Att slopa myndighetspost skulle spara in tonvis med koldioxidutsläpp och papper – och miljontals euro i skattepengar på köpet
I Finland postas miljontals kilo papperspost fram och tillbaka mellan medborgare och myndigheter årligen. En övergång till elektroniska myndighetsmeddelanden är dock bara några klick bort i tjänsten Meddelanden på webbplatsen Suomi.fi.
Finlands naturskyddsförbund skriver också under på fördelarna med att avstå från papperspost.
– Vi utmanar varje finländare att undersöka sin egen dagliga brevhög: vilka meddelanden skulle man kunna begära att få elektroniskt? Finland är skogarnas land – men det är synd att fälla ett enda träd för att tillverka onödigt papper, berättar Harri Hölttä, ordförande för Finlands naturskyddsförbund.
Över 400 000 finländare använder redan Suomi.fi-meddelanden. Varje månad skickas cirka 320 000 officiella meddelanden elektroniskt via tjänsten, utan de pappersutskrifter eller koldioxidutsläpp som transporten kräver. I början av året har över 100 000 finländare avstått från myndigheternas papperspost och övergått till att använda Suomi.fi-meddelanden.
– Om man till exempel skulle slopa pappersposten från Skatteförvaltningen skulle man årligen minska koldioxidutsläppen med cirka 1 000 ton och spara in 1,3 miljoner kilo papper och cirka 10 miljoner euro i skattemedel, berättar kommunikationschef Nilla Hietamäki vid Skatteförvaltningen.
Via Suomi.fi-meddelanden är det redan möjligt att ta emot meddelanden och påminnelser som gäller den egna ärendehanteringen från cirka 270 myndigheter. Exempelvis Skatteförvaltningen, Traficom, många kommuner och TE-tjänsterna utnyttjar tjänsten.
– Även om allt fler av oss tycker om att ta emot elektroniska meddelanden i vår vardag, tänker man fortfarande lätt på traditionellt papper när det gäller myndighetspost. Samma fördelar gäller emellertid myndighetspost liksom andra meddelanden: elektronisk kommunikation är enkel och snabb och ärendehanteringen är inte bunden till serviceställenas eller telefontjänstens öppettider, påminner utvecklingschef Maria Juka-Lahdenperä vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Tjänsten Meddelanden samlar också myndighetsmeddelanden på ett ställe, så att man inte behöver söka i hemmets pappersarkiv efter officiella papper.
– För medborgarna är det behändigt att meddelanden, intyg och delgivningar från myndigheterna finns på ett ställe. När du laddar ner Suomi.fi-mobilappen har du också meddelandena i din egen telefon, berättar Juka-Lahdenperä.
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
- När du tar i bruk Suomi.fi-meddelanden ger du ett allmänt samtycke till att myndigheterna kan skicka meddelanden till dig elektroniskt.
- Myndigheterna tar i bruk e-tjänster stegvis. På Suomi.fi hittar du information om vilka myndigheter som redan använder e-tjänster.
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för utvecklingen av tjänsten Suomi.fi-meddelanden.
Gör så här för att börja använda Suomi.fi-meddelanden
- För att börja använda Suomi.fi-meddelanden behöver du nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Logga in i tjänsten på adressen Suomi.fi/meddelanden och välj en elektronisk kommunikationskanal.
- Ange den e-postadress dit du vill ha meddelanden om inkommande meddelanden.
- Du kan också ladda ner Suomi.fi-applikationen i Google Play eller App Store.
Före utgången av april 2020
- Suomi.fi-meddelanden har tagits i bruk av 404 000 personer.
- Suomi.fi-appen har laddats ner av nästan 211 000 personer.
- Tjänsten Meddelanden används av över 268 myndigheter och över 490 e-tjänster.
Mikä on Suomi.fi-viestit?
- Kun otat käyttöön Suomi.fi-viestit, annat yleisen suostumuksen sille, että viranomaiset voivat toimittaa sinulle viestejä sähköisesti.
- Viranomaiset ottavat sähköisen asioinnin käyttöön vaiheittain. Löydät Suomi.fi sivuilta tiedon siitä, mitkä viranomaiset jo käyttävät sähköistä asiointia.
- Suomi.fi-viestit palvelun kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön
- Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
- Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit ja valitse sähköinen viestintäkanava.
- Ilmoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
- Voit myös ladata Suomi.fi-sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.
Vuoden 2020 huhtikuun loppuun mennessä
- Suomi.fi-viestit on ottanut käyttöön 404 000 henkilöä.
- Suomi.fi-sovelluksen on ladannut yli 211 000 henkilöä.
- Viestit-palvelua käyttää yli 268 viranomaista ja yli 490 asiointipalvelua.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation