Viranomaisasiat voi nyt hoitaa uudistuneessa Suomi.fi-verkkopalvelussa
Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu on avattu kansalaisten käyttöön. Palvelun avulla kansalainen voi muun muassa tarkistaa omat tietonsa eri viranomaisten rekistereistä ja asioida useiden julkisen hallinnon toimijoiden palveluissa yhdellä kirjautumisella. Tulevaisuudessa palvelun avulla voi myös vastaanottaa viranomaisviestejä sähköisesti ja valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Kansalaisten ja yritysten käytössä on nyt aikaisempaa laajempi ja monipuolisempi palvelukokonaisuus, josta löytyvät kootusti julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat.
”Jos kansalainen ei esimerkiksi tiedä, minkä viranomaisen kanssa hänen tulisi asiansa hoitaa, Suomi.fi-verkkopalvelu ohjaa oikean tahon luo”, kertoo Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Jani Ruuskanen.
Palvelu tarjoaa tietoa elämäntilanteisiin, joissa kansalainen joutuu asioimaan useiden eri viranomaisten kanssa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi lapsen syntymä, avioero, työttömäksi jääminen tai läheisen kuolema. Lisäksi palvelusta löytyy tietoa ja ohjeita yrittäjyyteen. Yrittäjille suunnattu osa Suomi.fi-verkkopalvelusta valmistuu loppuvuodesta 2017.
Kirjautumalla palveluun käyttäjä voi käydä tarkistamassa omia tietojaan useista viranomaisten rekistereistä – esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, ajoneuvo- ja venerekistereistä sekä kaupparekisteristä. Samalla kirjautumisella voi myös siirtyä asioimaan useiden eri julkisen hallinnon toimijoiden asiointipalveluissa.
Suomi.fi tuo kansalaisten ulottuville myös täysin uusia palveluita
Nyt avattu Suomi.fi-verkkopalvelu tulee loppuvuoden aikana laajenemaan merkittävästi.
”Ensimmäinen julkaistava versio on ikään kuin puun runko, joka kasvaa ja tuuheutuu, kun yhä useampi organisaatio liittää palvelunsa mukaan Suomi.fi:hin”, kertoo Ruuskanen.
Yksi merkittävimmistä uusista palveluista on Suomi.fi-viestit, jonka avulla kansalainen voi tulevaisuudessa vastaanottaa eri viranomaisten lähettämät postit sähköisessä muodossa. Viestit voivat olla esimerkiksi päätöksiä, ohjeita ja tiedoksiantoja. Suomi.fi-viestit korvaa vaiheittain paperipostin.
”Ne henkilöt, jotka eivät halua tai pysty vastaanottamaan viranomaispostia sähköisesti, saavat postit jatkossakin paperimuodossa”, kertoo Väestörekisterikeskuksen digitaalisten palvelujen johtaja Janne Viskari.
Vuoden loppuun mennessä Suomi.fi:n kautta voi myös valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
”Kansalainen voi esimerkiksi hoitaa asioita ikääntyneiden vanhempiensa puolesta tai valtuuttaa oman luottohenkilön hoitamaan asioitaan ulkomaanmatkan ajaksi”, Viskari havainnollistaa.
Kansalaiset tulevat saamaan yhä useamman julkisen hallinnon organisaation postit sähköisessä muodossa sitä mukaa kun ne liittyvät Suomi.fi-viestien käyttäjiksi. Myös sähköinen valtuuttaminen tulee mahdolliseksi yhä useammassa asiassa, kun julkisen hallinnon organisaatiot ja yritykset ottavat Valtuudet-palvelun käyttöönsä.
>> Tutustu uudistuneeseen Suomi.fi-verkkopalveluun
Kerromme uudesta Suomi.fi-verkkopalvelusta lisää mediatilaisuudessa, joka järjestetään SuomiAreenan yhteydessä keskiviikkona 12.7.2017 klo 10.45–12.00 Scandic Pori -hotellissa (osoite: Itsenäisyydenkatu 41, Pori).
Ilmoittaudu mukaan 5.7.2017 mennessä: Taina Rinta-Kauhajärvi, Viestintätoimisto Kaiku Helsinki, 040 515 2963, [email protected].
Kansalaisille kerromme uusista Suomi.fi-palveluista SuomiAreenan Kansalaistorilla sijaitsevalla osastollamme koko SuomiAreenan ajan 10.–14.7.2017.
Tervetuloa kuulemaan Suomi.fistä!
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, Johtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation