Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.
”Åldrande och den ökande befolkningsmångfalden är ingen börda, utan vi ska i vårt samhälle kritiskt bedöma våra gamla tröga uppfattningar om dessa frågor. Samtidigt kräver vår gemensamma digitala infrastruktur mer utveckling och underhåll än i nuläget. Detta bör beaktas även i de ekonomiska satsningarna”, säger Janne Viskari, generaldirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Åldrandet förändras
Viskari säger att Finlands befolkning åldras och man förutspår att vår demografiska försörjningskvot stiger rejält under de kommande 10–15 åren.
”Den åldrande befolkningen påverkar vår nationalekonomi och vårt pensionssystem, vilket ska beaktas i utvecklandet av digitala tjänster.”
Samtidigt är det viktigt att observera att åldrandet i sig förändras. Man går i pension med i genomsnitt bättre funktionsförmåga och mer tryggad utkomst. Åldrandet är inte bara en börda och vårt samhälle måste kritiskt granska sina gamla uppfattningar om åldrandet.
Den åldrande befolkningen påverkar också utvecklingen i regionerna. Befolkningen i Finland kommer även i framtiden att koncentreras till städer och tätorter. I största delen av landskapen minskar och åldras befolkningen. Kommunernas och välfärdsområdenas utgångspunkter som tjänsteleverantörer differentieras. I framtiden kommer områdena att omfatta alltmer olika användare av offentliga plattformstjänster. Behovet av fungerande och använda gemensamma digitala lösningar framhävs även i fortsättningen, utan att glömma datas interoperabilitet och mobilitet.
Mångfald ökar behovet av kundförståelse
Finländarnas värderingar och attityder förändras och dessutom ökar invandringen heterogeniteten i vårt land. I framtiden kommer kundkretsen inom den offentliga förvaltningen att vara mångsidig och mångformig.
Enligt rapporten bör den offentliga förvaltningen satsa på undersökt information och kundförståelse när man utvecklar tjänster, eftersom de gamla modellerna för att förstå människors livsstil och processer inte längre fungerar. Det är också viktigt att fundera ut hur olika sätt att uträtta ärenden kan skräddarsys i olika kanaler.
Digital infrastruktur kräver satsningar
När åldrandet och vår mångfaldiga befolkning förändras ställs det nya krav på framtidens offentliga digitala tjänster. Det behövs gemensamma digitala lösningar för olika tjänsteleverantörer för att det ska vara enkelt för olika kunder att uträtta ärenden och effektivt för förvaltningen.
"Lösningarna fungerar inte utan en fungerande digital infrastruktur, vars betydelse i ett föregångarland för digitalisering som Finland kan jämföras med fysisk infrastruktur som vägar eller elnät. För närvarande har vår digitala infrastruktur redan en ackumulerad reparationsskuld som borde beaktas i de ekonomiska satsningarna. Med kundorienterade tjänster och en säker och fungerande digital infrastruktur kan vi även i fortsättningen trygga tillförlitliga och smidiga offentliga tjänster även i framtiden", säger Viskari.
Läs den nya Digihumaus-rapporten
Mer information om rapporten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, specialsakkunnig Eetu Jokela, tfn 0295 535 056, [email protected]
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, specialsakkunnig Joonas Aitonurmi, tfn 0295 535 189, [email protected]
Vad är Digihumaus-rapporten?
Digihumaus-rapporten är en rapport som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerar årligen. Den presenterar utvecklingsförslag med vilka man kan svara på de samhälleliga utmaningar som syns i horisonten genom att bättre utnyttja befintliga och nya teknologier samt utveckla förvaltningens verksamhetssätt. Faktaunderlaget för rapporten från 2024 har skapats genom att analysera olika forskningsinstituts rapporter och Statistikcentralens prognoser samt genom att engagera både personalen och intressentgrupperna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i stor utsträckning.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation