Sipoon kunta ja Verohallinto testaavat digipalveluita kuvitteellisten käyttäjäryhmien avulla – Testiaineistopalvelussa on testidataa keskisuuren suomalaiskaupungin verran
Testiaineistopalvelu on virastojen yhteistyössä kehittämä palvelu, joka tarjoaa laadukasta ja turvallista testiaineistoa digitaalisten palvelujen kehittämisen tueksi. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Testiaineistopalvelu tarjoaa monipuolisesti testiaineistoa niin julkishallinnon kuin yksityisen sektorinkin digitaalisten asiointipalvelujen käyttöön.
Testiaineistopalvelu tarjoaa laadukasta ja turvallista testiaineistoa
Suomi digitalisoituu vauhdilla, ja niin julkishallinnon kuin yksityisen sektorinkin on kehitettävä jatkuvasti digitaalisten palvelujensa laatua ja toimivuutta.
Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Testiaineistopalvelu tarjoaa monipuolisen valikoiman testidataa, joka vastaa suomalaisen kaupungin väestöä, yritystoimintaa ja tiloja. Testiaineistopalvelu on siis ikään kuin simulaatio yhteiskunnasta henkilöineen, kiinteistöineen ja yrityksineen sekä niiden välisine suhteineen.
Sipoon kunta käytti Testiaineistopalvelua erilaisten tilanteiden testaamiseen
Sipoon kunnassa Testiaineistopalvelu on osoittautunut arvokkaaksi työkaluksi. Sipoossa Testiaineistopalvelua kokeiltiin ensimmäisen kerran, kun kunnan asiointipalvelussa otettiin käyttöön Suomi.fi-valtuudet.
– Testiaineistopalvelu auttoi meitä varmistamaan, että Sipoon digitaaliset palvelut toimivat oikein kaikille eri käyttäjäryhmille. Palvelusta löytyy niin monipuolisesti erilaisia entiteettejä, eli henkilöitä, kiinteistöjä ja rakennuksia, joilla on erilaisia tapahtumia, että niistä pystyy rakentamaan hyvin erilaisia testiyhdistelmiä, Sipoon kunnan ICT-kehittämispäällikkö Heli Särkikoski kertoo ja jatkaa:
– Erilaisten testiyhdelmien avulla voimme tehokkaasti testata tilanteita, kuten mitä tapahtuu, kun huoltaja hakee koulupaikkaa. Tällöin varmistamme, että huollettavan henkilön tiedot ohjautuvat oikeaan paikkaan. Samoin voimme varmistaa, että jos lapsella on voimassa oleva turvakielto, palvelu rajoittaa hänen tietojensa näkyvyyttä asianmukaisesti.
Virastot yhteistyössä Testiaineistopalvelun kehittämisessä
Janne Suortti toimii Verohallinnon tuotehallintayksikössä laadunvarmistustuotteen tuoteomistajana. Verohallinto on ollut alusta asti mukana Testiaineistopalvelun kehittämisessä muiden virastojen kanssa. Verohallinnon ja Digi- ja väestötietoviraston lisäksi palvelun kehittämisessä ovat mukana Patentti- ja rekisterihallitus sekä Maanmittauslaitos.
– Eri virastojen muodostaman allianssin tavoitteena on ollut helpottaa digitaalisten palvelujen testausta ja vähentää siihen kuluvaa aikaa ja rahaa.
Suortti pitää arvokkaimpana kuitenkin allianssiin kuuluvien toimijoiden välisen yhteistyön lisääntymistä:
– Testiaineistopalvelu on synnyttänyt yhteistyötä eri virastojen välillä. Tietenkin joka virastolla on omat kehityskohteet ja kehitystarpeensa, mutta mitä enemmän toimijat kommunikoivat keskenään, sen parempi. Näin vältetään tilanteita, joissa pyörä joudutaan keksimään uudelleen.
Testiaineistopalvelussa voi hyödyntää myös yksittäisiä testihenkilöitä
Verohallinnossa palvelua on käytetty tunnistautumisen ja valtuuksien testauskokonaisuuksissa. Suortti suosittelee palvelua erityisesti organisaatioille, joilla on paljon liittymiä ja tarvetta monipuoliselle testidatalle.
Särkikoski huomauttaa, että Testiaineistopalvelua voi hyvin hyödyntää hyvin myös yksittäisten testihenkilöiden tasolla.
– Testiaineisto ei välttämättä tarkoita massiivista 500 000 entiteetin cvc-dumppia. Voimme yhtä hyvin valita yksittäisen testihenkilön ja simuloida hänen toimintaansa digitaalisessa palvelussa.
Suortti kertoo palvelun käyttäjien määrän olevan kasvussa ja rohkaisee yhä uusia
käyttäjiä palvelun piiriin:
– Käyttäjiä on ollut palvelulla paljon ja määrä kasvaa koko ajan. Erityisesti sairaaloilta on saatu positiivista palautetta. Kannattaakin rohkeasti katsoa Testiaineiston tarjoamat mahdollisuudet läpi, eli ennakkoluulottomasti vain tutustumaan siihen!
Lisätietoa
Jos tarvitset tunnukset Testiaineistopalveluun, voit olla yhteydessä
- Digi- ja väestötietovirasto: [email protected], puh. 0295 53 5115 (ma-pe klo 10-15)
- Patentti- ja rekisterihallitus: [email protected]
- Maanmittauslaitos: [email protected]
- Kirjaudu aineistokatalogiin osoitteessa testiaineisto.fi
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation