Anvisningar för hantering av personuppgifter för den som utsatts för informationsläckage
Vi rekommenderar att du bekantar dig med guiden för informationsläckage i Suomi.fi-tjänsten ifall du råkat ut för ett dataläckage. Guiden betjänar särskilt myndiga personer vars personuppgifter har läckt ut. I Suomi.fi-tjänsten kan du göra en flyttspärr och ett förbud mot utlämning av uppgifter.
Bekanta dig med guiden för informationsläckage i Suomi.fi-tjänsten
Det går inte att göra en flyttanmälan på nätet för din räkning på basis av din personbeteckning
Om din personbeteckning har hamnat i fel händer kan ingen göra en felaktig adressändring elektroniskt enbart genom att känna till beteckningen. Flyttanmälan görs elektroniskt genom att logga in i Postis och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst med mobilcertifikat eller bankkoder.
För en flyttanmälan som görs på en pappersblankett för någon annans räkning behövs en fullmakt av den som flyttar.
Flyttanmälan kan inte göras per telefon.
Blockering av flyttanmälan
Tjänsten Förhindra flyttanmälan förhindrar att någon gör fel adressändring åt dig. Vi antecknar uppgiften om förhindrandet i befolkningsdatasystemet. När du senare vill göra en flyttanmälan måste du först ta bort blockeringen av flyttanmälan.
Personer över 15 år kan själva göra förhindrande av flyttanmälan i Suomi.fi-tjänsten om de kan identifiera sig starkt i tjänsten till exempel med bankkoder eller mobilcertifikat. Förhindrande av flyttanmälan som gjorts i Suomi.fi-tjänsten träder genast i kraft. En person över 15 år kan göra förhindrande av flyttanmälan även på plats hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, varvid förhindrandet träder i kraft med fördröjning. En person över 15 år kan också själv återkalla förhindrandet av flyttanmälan.
Flyttspärr kan inte göras per telefon. Vid behov kan du be en närstående om hjälp med att göra en flyttspärr i webbtjänsten. Även flera bibliotek och organisationer erbjuder digitalt stöd.
Läs mer om förhindrande av flyttanmälan
Förbud mot utlämning av uppgifter
Du kan införa ett förbud mot utlämning av uppgifter i befolkningsdatasystemet, vilket förhindrar utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet. Förbuden är av olika omfattning och du kan hantera dem i Suomi.fi-tjänsten som en identifierad användare. Du kan själv hantera dina förbud mot utlämning av uppgifter i Suomi.fi-tjänsten om du använder de verktyg som behövs för identifieringen, såsom mobilcertifikat eller bankkoder.
Du kan också förbjuda utlämning av uppgifter genom att meddela Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om saken per telefon, med en blankett eller via ett fritt formulerat brev.
Du kan kontakta tjänsten för befolkningsdata per telefon på numret 0295 536 220 (vardagar kl. 9–15). Förbud mot utlämning av uppgifter kan inte göras per telefon för en annan persons räkning.
Om du gör förbudet med en blankett eller ett brev kan du returnera det till oss på nätet som ett krypterat meddelande eller i pappersform till vilket som helst av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen. Du kan skicka ett krypterat meddelande på adressen https://turvaviesti.dvv.fi: välj Befolkningsdata som mottagare. Se serviceställenas besöks- och postadresser på sidan Serviceställen.
Läs mer om förbudet mot utlämning av uppgifter
En personbeteckning kan inte ändras för säkerhets skull
Personbeteckningen kan inte ändras på förhand för säkerhetsskull för att förhindra eventuella framtida missbruk eller rättskränkningar.
I fall av missbruk kan personbeteckningen ändras om villkoren uppfylls.
Läs om ändring av personbeteckning på webbplatsen dvv.fi.
Att vara utsatt för ett dataintrång är inte en grund för spärrmarkering
Spärrmarkering är en exceptionell åtgärd som begränsar utlämnandet av adressuppgifter från befolkningsdatasystemet. Den kan endast registreras om du har grundad och uppenbar anledning att misstänka att din eller din familjs hälsa eller säkerhet är hotad. Sådana hotsituationer är till exempel situationer med familjevåld eller om du har ett yrke där du kan råka ut för hot om allvarligt fysiskt våld.
Att ha utsatts för informationsläckage uppfyller inte i sig förutsättningarna för att få en spärrmarkering. Ansök därför inte om en spärrmarkering enbart i förebyggande syfte.
Genom att sätta en förbud mot utlämnande av uppgifter kan du redan på ett effektivt sätt begränsa utlämningen av dina adressuppgifter från befolkningsdatasystemet.
Läs mer om spärrmarkering
Uppdatering 3.2.2025: En paragraf om spärrmarkering lades till i nyheten.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation