Sibbo kommun och Skatteförvaltningen testar digitala tjänster med hjälp av fiktiva användargrupper – Testmaterialtjänsten innehåller testdata som motsvarar en medelstor stad i Finland
Testmaterialtjänsten är en tjänst som ämbetsverken utvecklat tillsammans och som erbjuder högklassigt och säkert testmaterial som stöd för att utveckla digitala tjänster. Testmaterialtjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder mångsidigt testmaterial för såväl den offentliga förvaltningens som den privata sektorns digitala tjänster.
Testmaterialtjänsten erbjuder högklassigt och säkert testmaterial
Finland digitaliseras i rask takt och såväl den offentliga förvaltningen som den privata sektorn måste utveckla sina digitala tjänster kontinuerligt. Testmaterialtjänsten som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder ett mångsidigt utbud av testdata som motsvarar befolkningen, företagsverksamheten och lokalerna i en stad i Finland.
Testmaterialtjänsten är en simulering av samhället med dess personer, fastigheter och företag samt förhållandena mellan dem.
Sibbo kommun använde Testmaterialtjänsten för att testa olika situationer
I Sibbo kommun har testmaterialtjänsten visat sig vara ett värdefullt verktyg. I Sibbo testades Testmaterialtjänsten för första gången när Suomi.fi-fullmakterna började användas i kommunens ärendetjänst.
– Testmaterialtjänsten hjälpte oss att säkerställa att Sibbos digitala tjänster fungerar korrekt för alla användargrupper. I tjänsten finns så mångsidigt med olika entiteter, det vill säga personer, fastigheter och byggnader med olika händelser att man kan bygga upp mycket olika testkombinationer av dem, berättar Heli Särkikoski, ICT-utvecklingschef i Sibbo kommun, och fortsätter:
– Med olika testkombinationer kan vi effektivt testa situationer, t.ex. vad som händer när en vårdnadshavare söker en skolplats. Då säkerställer vi att uppgifterna om den minderåriga styrs till rätt plats. Likaså kan vi säkerställa att synligheten av barnets uppgifter begränsas som sig bör om tjänsten har en giltig spärrmarkering.
Myndigheterna samarbetar för att utveckla Testmaterialtjänsten
Janne Suortti är ägare av produkten för kvalitetssäkring vid Skatteförvaltningens produkthanteringsenhet. Skatteförvaltningen har ända från början tillsammans med andra ämbetsverk varit med i utvecklandet av Testmaterialtjänsten. Utöver Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar Patent- och registerstyrelsen samt Lantmäteriverket i utvecklandet av tjänsten.
– Målet med alliansen som de olika ämbetsverken bildat har varit att underlätta testningen av digitala tjänster och minska den tid och de pengar som går åt till testningen.
Suortti anser dock att det mest värdefulla är att öka samarbetet mellan aktörerna inom alliansen:
– Testmaterialtjänsten har gett upphov till samarbete mellan de olika ämbetsverken. Naturligtvis har alla ämbetsverk egna utvecklingsobjekt och utvecklingsbehov, men ju mer aktörerna kommunicerar sinsemellan, desto bättre. På så sätt undviker man situationer där hjulet måste uppfinnas på nytt.
I Testmaterialtjänsten kan man också utnyttja enskilda testpersoner
Skatteförvaltningen har använt tjänsten i testhelheter för identifiering och fullmakter. Suortti rekommenderar tjänsten särskilt för organisationer som har många anslutningar och behov av mångsidiga testdata.
Särkikoski påpekar att Testmaterialtjänsten bra kan utnyttjas även för enskilda testpersoner.
– Testmaterialet innebär inte nödvändigtvis en massiv cvc-dump med 500 000 entiteter. Vi kan lika gärna välja en enskild testperson och simulera vad hen gör i en digital tjänst.
Suortti berättar att antalet användare av tjänsten ökar och uppmuntrar allt fler
att börja använda den:
– Tjänsten har haft många användare och antalet ökar hela tiden. Vi har fått positiv respons särskilt av sjukhus. Det lönar sig att se vilka möjligheter Testmaterialet erbjuder, dvs. bekanta dig bara fördomsfritt med det!
Tilläggsuppgifter
För inloggning får man användarnamnen från den organisation vars testmaterial man vill använda:
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: [email protected], tfn. 0295 53 5115 (må-fr kl. 10-15)
- Patent- och registerstyrelsen: [email protected]
- Lantmäteriverket: [email protected]
- Materialkatalogen finns på adressen testiaineisto.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation