Behandlingen av flyttanmälningar överförs stegvis till det nya systemet – flyttrådgivningens telefontjänst stängd 23.5. och 6.6.

Utgivningsdatum 21.5.2025 8.00
Typ:Pressmeddelande

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata övergår stegvis till behandlingen av flyttanmälningar i det nya systemet under 2025. Syftet med reformen är en snabbare registrering av adress och hemkommun i befolkningsdatasystemet. I övergångsskedet intensifieras behandlingen av flyttanmälningar för att säkerställa ett smidigt ibruktagande av det nya systemet. Flyttrådgivningens telefontjänst är därför stängd två fredagar 23.5. och 6.6.2025.

Reformen genomförs stegvis under 2025. I januari gjordes den första driftsättningen och det nya systemet införs i sin helhet i slutet av året. 

– Vi lever i intressanta tider och i början av den reform som handläggarna redan länge har väntat på. Genom ändringen kan vi koncentrera oss på sakkunnigarbetet inom hantering av flyttningar när applikationen sköter de nuvarande manuella arbetsskedena. I det nya systemet behandlas flyttanmälningar från en riksomfattande arbetskö, vilket effektiviserar behandlingen av flyttningarna och främjar ett jämlikt bemötande av kunderna. Vi väntar mycket på denna förändring, berättar Anneli Kupari, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Av årstiderna är hösten den livligaste flyttningstiden. Då är antalet flyttanmälningar till och med dubbelt så stort. Även om man genom utvecklingsarbetet redan då har kunnat göra registreringen av adress och hemkommun smidigare, förverkligas en del av fördelarna först under senare månader.

– Vi hoppas att de som flyttar på hösten har tålamod, eftersom handläggningstiderna då kan vara längre än genomsnittet, påminner Kupari. När den nya adressen har registrerats syns den i Suomi.fi-webbtjänsten i personens egna uppgifter.

Över 720 000 flyttanmälningar görs årligen

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får årligen över 720 000 flyttanmälningar och cirka 60 sakkunniga behandlar dem. Nästan 90 procent av flyttanmälningarna görs elektroniskt med hjälp av tjänsten flyttanmalan.fi som är gemensam för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posten.

Utöver registreringen av adressen fattas beslut om personens hemkommun i samband med behandlingen av flyttanmälan. Hemkommunen påverkar förmånerna, beskattningen och röstningsområdet och är därför en viktig del av behandlingen av flyttningar.

Hälften av flyttanmälningarna behandlas manuellt på grund av oklarheter

Redan nu kan över 30 procent av flyttanmälningarna registreras helt automatiserat utan behandling av en sakkunnig när personen flyttar inom samma kommun och det inte finns oklarheter i flyttanmälan. 

Cirka 20 procent av flyttningarna mellan olika kommuner kan godkännas av en sakkunnig utan mer omfattande behandling. Även detta förutsätter att det inte finns oklarheter i anmälan.  

Cirka 50 procent av flyttanmälningarna kräver dock manuell behandling av tjänstemän på grund av oklarheter i flyttanmälan. Årligen kräver alltså cirka 360 000 flyttanmälningar utredning och av cirka 180 000 begärs tilläggsuppgifter.

Man sparar upp till 25 minuter per anmälan

Förnyandet av systemet för behandling av flyttanmälningar har inletts med flyttanmälningar som behandlas manuellt och vars automatisering ger mest nytta. Systemet ger flexibilitet och snabbhet att behandla flyttanmälningar och fastställer personens hemkommun. Genom ändringen kan man spara upp till 25 minuter tid för en flyttanmälan som behandlas manuellt.

Tidigare har man behövt 16 olika applikationer för att hantera flyttningar. I det nya systemet har de sammanställts och behandlingssituationerna kan lösas utan övergång från en applikation till en annan. Reformen gynnar i sista hand den som flyttar, vars flytt registreras snabbare.

Tilläggsuppgifter: Ledande sakkunnig Anneli Kupari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tfn +358 295 535 205, [email protected].  

***

Tips för att göra flyttanmälan 

  1. Gör flyttanmälan tidigast en månad före flyttningsdagen eller senast en vecka efter flyttningen i MDB:s och Postens gemensamma webbtjänst flyttanmalan.fi. Du behöver finländska nätbankskoder eller ett mobilcertifikat för att kunna identifiera dig.
     
  2. Gör en stadigvarande flyttanmälan om du till exempel flyttar permanent från ditt barndomshem till en annan ort och inte tänker flytta tillbaka inom ett år. Läs mer om tillfällig flyttanmälan på sidan Flytt i Finland vanliga frågor om flyttning-sidan).
     
  3. Registrera adressuppgifterna och fyll i blanketten omsorgsfullt.  
     
  4. Gör endast en flyttanmälan. Om den kommande adressen ändras före flyttdagen efter att anmälan gjorts, ska du göra flyttanmälan enligt den nya adressen. I tilläggsuppgifterna kan man ange att den tidigare flyttanmälan är obefogad och kan avslås.
     
  5. Tack för att du i lugn och ro väntar på att din nya adress ska registreras. Den aktuella handläggningstiden finns på sidan Handläggningstider.
     
  6. När vi har behandlat din flyttanmälan uppdateras din nya adress i befolkningsdatasystemet. Du kan kontrollera dina uppgifter i Suomi.fi-tjänsten. Om du någon gång har tagit i bruk en flyttspärr, klicka på den i samma tjänst innan du gör flyttanmälan.
  • Adressen kan registreras i befolkningsdatasystemet tidigast på flyttdagen. Detta beror på att befolkningsdatasystemet alltid ska ha aktuell information om dem som bor i lägenheten och därför kan uppgifterna inte matas in på förhand.
Tiedote - VAIN Henkilöasiakkaat-etusivulle