Ulkomaalainen voi hakea henkilötunnusta ja kotikuntaa verkossa
Suomeen muuttavan ulkomaalaisen arki helpottuu, kun hänen tietonsa on rekisteröity väestötietojärjestelmään. Digi- ja väestötietovirasto (DVV) ylläpitää näitä tietoja ja on nyt mahdollistanut ulkomaalaiselle henkilötunnuksen ja kotikunnan hakemisen verkossa. Kun verkkolomake on täytetty ennen henkilökohtaista asiointia, henkilötunnuksen ja kotikunnan saaminen on sujuvampaa.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan hakemisen verkkolomakkeet ovat kaikkien ulkomaalaisten käytettävissä, eikä niiden täyttäminen edellytä vahvaa tunnistautumista. Kun ulkomaalainen on tehnyt henkilötunnuspyynnön tai kotikuntahakemuksen verkossa, hänen on yleensä myös asioitava Digi- ja väestötietovirastossa henkilökohtaisesti. Edellytykset henkilötunnuksen ja kotikunnan saamiseen tutkitaan kunkin asiakkaan osalta erikseen.
Uusi verkossa täytettävä lomake henkilötunnuksen hakemiseksi on otettu käyttöön 13.5.2024. Digitaalisessa muodossa jätetyt esitiedot mahdollistavat asiakkaan asian käsittelyn nopeammin asiakaspalvelukäynnillä. Digi- ja väestötietovirastossa pilotoidaankin henkilötunnuksen antamista asiakaspalvelukäynnin yhteydessä kesän ajan joillakin paikkakunnilla. Tämä on mahdollista verkkolomakkeen täyttäneille ja ajanvarauksen etukäteen tehneille asiakkaille Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa.
Kotikunnan hakeminen verkossa on ollut mahdollista asteittain jo 1.3.2023 lähtien. Suurin osa vuonna 2024 vastaanotetuista kotikuntahakemuksista onkin saapunut verkkolomakkeella. Asiakkailta verkkolomakkeesta saatu palaute on ollut myönteistä.
– Suosittelemme, että henkilötunnusta ja kotikuntaa haetaan verkkolomakkeella, koska se nopeuttaa asian käsittelyä ja parantaa tietojen oikeellisuutta, toteaa johtava asiantuntija Maisa Gynther Digi- ja väestötietovirastosta.
Lue lisää kotikunnan ja henkilötunnuksen hakemisesta Digi- ja väestötietoviraston sivuilta
Lisätietoa: johtava asiantuntija Maisa Gynther, Digi ja väestötietovirasto, puh. 0295 536 355, [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation