Yli 1 700 ihmistä on hakenut sukupuolen vahvistamista omalla selvityksellä
Sukupuolen vahvistamista on voinut hakea omalla selvityksellä 3.4.2023 alkaen. Reilun puolen vuoden aikana Digi- ja väestötietovirasto on vahvistanut yli tuhannen ihmisen sukupuolen. Hakemuksista 99 prosenttia on tehty sähköisesti.
Sukupuolen vahvistaminen tarkoittaa, että väestötietojärjestelmään merkitty sukupuoli korjataan omaa sukupuoli-identiteettiä vastaavaksi. Sukupuolen vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastolta (DVV). Siihen ei ole tarvinnut lääketieteellistä selvitystä 3.4.2023 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen.
Lakiuudistuksen jälkeen yli 1 700 ihmistä on tehnyt DVV:lle sukupuolen vahvistamishakemuksen. 64 % hakijoista on myös vahvistanut hakemuksensa, ja heidän sukupuoltaan koskeva tieto on korjattu väestötietojärjestelmään. Hakemus pitää vahvistaa kuuden kuukauden kuluessa tai se raukeaa.
Noin joka neljäs hakija on samaan aikaan hakenut myös nimenmuutosta. Sukupuolen vahvistamisen yhteydessä tehtävä ensimmäinen etunimenmuutos on maksuton, kun etunimi muutetaan vastaamaan hakijan sukupuoli-identiteettiä.
Hakemusmäärät moninkertaistuneet
Digi- ja väestötietovirastolle tehtiin hakemuksia lakiuudistuksen ensimmäisenä päivänä lähes kolme kertaa se määrä, mitä koko vuoden 2022 aikana.
”Aikaisemmin meille tuli kuukaudessa noin 20 hakemusta. Huhtikuussa, kun lakiuudistus tuli voimaan, hakemuksia tuli yli 1 000, joten hakemusten määrän nousu oli melkoinen. Nyt hakemusten määrä on kuitenkin tasoittunut noin sataan kuukaudessa, ja ne voidaan käsitellä sujuvasti”, sanoo DVV:n henkikirjoittaja Kaisa Myrsky.
Virasto pyrkii ratkaisemaan hakemukset noin kahdessa viikossa siitä, kun hakija on vahvistanut hakemuksena.
Osa ei ole vahvistanut hakemustaan
Jos hakija ei vahvista tekemäänsä hakemusta aikaisintaan kuukauden tai viimeistään kuuden kuukauden aikana sen tekemisestä, asia raukeaa eli DVV ei vahvista hakijan sukupuolta. Lokakuun aikana noin 250 hakijan hakemus on rauennut.
Pieni osa hakemuksia on rauennut myös sen takia, että hakija on perunut hakemuksensa.
Hakemuksista jopa 99 % on tehty sähköisesti
Sukupuolen vahvistamista voi hakea helpoiten sähköisesti DVV:n verkkosivuilla olevalla lomakkeella. Jopa 99 prosenttia hakijoista on asioinut sähköisesti.
”Lakimuutoksen myötä uudistimme täysin hakemusten käsittelytavan. Tavoitteenamme oli mahdollistaa sujuva, turvallinen ja nopea asiointi kaikille hakijoille. Sähköisen hakemisen myötä onnistuimme tavoitteessamme yli odotusten”, Myrsky kertoo.
Henkilötunnus muuttuu ja esimerkiksi henkilöllisyystodistus pitää uusia
Sukupuolen vahvistamisella on sekä oikeudellisia että käytännöllisiä vaikutuksia. Arkeen eniten vaikuttava muutos on, että hakijan henkilötunnus muuttuu, minkä takia hän tarvitsee muun muassa uuden henkilöllisyystodistuksen ja uudet pankkitunnukset. Hänen täytyy myös korjata uusi henkilötunnuksensa eri organisaatioille ja järjestelmiin. Lisäksi sukupuolen vahvistaminen voi vaikuttaa esimerkiksi asevelvollisuuteen.
Sukupuolen vahvistaminen pähkinänkuoressa
- Sukupuolen vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastolta. Hakemiseen ei enää tarvita lääketieteellistä selvitystä.
- Hakijan täytyy vahvistaa hakemuksensa aikaisintaan kuukauden ja viimeistään kuuden kuukauden kuluessa.
- Kun hakijan sukupuoli on vahvistettu, sukupuolta koskeva tieto korjataan väestötietojärjestelmään. Lisäksi hänen henkilötunnuksensa muuttuu, minkä takia hänen täytyy uusia muun muassa henkilöllisyystodistus ja pankkitunnukset.
- Sukupuolen vahvistaminen voi vaikuttaa myös esimerkiksi asevelvollisuuteen.
- Lisätietoa aiheesta löytyy Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.
Sukupuolen vahvistaminen 3.4.2023 jälkeen lukuina
- Noin 1 700 ihmistä on hakenut sukupuolen vahvistamista. Yli 1 100 henkilön sukupuoli on vahvistettu.
- Ennen 3.4.2023 hakemuksia tuli noin 20 kuukaudessa. Tämän vuoden huhtikuussa niitä tuli ennätyksellisesti yli 1 000. Määrä on nyt laskenut alle sataan hakemukseen kuukaudessa.
- Noin 450 hakijaa on hakenut samalla uutta etunimeä.
- Jopa 99 prosenttia hakemuksista on tehty sähköisesti.
Lisätietoja: henkikirjoittaja Kaisa Myrsky, Digi- ja väestötietovirasto, p. 0295 537 358, [email protected]
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation