Europaparlamentets beslut om reform av eIDAS-förordning främjar förverkligandet av europeiska digitala plånböcker
Den 29 februari 2024 röstade Europaparlamentet om en reform av eIDAS-förordningen som förpliktar EU-länderna att utveckla lösningar för digital identitet. Det gemensamma målet är säkra digitala tjänster som är tillgängliga för alla. Parallellt med reformen av eIDAS-förordningen framskrider också EU-bestämmelserna om digitala körkort och förnyelser av nätbetalningar som ökar efterfrågan på digitala plånböcker i Europa.
Efter att reformen av eIDAS-lagstiftningen trätt i kraft har Europeiska kommissionen sex månader på sig att bereda noggrannare genomförandeförordningar. I dessa fastställer man de tekniska föreskrifterna för plånboken och certifieringen. Efter att man har antagit dessa förordningar har EU-medlemsländerna två år på sig att publicera plånboksapplikationer för medborgarnas bruk.
Plånböckerna följer gemensamma standarder
Den nya lagstiftningen och närmare beskrivningar av tjänsterna i anslutning till den publicerar man något senare. Den senaste versionen av referensarkitekturen för den europeiska digitala plånboken och en exempelapplikation publicerades den här veckan. Utifrån dessa kan det tekniska genomförandet av plånböckerna inledas i alla EU-länder så att de alla följer gemensamma standarder och tekniska definitioner.
De europeiska digitala plånböckerna ska fungera som mobilapplikationer. Med hjälp av dem kan medborgarna enkelt hantera och använda sina egna uppgifter i vardagens olika situationer. Den digitala plånboken kan man använda både vid elektronisk ärendehantering och vid besök. Plånbokens användare bestämmer själv vilka uppgifter som man lämnar ut. Det är gratis och frivilligt för EU-medborgare att använda digitala plånböcker.
– I och med lagstiftningen och de nationella projekten skapar man också en digital plånbok för finländarna. Plånboken kan man använda för att smidigt sköta ärenden i hela EU-området både med offentliga och privata aktörer. Med plånboken kan man identifiera sig, underteckna och spara intyg och tillstånd. Plånboken måste göras säker och lätt att använda, berättar överdirektör Pekka Rehn vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV).
Pilottestning av plånböckerna säkerställer deras användbarhet
DVV har sedan våren 2023 tillsammans med finländska och europeiska organisationer aktivt deltagit i beredningen av den europeiska digitala identitetsplånboken.
Vid sidan av beredningen av förordningen inledde man i fjol också ett pilotprojekt för användning av den europeiska digitala identitetsplånboken. Pilotprojektet säkerställer att plånböckerna, genast när de är klara, lämpar sig för olika användningsändamål. I Finland testar man i användningssyfte till exempel digitala körkort, digitala studieintyg, elektronisk identifiering i myndighetstjänster och angivande av personuppgifter. För pilotprojektet med användningsändamålen har DVV skapat en exempelapplikation för plånboken som de aktörer som deltar i pilotprojektet utnyttjar.
DVV deltar i tre europeiska konsortier där man genomför pilotprojekt: Potential, EWC och DC4EU. Mer information om användningsändamålen, som man pilottestar, finns på webbplatsen.
Tilläggsuppgifter:
överdirektör Pekka Rehn, [email protected], tfn 0295 535 046
Pilottestningen av en europeisk digital identitetsplånbok är delfinansierad av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som man framför är dock endast synpunkter från den som publicerar meddelandet och motsvarar inte nödvändigtvis unionens eller den beviljande myndighetens åsikter. Europeiska unionen eller den myndighet som beviljar finansieringen kan inte anses vara ansvariga för dem.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation