Ska du börja arbeta eller bedriva affärsverksamhet i Finland? Suomi.fi hänvisar dig till att kontakta rätt ställe vid rätt tidpunkt
När man inleder arbete eller företagsverksamhet i ett främmande land stöter man ofta på många stötestenar. En av dem är avsaknaden av ett omfattande informationspaket om ansvar och skyldigheter samt om de tjänster som erbjuds. Informationen är splittrad och servicevägarna mellan olika myndigheter och aktörer är inte enhetliga.
Guiderna i Suomi.fi-webbtjänsten som publicerats i samarbete mellan Finlands myndigheter svarar på detta behov. De erbjuder alla centrala anvisningar på ett enkelt sätt på ett och samma ställe, och hänvisar till rätt ställe vid rätt tidpunkt.
Guiderna har producerats på finska, svenska och engelska.
Guiden Jobba i Finland ger råd i olika skeden av ankomsten till Finland
Guiden Jobba i Finland omfattar alla skeden för den som anländer. Guiden erbjuder anvisningar anpassade enligt användarens val för den som anländer från utlandet.
I guiden finns tydliga uppgiftslistor för officiella ärenden i anslutning till flytt till Finland: uppehållstillstånd, nödvändiga handlingar och registreringar.
Dessutom ger guiden anvisningar om jobbsökning, det finländska arbetslivets regler, arbetsvillkor och arbetstagarrättigheter. Den ger också råd i situationer där en persons arbetssituation förändras eller det förekommer problem på arbetsplatsen. Guiden innehåller ett omfattande informationspaket om tillvägagångssätten till exempel i anslutning till sjukledigheter, arbetssäkerhet, arbetshälsa, arbetsförhållanden och lönebetalning.
Guiden ger också anvisningar i många praktiska frågor: sökande av bostad, ansökan om vård- och skolplatser för barn, skatteärenden, ansökan om stöd och förmåner. Guiden ger information om tjänster inom den offentliga hälsovården samt om hur man skaffar bankkonton och internetanslutningar. Här presenteras också olika tjänster med anknytning till fritid och rörlighet som till exempel erbjuds av kommunerna.
Guiden Expandera företag från utlandet till Finland ger företagen en helhetsbild av bedömningen av Finlands förpliktelser och kostnader
Arbetsgivaravgifter, skatter och andra kostnader i Finland har ibland gett upphov till överraskningar för utländska företag. Målet med Suomi.fi:s informationspaket är att redan i anbudsskedet ge företaget en helhetsbild av skyldigheterna i anslutning till anställning av företagsverksamhet och arbetstagare. Med hjälp av guiden kan företaget uppskatta kostnaderna för företagsverksamheten redan före ankomsten till Finland.
Informationspaketet innehåller omfattande information om Finlands lagstiftning, arbetsvillkor, nödvändiga tillstånd samt till exempel på vilka villkor utstationerade arbetstagare kan arbeta i Finland.
Med hjälp av informationspaketet kan företaget säkerställa att alla centrala förpliktelser har skötts. Utöver det inledande skedet ger guiden anvisningar till både företag som för närvarande bedriver företagsverksamhet i Finland och företag som avslutar sin företagsverksamhet.
Samarbete mellan flera myndigheter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har producerat guiderna i samarbete med centrala myndigheter med anknytning till invandring samt organisationer och företag som hjälper invandrare.
Guiden Expandera företag till Finland har producerats tillsammans med Skatteförvaltningen, regionförvaltningsverkens arbetarskyddsmyndigheter, Pensionsskyddscentralen, FPA, Migrationsverket, Olycksfallsförsäkringscentralen, arbets- och näringsbyrån och Sysselsättningsfonden.
Guiden Jobba i Finland har producerats tillsammans med Akava, Alfa Quality Moving Oy, Regionförvaltningsverket, Business Finland, NTM-centralerna, Pensionsskyddscentralen, Finland Relocation Services Oy, Helsingforsregionens handelskammare, InfoFinland, Helsingfors stad, International House Helsinki, International House Turku, FPA, Brottsofferjouren, Kommunförbundet, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Migrationsverket, Miessakit ry, Utbildningsstyrelsen, Patent- och registerstyrelsen, Vialto Partners, Pyhäjoki kommun, TE-tjänsterna, Olycksfallsförsäkringscentralen, Tjänstemannacentralorganisation, Tullen, Arbets- och näringsministeriet, Sysselsättningsfonden, Arbetslöshetskassornas Samorganisation rf, Skatteverket, Befolkningsförbundet.
Guiden finns på adressen:
Guide för arbetstagare
Guide för företag
- suomi.fi/fi/yritys-ulkomailta-suomeen
- suomi.fi/sv/foretag-fran-utlandet-till-finland
- suomi.fi/en/expanding-a-business-to-finland
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation