i alla användarkommuner. Alla beslut som fattas inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, till exempel beslut om platser, värderingar och avgifter, förmedlas i elektronisk form via meddelandena.
"Det ekologiska perspektivet är starkt.
När det inte går så mycket arbetstid
till postning av beslut,
sparar man in på kostnaderna.
Uppmärksamheten kan riktas bättre
mot rätt saker."
Suomi.fi-meddelanden har minskat mängden papperspost
Ibruktagningen av Suomi.fi-meddelanden har minskat mängden papperspost inom småbarnspedagogiken i Tammerfors avsevärt. Till de mottagare som inte använder Suomi.fi-meddelanden skrivs breven ut och postas direkt via Suomi.fi-tjänsten Papperspostningen tar alltså inte längre separat arbetstid från personalen inom småbarnspedagogiken i Tammerfors, när Suomi.fi-meddelanden automatiskt kan styra meddelandena som ska skickas till den elektroniska kanalen och papperspostningskanalen. I Tammerfors gläder man sig över att ändringen inte bara sparar arbetstid utan också besparar naturen.
"Det ekologiska perspektivet är starkt här. Samtidigt sparar man naturligtvis in på kostnaderna när det inte längre går så mycket arbetstid till postning av beslut och uppmärksamheten bättre kan riktas mot rätt saker", påpekar eVaka produktägaren Heli Ketola vid Tammerfors stad.
Dessutom gläder man sig i Tammerfors över att användarna av Suomi.fi-meddelanden får besluten betydligt snabbare. Via tjänsten får vårdnadshavarna beslutet genast, medan det tar flera dagar, ibland till och med en vecka, att få beslutet som pappersbrev.
Inom kommunorganisationerna kunde Suomi.fi-meddelanden användas i ännu större utsträckning
För närvarande funderar man också på ibruktagning av eVaka i några andra kommuner och det har kommit en del förfrågningar om det, berättar Tammerfors. Av dem kunde Suomi.fi-meddelanden tas i bruk i kommunorganisationerna i betydligt större utsträckning.
"Suomi.fi-meddelanden skulle göra saker smidigare och fördelarna med tjänsten är tydliga. Förvånansvärt lite stöter man ändå på det i andra kommuners tjänster. Vi anser att användningen av det kunde vara mycket mer omfattande än i nuläget", säger Ketola.
Verksamheten blir smidigare ju fler medborgare som tar emot myndighetspost elektroniskt i Suomi.fi-meddelanden.
Är du intresserad? Fråga oss mer
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata berättar gärna mer om Suomi.fi-meddelanden
Kontakta oss: [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation