Muuttoilmoituksia tehdään nyt vilkkaasti – puhelinpalvelussa poikkeuksia
Digi- ja väestötietovirasto siirtyy muuttoilmoitusten käsittelyssä tänä vuonna vaiheittain uuteen järjestelmään. Siirtymävaiheessa muuttoilmoituksia käsitellään tehostetusti, ja siksi muuttoneuvonnan puhelinpalvelu on suljettu perjantaisin 22.8.–15.11. Muuttoilmoituksen voi tehdä helposti verkossa – katso vinkit sujuvan ilmoituksen tekoon.
Vuodenajoista syksy on vilkkainta muuttoaikaa. Silloin muuttoilmoitusten määrät ovat jopa kaksinkertaiset. Syksyllä muuttavilta toivotaankin kärsivällisyyttä. Vaikka järjestelmien kehitystyöllä on saatu automatisoitua osoitteen ja kotikunnan rekisteröintiä, noin puolet ilmoituksista pitää vielä käsitellä manuaalisesti niissä olevien epäselvyyksien vuoksi. Silloin käsittelyssä kestää kauemmin.
Ajantasaisen käsittelyajan voi katsoa käsittelyajat-sivulta. Käsittelyaika lasketaan muuttopäivästä, koska vasta silloin ilmoitus voidaan lain mukaan käsitellä. Ilmoitus kannattaa silti tehdä hyvissä ajoin etukäteen, jotta oma ilmoitus on käsittelyjonon kärjessä muuttopäivänä. Ilmoitukset käsitellään silloin saapumisjärjestyksessä.
Kun uusi osoite ja kotikunta on rekisteröity, se näkyy Suomi.fi-verkkopalvelussa henkilön omissa tiedoissa.
Puhelinpalvelussa poikkeuksia perjantaisin
Muuttoneuvonnan puhelinpalvelu on suljettu perjantaisin 22.8.–15.11. Muuttoilmoituksia käsitellään niinä päivinä tehostetusti, jotta uuden järjestelmän sujuva käyttöönotto voidaan varmistaa.
Tänä aikana suosittelemme käyttämään sähköisiä palvelukanavia ja tutustumaan verkkosivujemme ohjeisiin. Muina arkipäivinä palvelemme normaalisti.
Huolellinen muuttoilmoituksen täyttäminen nopeuttaa käsittelyä
Digi- ja väestötietovirasto rekisteröi muuttoilmoituksessa ilmoitettujen tietojen pohjalta muuttajan uuden osoitteen ja kotikunnan. Käytännössä henkilö sijoitetaan asumaan tiettyihin rakennuksiin ja niiden osiin. Siksi onkin tärkeää, että ilmoituksessa lukee uuden kodin täydellinen osoite. Jos vastaavuutta ei löydy kuntien rakennustietokannasta, viivästyy uuden osoitteen rekisteröinti selvittelyn ajaksi.
Muuttoilmoitusten käsittelyä kehitetään parhaillaan
Digi- ja väestötietovirasto uudistaa muuttoilmoitusten käsittelyä siirtymällä uuteen järjestelmään, joka tuo mukanaan automaatiota ja vähentää manuaalista työtä. Tavoitteena on nopeuttaa käsittelyä ja parantaa palvelun laatua. Kehitystyö etenee asteittain, ja sen vaikutukset näkyvät asiakkaille loppuvuoden aikana. Lue lisää kehitystyöstä aiemmasta uutisesta: Muuttoilmoitusten käsittely siirtyy vaiheittain uuteen järjestelmään.
Muuttoilmoituksia tehdään yli 720 000 kappaletta vuodessa
Digi- ja väestötietovirastoon saapuu vuosittain yli 720 000 muuttoilmoitusta, ja niitä käsittelee noin 60 asiantuntijaa. Muuttoilmoituksista lähes 90 % tehdään sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisen muuttoilmoitus.fi-palvelun avulla.
Osoitteen rekisteröinnin lisäksi muuttoilmoituksen käsittelyn yhteydessä tehdään päätös henkilön kotikunnasta. Kotikunnalla on vaikutusta etuuksiin, verotukseen ja äänestysalueeseen, minkä takia se on tärkeä osa muuttojen käsittelyä.
Lisätietoja medialle: Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Anneli Kupari, [email protected].
Vinkit muuttoilmoituksen tekemiseen
- Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää tai viimeistään viikon kuluttua muutosta Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa muuttoilmoitus.fi. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
- Tee vakinainen muuttoilmoitus, jos muutat toiselle paikkakunnalle pysyvästi, etkä aio muuttaa sinne takaisin vuoden sisällä. Lue lisää myös tilapäisestä muuttoilmoituksesta Muutto Suomessa -sivulta (usein kysyttyä -osio).
- Kirjaa osoitetiedot ja täytä lomake huolellisesti: lisää rapun tunnus ja asunnon numero kuten se lukee esim. vuokrasopimuksessa.
- Tee vain yksi muuttoilmoitus. Jos tuleva osoite muuttuu ilmoituksen tekemisen jälkeen ennen muuttopäivää, tee muuttoilmoitus uuden osoitteen mukaisesti. Lisätietoihin voi kirjoittaa, että aikaisempi muuttoilmoitus on aiheeton ja sen voi hylätä.
- Jos joskus olet ottanut käyttöön muuttoeston Suomi.fi:ssa, käy napsauttamassa se pois päältä ennen muuttoilmoituksen laatimista.
- Kun olemme käsitelleet muuttoilmoituksesi, uusi osoitteesi päivittyy väestötietojärjestelmään. Voit tarkistaa siellä olevat tietosi Suomi.fi-palvelusta.
- Digi- ja väestötietovirastossa osoite voidaan rekisteröidä väestötietojärjestelmään aikaisintaan muuttopäivänä. Tämä johtuu siitä, että väestötietojärjestelmässä on aina oltava ajantasainen tieto huoneistossa asuvista, eikä tietoja voida siksi syöttää ennalta.
- Kiitos kun odotat rauhassa uuden osoitteesi rekisteröintiä. Ajantasaisen käsittelyajan näet käsittelyajat-sivulta.
Päivitys 20.8. klo 12.00: Muuttoneuvonnan puhelinasiakaspalvelun poikkeusajat koskevat kaikkia kieliä, eli myös ruotsinkielistä puhelinpalvelua.
Päivitys 24.9.: Puhelinasiakaspalvelun poikkeusaikaa jatkettiin 31.10. asti.
Päivitys 21.10.: Puhelinasiakaspalvelun poikkeusaikaa jatkettiin 15.11. asti.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation