Kärleksmyndigheten viger över 1 300 par i sommar – vigseln äga rum till exempel i en varmluftsballong
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är också Kärleksmyndigheten. Förra året vigde vi 10 638 par till äktenskap. Vigslar förrättas såväl under tjänstetid i ämbetshus som utanför tjänstetid på de platser som paren önskar.
Bröllop är en hyllning av kärlek där Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har en viktig uppgift. Ämbetsverket har 140 vigselförrättare i olika delar av Finland. Det finns arbete för dem speciellt på sommaren, eftersom drygt 1 300 vigslar redan har reserverats för juni–augusti.
Kom ihåg att boka vigseln i tid
Det är bra att vara ute i god tid om man vill gifta sig under de populära sommarmånaderna. I Helsingfors har juni och alla sommarfredagar fyllts redan tidigt på våren, annars är det cirka en månads bokningstid för vigslar under tjänstetid på sommaren. Andra orter har färre bröllopsbokningar – vigseln kan förrättas 2–3 veckor efter bokningen.
– Midsommarbröllopets popularitet ökar så småningom, även om antalet har minskat under toppåren. Under denna midsommar viger vi åtta par i olika delar av Finland, berättar direktör Ari Torkkel vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Medan bröllopstakten i resten av landet avtar efter augusti, börjar säsongen i Lappland – vintern är den klart populäraste vigseltiden.
Vigsel på ämbetsverket eller på ditt favoritställe
På ämbetsverket kan man gifta sig avgiftsfritt på vardagar. På kvällar och veckoslut kan vigselförrättaren beställas mot betalning till den plats som paret själv önskar. Vigselförrättarna har bjudits in till de mest kreativa ställena: till en beställningsspårvagn, till en vacker naturmiljö, till festivaler, till en igloo och till ett träskfotbollsevenemang.
– Vi har vigt så mycket på land, till sjöss och i luften. Ett nytt par även lämnade varmluftsballongen med fallskärm efter vigseln, minns Ari Torkkel.
Ett stort eller litet bröllop?
Många väljer en småskalig borgerlig vigsel där förutom paret och vigselförrättaren två vittnen är närvarande.
– På sommarbröllop finns det ofta gott om gäster: gästlistan för festen kan överskrida hundra personer. Dessa gästsiffror motsvarar redan desamma som före coronapandemin. Under coronaåren var antalet gäster vanligtvis cirka 20–30, bedömmer Ari Torkkel.
Kom ihåg hindersprövningen
Före vigseln ska paren begära hindersprövning för att säkerställa att det inte finns några hinder för äktenskapet, såsom minderårighet eller ett gällande äktenskap.
– Numera kan man enkelt begära hindersprövning via e-tjänsten. Det lönar sig att göra begäran några veckor före vigseln, påminner Ari Torkkel.
Det finns många efternamnsalternativ
Paren har många alternativ för valet av efternamn. I samband med hindersprövningen kan paret meddela om de vill ta i bruk den andra makens efternamn eller kombinationsnamn eller behålla sina egna namn.
– Under de senaste åren har det blivit allt populärare att behålla sitt eget efternamn och på motsvarande sätt har det blivit mindre populärt att ta sin makes namn. Mindre än hälften väljer makens/makans efternamn. En liten del av paren tar i bruk ett nybildat efternamn. Detta lyckas inte i samband med vigseln, utan man måste ansöka om namnändring separat och i god tid, säger Ari Torkkel.
Minneslista före vigseln
- Boka vigseln i god tid.
- Begär hindersprövning senast några veckor före vigseln.
- Meddela i samband med hindersprövningen ert val av efternamn
- den andra makens släktnamn
- kombinationsnamn
- bevarande av egna efternamn
- Om ni vill använda ett nybildat efternamn ska ni ansöka om det separat och i god tid. Läs mer om ansökan om nybildat efternamn
Tilläggsuppgifter:
Direktör Ari Torkkel, tfn 0295 536 515, fö[email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation