Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelu palvelee klo 9-12 – Kokeile muuttoasioissa ja holhoustoimen asioissa chat-palvelujamme
Digi- ja väestötietovirasto keskittää henkilöasiakkaiden puhelinpalvelun palvelemaan asiakkaita arkisin klo 9-12. Muutos tulee voimaan 1.9.2020 alkaen. Puhelinpalvelun rinnalle avaamme vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia.
Chat-palvelut käyttöön muuttoneuvonnassa ja holhous- ja edunvalvonta-asioissa
1.9. alkaen otamme käyttöön chat-muotoiset asiakaspalvelut muuttoasioissa sekä holhous- ja edunvalvonta-asioissa. Chat-kanavat palvelevat arkisin klo 9-15.
Muuttoasioiden chat palvelee viraston Facebook-sivujen kautta toimivassa chatissä. Holhousasioiden chat-palvelu puolestaan on käytössä DVV:n verkkosivuilla, kun käyttäjä siirtyy sivujen Holhous ja edunvalvonta -osioon.
”Pyrimme chatin myötä tarjoamaan uudenlaisen asiointikanavan myös niille asiakkaille, joille asiointi esimerkiksi puhelinpalvelumme kautta on hankalaa”, kertoo henkilöasiakkaiden palvelujen johtaja Heidi Rantatulkkila Digi- ja väestötietovirastosta.
Chatin kautta vain yleisiä kysymyksiä
Chat-palvelujen kautta voi esittää yleisiä kysymyksiä muuttoihin sekä holhoukseen ja edunvalvontaan liittyen. Koska kanava ei ole suojattu, chatin kautta ei tule ilmoittaa arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia. Chat-palvelu ei myöskään pysty vastaamaan jo vireillä olevien asioiden käsittelyn vaiheeseen liittyviin kysymyksiin.
Nyt avattavat chat-palvelut ovat kokeiluja, ja niistä saatujen kokemusten perusteella Digi- ja väestötietovirasto arvioi chat-palvelukanavien kehittämistä tulevaisuudessa.
Käyntiasiointi ajanvarauksella
Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Digi- ja väestötietoviraston käyntiasiointi toimii toistaiseksi ajanvarauksella. Suosittelemme asioimaan kanssamme ensisijaisesti puhelimitse tai käyttämällä sähköisiä asiointipalvelujamme.
Jos et pysty hoitamaan asiaasi sähköisesti tai puhelimitse, voit varata ajan palvelupaikkaamme.
- Sähköisen ajanvarauspalvelun kautta
- soittamalla palvelukohtaiseen asiointinumeroon, jolloin virkailija voi varata sinulle tapaamisajan. Katso asiointipuhelinnumeromme täältä.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee valtakunnallisesti, joten voit tarvittaessa asioida missä tahansa palvelupaikassamme.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation