Tervetuloa Digi ensin -hankkeen viestijätapaamiseen 13.1.2026
Suomessa siirrytään vuonna 2026 kohti digitaalista viranomaisviestintää. Eduskunnan käsittelyssä olevan lakiesityksen mukaan jokaiselle täysi-ikäiselle tulee käyttöön Suomi.fi-viestit, kun hän tunnistautuu vahvasti valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Tämän jälkeen he saavat viranomaisten lähettämän postin ensisijaisesti digitaalisesti.
Tämä muutos voi aiheuttaa asiakasyhteydenottoja ja julkisen hallinnon organisaatioiden on hyvä valmistautua viestimään muutoksesta.
Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan muutoksesta ja sen viestinnästä Digi ensin -hankkeen viestijätapaamiseen tiistaina 13.1.2026 klo 10.00–11.00!
Tapaamisessa kerromme,
- miten muutos etenee
- miten muutos vaikuttaa julkisen hallinnon organisaatioiden ja niiden asiakkaiden arkeen
- miten julkisen hallinnon organisaatiot voivat viestiä muutoksesta
Kenelle?
Tilaisuus on tarkoitettu julkisen hallinnon organisaatioiden viestinnästä ja asiakaskokemuksesta vastaaville.
Missä?
Tilaisuus järjestetään Teams-webinaarina.
Tilaisuus on suomeksi.
Ilmoittautuminen
Ilmoittaudu mukaan viimeistään 11.1.2026
Osallistumislinkki lähetetään kaikille ilmoittautuneille päivää ennen tilaisuutta.
Jos ilmoittaudut tätä myöhemmin, saat osallistumislinkin ilmoittautumisen vahvistusviestissä.
Mistä on kyse?
Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Kun lainsäädäntö astuu voimaan vuoden 2026 alkupuoliskolla, viranomaisten verkkopalveluihin tunnistautuvat henkilöt saavat tunnistautumisen yhteydessä Suomi.fi-viestit käyttöön ilman erillistä suostumusta. Ne kansalaiset, jotka eivät asioi digitaalisesti, saavat tulevaisuudessakin viranomaisten viestit paperipostina.
Digi- ja väestötietovirasto mahdollistaa muutoksen kehittämällä Suomi.fi-viestejä vastaamaan tulevia lainsäädännön muutoksia ja tukemalla organisaatioita ja palvelua käyttäviä kansalaisia Suomi.fi-viestien käytössä. Kehitystyö tehdään asiakaslähtöisesti yhteistyössä palvelua käyttävien organisaatioiden ja kansalaisten kanssa.
Tällä hetkellä Suomi.fi-viestejä käyttää noin 2,4 miljoonaa henkilöä. Lainsäädäntömuutosten jälkeen käyttäjien määrä voi kasvaa noin neljään miljoonaan. Muutoksella tavoitellaan julkisen hallinnon organisaatioiden postituskuluihin vuosittain kymmenien miljoonien eurojen säästöjä.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation