En utlänning kan ansöka om personbeteckning och hemkommun på nätet
Vardagen för en utlänning som flyttar till Finland blir enklare, när hens uppgifter har registrerats i befolkningsdatasystemet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) upprätthåller dessa uppgifter och har nu gjort det möjligt för utlänningar att ansöka om personbeteckning och hemkommun på nätet. När webblanketten har fyllts i innan du personligen uträttar ärenden är det smidigare att få en personbeteckning och hemkommun.
Webblanketterna för ansökan om personbeteckning och hemkommun är tillgängliga för alla utlänningar och för att fylla i dem krävs ingen stark identifiering. När en utlänning har fyllt i en ansökan om personbeteckning eller en hemkommun på nätet ska hen i allmänhet också personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förutsättningarna för att få personbeteckning och hemkommun undersöks separat för varje kund.
En ny blankett för ansökan om personbeteckning har tagits i bruk den 13 maj 2024. Anamnes som lämnats i digital form gör det möjligt att behandla kundens ärende snabbare vid ett kundservicebesök. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata pilottestar att ge en personbeteckning i samband med ett kundservicebesök på vissa orter under sommaren. Detta är möjligt för kunder som fyllt i webblanketten och bokat tid på förhand i Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Jyväskylä och Uleåborg.
Det har varit möjligt att ansöka om hemkommun på webben stegvis redan fr.o.m. den 1 mars 2023. Största delen av de ansökningar om hemkommun, som hittills tagits emot 2024, har inkommit via webblankett. Kundernas respons på webblanketten har varit positiv.
– Vi rekommenderar att man ansöker om personbeteckning och hemkommun med en webblankett, eftersom det påskyndar behandlingen av ärendet och förbättrar uppgifternas riktighet, konstaterar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Läs mer om ansökan om hemkommun och personbeteckning på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats
Mer information: ledande sakkunnig Maisa Gynther, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 355, [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation