Myndighetsärenden kan nu skötas i den förnyade Suomi.fi-nättjänsten
Den förnyade Suomi.fi-nättjänsten är nu öppen för användning av medborgarna. Med hjälp av tjänsten kan medborgarna med en enda inloggning bland annat kontrollera sina uppgifter i olika myndighetsregister och utföra de e-tjänster som flera olika aktörer inom den offentliga förvaltningen tillhandahåller. I framtiden kan tjänsten även användas till mottagande av elektroniska myndighetsmeddelanden och till att ge en person fullmakt att utföra ens ärenden.
Medborgarna och företagen har nu tillgång till en bredare och mångsidigare servicehelhet än tidigare eftersom den offentliga förvaltningens tjänster och ärendekanaler finns samlade på ett ställe.
”Om en medborgare inte till exempel vet hos vilken myndighet hen ska sköta sitt ärende ger Suomi.fi-nättjänsten anvisningar om vilken instans som är den rätta”, berättar Befolkningsregistercentralens projektchef Jani Ruuskanen.
Nättjänsten erbjuder information för livssituationer där medborgaren är tvungen att utföra ärenden hos flera olika myndigheter. Sådana situationer är till exempel ett barns födsel, en skilsmässa, arbetslöshet eller en närståendes död. Tjänsten innehåller också information och anvisningar om företagande. Suomi.fi-nättjänsten för företagare blir klar i slutet av 2017.
Genom att logga in i tjänsten kan användaren kontrollera sina uppgifter i flera myndighetsregister – till exempel i befolkningsdatasystemet, i fordons- och båtregistret samt i handelsregistret. Vid samma inloggning är det också möjligt att utföra ärenden inom de e-tjänster som erbjuds av olika aktörer inom den offentliga förvaltningen.
Suomi.fi erbjuder även helt nya tjänster till medborgarna
Den nyligen öppnade Suomi.fi-nättjänsten kommer att utvidgas betydligt i slutet av året.
”Den första versionen som publiceras påminner om stammen på ett träd som växer och blir tätare när allt fler organisationer överför sina tjänster till suomi.fi”, berättar Ruuskanen.
En av de mest betydande nya tjänsterna är Suomi.fi-meddelanden där medborgaren i framtiden ska kunna ta emot post i elektronisk form från olika myndigheter. Meddelandena kan vara till exempel beslut, anvisningar och kungörelser. Suomi.fi-meddelandena ersätter stegvis post i pappersformat.
”De personer som inte vill eller inte kan ta emot myndighetspost i elektronisk form får även i fortsättningen sin post i pappersform”, berättar Befolkningsregistercentralens direktör för digitala tjänster Janne Viskari.
I slutet av året kommer man via suomi.fi också att kunna ge en annan person fullmakt att utföra ärenden för ens egen del.
”Medborgaren kan till exempel sköta ärenden för sina åldrande föräldrars del eller ge fullmakt till en person som hen litar på för att denne ska sköta ens ärenden under en utlandsresa”, ger Viskari som exempel.
Medborgarna kommer allt oftare att få post i elektronisk form från flera organisationer inom den offentliga sektorn i den takt dessa börjar använda Suomi.fi-meddelandena. Det blir också möjligt att ge elektronisk fullmakt i allt fler ärenden när organisationerna och företagen inom den offentliga förvaltningen tar i bruk tjänsten för Fullmakter.
>> Bekanta dig med den förnyade Suomi.fi-nättjänsten
Vi berättar mer om den nya Suomi.fi-nättjänsten vid ett informationstillfälle för pressen. Informationstillfället ordnas i samband med Finlandsarenan onsdag 12.7.2017 kl. 10.45–12.00 vid hotell Scandic Pori (adress: Itsenäisyydenkatu 41, Björneborg).
Anmäl dig senast 5.7.2017: Taina Rinta-Kauhajärvi, Viestintätoimisto Kaiku Helsinki, 040 515 2963, [email protected].
Vi berättar om nya Suomi.fi-tjänster för medborgarna på Finlandsarenans Medborgartorg (Kansalaistori) under tiden 10–14.7.2017.
Välkommen och hör mer om suomi.fi!
Mer information
Befolkningsregistercentralen, Direktör Janne Viskari, tfn 0295 535 022, fornamn.efternamn[at]vrk.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation