På skottdagen kan man gifta sig i Uleåborg efter tjänstetid
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, dvs. Kärleksmyndigheten, ordnar vigselkväll i Regionförvaltningsverket i Uleåborgs lokaler torsdagen den 29 februari 2024. Då kan man bli vigd efter tjänstetid, mellan klockan 16–19. Vanligtvis är den sista möjliga tiden att viga sig klockan 15.30. Vigseln är avgiftsfri och vid behov finns vittnen från ämbetsverket på plats.
Skottdagen är en populär vigseldag och vigslar under tjänstetid är redan slutbokade på flera av Kärleksmyndighetens orter under denna dag. Så är fallet också i Uleåborg, där 12 par vigs under tjänstetid.
De vigslar om ordnas på kvällen hålls på en annan plats än vigslarna som ordnas dagtid: vigselparen får säga ja till varandra i den vackra festlokalen på Regionförvaltningsverket i Uleåborg på adressen Slottsgatan 3.
Vanligtvis är vigslar utanför tjänstetid avgiftsbelagda, men under vigselkvällen är de avgiftsfria.
Under kvällen kan upp till 13 par vigas.
Ta först reda på hinder mot äktenskap
Före vigseln behöver paret begära hindersprövning. På så sätt säkerställer man att det inte finns några hinder för äktenskapet, till exempel minderårighet eller ett giltigt äktenskap.
Numera kan man enkelt begära hindersprövning via e-tjänsten. Det lönar sig att göra begäran senast några veckor före vigseln. Behandlingen av hindersprövningen tar för närvarande cirka två veckor. Om man måste visa upp utländska dokument i hindersprövningen lönar det sig att reservera flera veckor för prövningen.
Om man vill gifta sig vid vigselevenemanget gäller det alltså att sätta igång.
Hindersprövningen gäller i fyra månader från dagen då intyget utfärdats. Det lönar sig med andra ord att kontrollera giltighetsdagen i intyg som utfärdats tidigare.
Vigd på en kvart
Då man viger sig vid Kärleksmyndigheten reserveras 15 minuter för vigseln och själva vigselakten är några minuter lång. Det här är alltså ett alternativ för dem som vill ha ett enkelt vigselformulär utan extra krusiduller.
Rummet har sittplatser för tio personer och man kan ta med sig högst 20 gäster. Det finns också en tillgänglig väg till lokalerna.
Minneslista för vigselparet
- Begär hindersprövning och meddela samtidigt ert val av efternamn
- boka tid för vigseln via webbtjänsten
- kom personligen till vigseln och ta med:
- giltiga identitetsbevis
- intyg över hindersprövning, om den har gjorts av församlingen (man behöver inte ta med intyget om det har gjorts av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)
- om ni vill, två minst 15 år gamla vittnen – vid behov ordnar ämbetsverket vittnen till er vigsel
Mer information om evenemanget: ledande sakkunnig Paula Ojaniemi, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 539 711, [email protected]
År 2023 vigde Kärleksmyndigheten cirka 10 400 par. Vid ämbetsverket arbetar 140 vigselförrättare på olika håll i Finland. Se alla vigsellokaler.
Läs mer:
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation