Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata testar de utökade betjäningstiderna i Lahtis och Villmanstrand
Vi svarar på våra kunders önskemål och testar förlängda öppettider i Lahtis och Villmanstrand fram till slutet av året.
5.9.–12.12.2023 betjänar vi i Lahtis och Villmanstrand även kvällstid utan tidsbokning på tisdagar under jämna veckor kl. 16–18.
Under den utökade betjäningstiden kan man få råd, hjälp med att fylla i formulär och boka tid, inleda sitt ärende och returnera dokument.
Försöket med öppettider är ett gemensamt försök för de gemensamma serviceställena och fortsätter fram till slutet av 2023.
Vi rekommenderar att du bokar tid på förhand
Största delen av ärendena förutsätter inget besök på vårt serviceställe, utan ärendet kan skötas elektroniskt eller per telefon. Om ditt ärende förutsätter ett myndighetsmöte på vårt serviceställe rekommenderar vi alltid att du bokar tid på förhand via vårt tidsbokningssystem. På så sätt kan du sköta ditt ärende smidigare utan att vänta i onödan.
I Lahtis och Villmanstrand erbjuds betjäningstider med tidsbokning tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 9–16. Du kan boka tid för att sköta de ärenden som kräver ett besök på vårt serviceställe.
Kommunicera elektroniskt med oss
Se våra tjänster som kräver besök
Uträttande av ärenden utan tidsbokning
Om du kommer för att sköta ditt ärende utan tidsbokning, var beredd på att vänta på din tur. Fram till slutet av 2023 testar vi de utökade öppettiderna i Lahtis och Villmanstrand, så du kan också uträtta ärenden med oss kvällstid på tisdagar under jämna veckor.
Vi betjänar i Lahtis utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- jämna veckor på tisdagar kl. 16–18.
- öppettiderna följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- onsdagar kl. 9–12
- fredagar kl. 9–12
Vi betjänar i Villmanstrand utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- tisdagar kl. 9–12 samt kl. 16–18 (Obs! Kvällstid endast under jämna veckor)
- öppettider kl. 16–18 följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- fredagar kl. 9–12
De gemensamma serviceställena erbjuder allmän rådgivning, hjälp med att boka tid och möjlighet att lämna in formulär och dokument även under de tider då Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas egen kundtjänst är stängd. Lahtis och Villmanstrands gemensamma serviceställen betjänar i dessa ärenden vardagar kl. 8.00–16.15 och tisdagar under hösten kl. 8.00–18.00.
Den förlängda öppettiden på eftermiddagen är ett gemensamt försök för statsförvaltningen som grundar sig på en enkät som genomfördes 2021. Enligt den är medborgarna intresserade av möjligheten att uträtta ärenden även efter kl. 16, men inte på veckosluten. Utifrån resultaten av försöken fattas bland annat beslut om fortsättningen för den förlängda öppettiden och den allmänna servicerådgivningen.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation