Suomi.fi-fullmakter gjorde det möjligt för OP att utveckla realtidstjänster till företagskunder
OP tog som första finansaktör i bruk Suomi.fi-fullmakterna. Med hjälp av dem var det möjligt att bygga upp bättre tjänster till företagskunderna. Nu kan OP:s företagskunder ta i bruk nya API-lösningar och dessutom sker hanteringen av bokslutsmaterial helt elektroniskt. Drifttagningen av Fullmakter-tjänsten gör det mera smidigt och enkelt för kunderna.
OP är den första banken i Finland att ta i bruk Suomi.fi-fullmakter och har med hjälp av dem skapat tjänster för sina företagskunder som det tidigare inte var möjligt att erbjuda i realtid och elektroniskt.
I praktiken erbjuder Fullmakter-tjänsten möjligheten att uträtta ärenden för ett företags räkning. Dess kontrolltjänst vid uträttande av ärenden för ett företags räkning erbjuder aktuell information om personens namnteckningsrättigheter och fullmakter för att representera företaget.
Avtal om banktjänster smidigt
OP har använt Fullmakter främst för att bygga upp två betydande tjänster: ibruktagning av API-lösningar för betalningsrörelse samt elektronisk beställning och administration av bokslutsmaterial.
Suomi.fi-fullmakter hade en avgörande roll när det gällde att bygga upp en tjänst som underlättar nätinköp och administrationen av nya banktjänster. Med OP:s API-lösningar kan dess kundföretag bygga en bankförbindelse i realtid i gränssnitten till betalningsrörelsen.
– Tidigare var det lite svårt för företagen att ta i bruk nya tilläggstjänster på webben. Fullmakterna var pappersversioner, vilket betydde att verksamheten kändes stel och inte var rakt kompatibel exempelvis med webbmiljön, berättar Antti Karhu, direktör för OP:s betalningsrörelsetjänster.
Ett annat betydande projekt har varit elektronisk beställning av bokslutsmaterial, såsom saldointyg över företagets konton och lån samt uppgifter om värdepapper, investeringar och leasingansvar.
– Tidigare har arbetet med boksluten varit en manuell process för oss likväl som för kunderna. Nu får vi behändigt alla uppgifter till bokslutet elektroniskt, säger Karhu.
Smidiga tjänster oberoende av tid och plats
Kontrollen av namnteckningsrättigheter och fullmakter med hjälp av Suomi.fi-fullmakter sker elektroniskt och är inte beroende av tid och plats. Detta ger OP:s kunder möjligheten att sköta ärenden smidigt, vilket syns som nöjdare kunder. Med hjälp av API-lösningar är banken öppen dygnet runt varje dag.
– Vi har fått mycket positiv feedback av våra kunder och många har till och med blivit glatt överraskade över hur enkelt och snabbt det gått att ta i bruk API-lösningar, säger Karhu glatt.
I fall där en person med namntäckningsrätt för företaget har gett en annan person fullmakt att sköta företagets ärenden underlättar samma fullmakt skötseln av ärenden i fortsättningen också. Fullmakten behöver alltså inte förnyas för varje enskilt ärende.
När fullmaktshandlingar i pappersform inte behöver lämnas in minskar samtidigt behovet av att uträtta ärenden fysiskt på ort och ställe. Därmed svarar de nya tjänsterna utmärkt på pandemitidens utmaningar.
Beröm för genuint samarbete
På OP tackar man Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för samarbetet. Som den första banken som tagit i bruk Fullmakter upplever OP att den fått tillgång till en väl genomtänkt tjänst som lämpar sig för många olika ändamål.
– Vi har varit glada över hur tjänsten har utvecklats. Myndigheten har varit lyhörd för oss och de utvecklingsbehov vi fört fram och tjänsten har förbättrats. Samarbetet och den utveckling av tjänsten som det lett till, är till nytta inom samhället i ett bredare perspektiv, berättar Karhu.
OP upplever det att idrifttagningen av Suomi.fi-fullmakter ständigt ökar inom olika områden i samhället, är dess styrka. Nyttan ökar i och med att nätverket utvidgas.
– Vi rekommenderar tjänsten för alla företag och organisationer som vill utveckla service till företag, men kämpar med hur man kunde ordna skötseln av ärenden för kundföretaget elektroniskt, avslutar Karhu.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation