Muuttoilmoitusten käsittely siirtyy vaiheittain uuteen järjestelmään – muuttoneuvonnan puhelinpalvelu suljettu 23.5. ja 6.6.
Digi- ja väestötietovirasto siirtyy muuttoilmoitusten käsittelyssä vaiheittain uuteen järjestelmään vuoden 2025 aikana. Uudistuksella tavoitellaan nopeampaa osoitteen ja kotikunnan rekisteröintiä väestötietojärjestelmään. Siirtymävaiheessa muuttoilmoituksia käsitellään tehostetusti, jotta uuden järjestelmän sujuva käyttöönotto voidaan varmistaa. Muuttoneuvonnan puhelinpalvelu on siksi suljettuna kahtena perjantaina 23.5. ja 6.6.
Uudistus toteutetaan vaiheittain vuoden 2025 aikana. Tammikuussa tehtiin ensimmäinen käyttöönotto, ja täysimittaisesti uusi järjestelmä on käytössä loppuvuodesta.
– Elämme mielenkiintoisia aikoja käsittelijöiden jo pitkään odottaman uudistuksen alkumetreillä. Muutoksella pääsemme keskittymään muuttojen käsittelyn asiantuntijatyöhön sovelluksen hoitaessa nykyisiä manuaalisia työvaiheita. Uudessa järjestelmässä muuttoilmoitukset käsitellään yhdestä valtakunnallisesta työjonosta, mikä tehostaa muuttojen käsittelyä ja edesauttaa asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Tätä muutosta odotetaan paljon, Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Anneli Kupari kertoo.
Vuodenajoista syksy on vilkkainta muuttoaikaa. Silloin muuttoilmoitusten määrät ovat jopa kaksinkertaiset. Vaikka kehitystyöllä on jo silloin saatu sujuvoitettua osoitteen ja kotikunnan rekisteröintiä, osa hyödyistä toteutuu vasta myöhempinä kuukausina.
– Toivomme syksyllä muuttavilta kärsivällisyyttä, sillä käsittelyajat saattavat olla silloin keskimääräistä pidemmät, Kupari muistuttaa. Kun uusi osoite on rekisteröity, se näkyy Suomi.fi-verkkopalvelussa henkilön omissa tiedoissa.
Muuttoilmoituksia tehdään yli 720 000 kappaletta vuodessa
Digi- ja väestötietovirastoon saapuu vuosittain yli 720 000 muuttoilmoitusta, ja niitä käsittelee noin 60 asiantuntijaa. Muuttoilmoituksista lähes 90 % tehdään sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisen muuttoilmoitus.fi -palvelun avulla.
Osoitteen rekisteröinnin lisäksi muuttoilmoituksen käsittelyn yhteydessä tehdään päätös henkilön kotikunnasta. Kotikunnalla on vaikutusta etuuksiin, verotukseen ja äänestysalueeseen, minkä takia se on tärkeä osa muuttojen käsittelyä.
Puolet muuttoilmoituksista pitää käsitellä manuaalisesti epäselvyyksien takia
Jo nyt yli 30 % muuttoilmoituksista voidaan rekisteröidä täysin automatisoidusti ilman asiantuntijan käsittelyä, kun henkilö muuttaa saman kunnan sisällä ja muuttoilmoituksessa ei ole epäselvyyksiä.
Eri kuntien välisistä muutoista asiantuntija voi hyväksyä noin 20 % ilman suurempaa käsittelyä. Myös tämä edellyttää sitä, että ilmoituksessa ei ole epäselvyyksiä.
Kuitenkin noin 50 % muuttoilmoituksista vaatii manuaalista virkailijakäsittelyä muuttoilmoituksessa olevien epäselvyyksien takia. Vuodessa siis noin 360 000 muuttoilmoitusta edellyttää selvittelyä ja noin 180 000:n vuoksi pyydetään lisätietoja.
Aikaa säästyy jopa 25 minuuttia ilmoitusta kohti
Muuttoilmoitusten käsittelyjärjestelmän uudistaminen on aloitettu manuaalisesti käsiteltävistä muuttoilmoituksista, joiden automatisoinnista saadaan eniten hyötyjä. Järjestelmä tuo joustavuutta ja nopeutta käsitellä muuttoilmoituksia ja määrittää henkilön kotikuntaa. Muutoksella aikaa voi säästyä jopa 25 minuuttia yhtä manuaalisesti käsiteltävää muuttoilmoitusta kohden.
Muuttojen käsittelyssä on aiemmin tarvittu 16 erilaista sovellusta. Uudessa järjestelmässä ne on koottu yhteen ja käsittelytilanteet voidaan ratkaista ilman siirtymistä sovelluksesta toiseen. Uudistuksesta hyötyy viime kädessä muuttaja, jonka muutto rekisteröidään nopeammin.
Lisätietoja: Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Anneli Kupari puh. +358 295 535 205, [email protected].
***
Vinkit muuttoilmoituksen tekemiseen
- Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää tai viimeistään viikon kuluttua muutosta Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa muuttoilmoitus.fi. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
- Tee vakinainen muuttoilmoitus, jos muutat esimerkiksi lapsuudenkodistasi toiselle paikkakunnalle pysyvästi, etkä aio muuttaa sinne takaisin vuoden sisällä. Lue lisää myös tilapäisestä muuttoilmoituksesta Muutto Suomessa -sivulta (usein kysyttyä -osio).
- Kirjaa osoitetiedot ja täytä lomake huolellisesti.
- Tee vain yksi muuttoilmoitus. Jos tuleva osoite muuttuu ilmoituksen tekemisen jälkeen ennen muuttopäivää, tee muuttoilmoitus uuden osoitteen mukaisesti. Lisätietoihin voi laittaa, että aikaisempi muuttoilmoitus on aiheeton ja sen voi hylätä.
- Kiitos kun odotat rauhassa uuden osoitteesi rekisteröintiä. Ajantasaisen käsittelyajan näet käsittelyajat-sivulta.
- Kun olemme käsitelleet muuttoilmoituksesi, uusi osoitteesi päivittyy väestötietojärjestelmään. Voit tarkistaa siellä olevat tietosi Suomi.fi-palvelusta. Jos joskus olet ottanut käyttöön muuttoeston, käy napsauttamassa se pois samassa palvelussa ennen muuttoilmoituksen laatimista.
- Digi- ja väestötietovirastossa osoite voidaan rekisteröidä väestötietojärjestelmään aikaisintaan muuttopäivänä. Tämä johtuu siitä, että väestötietojärjestelmässä on aina oltava ajantasainen tieto huoneistossa asuvista, eikä tietoja voida siksi syöttää ennalta.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation