The Virtual Finland avaa Yhteentoimivuusalustan avulla maahantulon pullonkauloja
The Virtual Finland -hanke pyrkii helpottamaan ulkomaalaisten työntekijöiden, opiskelijoiden ja yritysten maahantuloa sekä asettumista. Hankkeessa on yhtenäistetty henkilöiltä ja organisaatioilta kerättävää tietoa eri viranomaisten kanssa sekä testattu niiden ketterää ja luotettavaa jakamista hyödyntämällä Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämää Yhteentoimivuusalustaa.
Hankkeessa on yhtenäistetty henkilöiltä ja organisaatioilta kerättävää tietoa yhdessä
Julkishallinnossa toimii useita tahoja osittain päällekkäisten tietojen ympärillä. The Virtual Finland-hankkeen projektitiimi kuvailee Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämää Yhteentoimivuusalustaa erinomaiseksi ja tehokkaaksi apuvälineeksi organisaatioille yhteisen tiedon mallintamiseen ja kuvantamiseen. Yhteentoimivuusalustalle tuotetaan kuvauksia, joiden avulla tiedot pystytään tulkitsemaan samalla tavalla eri palveluiden välillä. Alustalla eri tietosisällöt määritellään sanastojen, koodistojen ja tietomallien avulla yhtenäisellä tavalla.
“Yhteentoimivuusalusta on osoittautunut erinomaiseksi alustaksi kokeilla uudenlaista ekosysteemimallia. En ole löytänyt muita yhtä tehokkaita kansallisen tason työkaluja tiedon mallintamiseen ja yksiselitteiseen kuvaamiseen eri toimijoiden välillä kaikille ymmärrettävällä tavalla", The Virtual Finlandin hankejohtaja Jukka Kyhäräinen kertoo.
Tieto liikkuu samansisältöisenä ja muuttumattomana palveluiden välillä
Kansalaisen näkökulmasta voidaan puhua Kysy vain kerran -periaatteesta. Se tarkoittaa sitä, että esim. henkilön tunnistetiedot ovat väestötietojärjestelmän kautta erilaisten viranomaispalveluiden yhteisessä käytössä, eikä niitä tarvitse antaa erikseen jokaiselle toimijalle.
Organisaatiot voivat puolestaan täydentää Yhteentoimivuusalustaa ja tuoda sinne omia sisältöjään, jotka hyödyntävät alustalla jo olemassa olevia määrityksiä. Kun tällaista sisältöjen täydentämistä tehdään yhteistyössä usean eri organisaatioiden kesken, pystytään purkamaan turhaa päällekkäisyyttä sekä organisaatioiden ja sektoreiden välisiä siiloja.
Visiona toimijoiden yhteinen digitaalinen palveluluukku ja kohdennettuja palveluita
The Virtual Finland -hankkeen tavoitteena on ulkomaalaisen työnhakijan ja opiskelijan tietojen käsittelyn helpottaminen. Käsittelyn hitaudesta on puhuttu paljon julkisuudessakin. Haaste on ollut se, että eri viranomaisten keräämä data on ollut päällekkäistä ja hieman eri muotoista. Nyt asioinnin sujuvoittamiseen on hyödynnetty Yhteentoimivuusalustaa. Käytännössä puhutaan hakijan ja hänet vastaanottavan organisaation osalta siitä, että tiedonkeruuprosessi tiivistyy samalla, kun viranomaisten tiedonsaanti helpottuu ja käsittely tehostuu.
The Virtual Finland Yhteentoimivuusalustalla
- Haaste: Erilaiset tiedonkeruun ja rekisteriöinnin tavat, jotka hankaloittavat järjestelmien välistä tietojen siirtoa
- Hyödynnetty työkalu: Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämät, vapaasti viranomaisten ja organisaatioiden käytössä olevat Sanastot-, Koodistot- ja Tietomallit-työkalut Yhteentoimivuusalustalla
- Ratkaisu: Tietojen mallintaminen yhteistyössä Yhteentoimivuusalustan työkalujen avulla ja kokeilut erilaisten esimerkkitapausten avulla
- Mahdollisuudet: Yhä useampien alojen ja organisaatioiden tietojen yhdistäminen yli
- sektorirajojen, palveluiden innovointi
- Yhteistyössä: Business Finland, KEHA-keskus, Migri, Vero ja Digi- ja väestötietovirasto sekä pohjoismaiset virastot
- Lisätietoja: dvv.fi/yhteentoimivuusalusta ja thevirtualfinland.fi/etusivu
Hankkeen on käynnistänyt ja sitä koordinoi hallitusohjelman ohjaamana Ulkoministeriö. Yhteentoimivuusalustan osalta työssä on hyödynnetty erityisesti tietomalli- ja koodistotyökaluja. Aluksi kartoitettiin tietoja, jotka ulkomailta Suomeen tulevien henkilöiden tai organisaatioiden on toimitettava eri virastoille ja tahoille. Sen jälkeen näistä luotiin alustalle yhteisiä tietokuvauksia, joiden avulla on nyt toteutettu erilaisia kokeiluja.
Käytännössä hankkeelle tehtiin oma testialusta, jossa maahantuloviranomaisten ja pohjoismaisten sidosryhmien tuoreita, yhteisiä tietokuvauksia on testattu. Kokeiluja on tehty mm. siitä, kuinka ulkomaisille työnhakijoille voitaisiin tarjota kohdennetusti osaamistaustaansa sopivia työpaikkoja. Lisäksi hankkeessa on visioitu toimijoille yhteistä digitaalista palveluluukkua.
Yhteentoimivuusalusta herättää kiinnostusta ulkomaita myöten
Kokeiluun valikoitunut aihe sopi pilotointiin erinomaisesti, koska työnhakuprosessi ei edellytä vahvaa tunnistautumista tai suomalaista henkilötunnusta. Alusta ja jo olemassa olevat sanastot, koodistot ja tietomallit mahdollistavat hyvin myös monien muiden palveluiden yhteensovittamisen. Uusien sisältöjen tuominen alustalle vaatii vain hieman vaivannäköä.
“Jos maltettaisiin hetki keskittyä tietojen kuvaamiseen, saavutettaisiin ihan valtava kustannushyöty. Vaikka keskeiset viranomaiset ovatkin yhtä mieltä siitä, että asiointia pitää pystyä helpottamaan, ei aivan kaikilla aloilla ole vielä innostuttu tästä. Itse toivoisin, että mallintamisesta ja kuvaamisesta tulisi hallittua toimintaa”, Kyhäräinen jatkaa.
Hankkeessa kokeiltiin myös yritysten perustietojen hakemista eri Pohjoismaiden välillä. Yksityinen sektori, kuten pankit ja tilitoimistot, ovat osoittaneet kiinnostusta yhteisten englanninkielisten tietokuvauksien hyödyntämiseen. Tietokuvausten käytöllä voisi olla isoja vaikutuksia muun muassa viranomaisraportoinnin sujuvuuteen tai sivuliikkeen avaamiseen toiseen Pohjoismaahan.
Kyhäräinen suosittelee kokeilemaan yhteentoimivuusalustaa eri aloilla ja organisaatioissa. The Virtual Finland -hanke on osoittanut, kuinka yhteentoimivuusalusta voi aidosti tehostaa prosesseja ja avata kokonaan uusia mahdollisuuksia. Keskeisessä asemassa onnistumisessa on yhteistyö.
”Yleensä jo pienillä kokeiluilla ja pilotoinnilla organisaatioissa huomataan jotakin, mitä ei ole tultu havainneeksi aikaisemmin. Se innostaa jatkamaan pidemmälle ja poistamaan turhia päällekkäisyyksiä tai näkemään kokonaan uusia mahdollisuuksia. Tulevaisuutta ei oikein voi tehdä ilman yhteistyötä,” päättää Kyhäräinen.
Haluatko pysyä ajan tasalla Suomi.fi-palveluiden kehityksestä? – Tilaa Suomi.fi-uutiskirje
Suomi.fi-uutiskirje on palveluiden kehittäjille suunnattu uutiskirje, joka kokoaa Suomi.fi-palveluiden tuoreet kuulumiset kuusi kertaa vuodessa.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation