Suomi.fi-palveluväylä ratkaisisi tietoturvallisen tiedonhallinnan haasteita myös yksityisen sektorin toimijoille
Digi- ja väestötietovirasto muistuttaa, että Suomi.fi-palveluväylä tarjoaisi ratkaisun yksityisten toimijoiden tietoturva- ja rekisterinylläpitopaineisiin. Palvelun kautta kulkee jo päivittäin satojen tuhansien suomalaisten viranomaistietoja eri julkisten organisaatioiden välillä, mutta Palveluväylän voivat ottaa käyttöön myös yksityiset organisaatiot. Palveluväylän käyttö on ilmaista.
Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurron jälkeen on keskusteltu paljon rekisteritietojen turvallisesta hyödyntämisestä ja säilytyksestä. Ratkaisun ongelmaan tarjoaisi Suomi.fi-palveluväylä. Vuonna 2015 avattu Palveluväylä tarjoaa vakioidun tavan tarkistaa ja siirtää tietoja tietojärjestelmien välillä ja vähentää tarvetta ylläpitää itse laajoja omia rekistereitä. Palvelu on myös yksityisen sektorin toimijoiden käytettävissä.
Käytännössä Palveluväylän käyttöönotto tarkoittaa sitä, että palveluita Palveluväylään tarjoavat ja niitä sen kautta käyttävät organisaatiot on todennettu käyttöönoton yhteydessä viranomaisen toimesta. Näin organisaatiot voivat tuoda käytettäviksi ja saada käyttöönsä esimerkiksi useita potilastietoja, ajoneuvorekisteriä tai ammattioikeuksia koskevia tietoja turvallisessa ja luotettavassa tiedonsiirtokanavassa.
”Tietojärjestelmien yhteensopivuus ja ajantasainen tietoturva haastavat organisaatioita jatkuvasti ja lisäävät sitä kautta järjestelmien kustannuksia. Palveluväylän käyttöönotto toisi lukuisille organisaatioille selkeyttä tietojen hallintaan sekä kustannustehokkaan ja turvallisen tavan tarkistaa tarvittavat tiedot viranomaiselta”, kertoo Palveluväylän kehityspäällikkö Atte Pirttilä Digi- ja väestötietovirastosta.
Lakisääteisiä tehtäviä hoitavat organisaatiot ovat velvoitettuja palvelun käyttöön. Valtion hallintoviranomaiset ja virastot, laitokset ja liikelaitokset sekä kunnalliset viranomaiset hyödyntävät siis Palveluväylää tiedon siirtämiseen. Tällä hetkellä palvelua käyttää noin 150 organisaatiota. Palvelun käyttöä voitaisiin kuitenkin laajentaa erityisesti yksityisellä sektorilla.
”Yksityisellä puolella mielikuva julkisen sektorin palvelusta on edelleen kankea ja kallis. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Palvelu on toteutettu uusimmalla teknologialla, mikä takaa luotettavan, reaaliaikaisen tiedonkulun järjestelmien välillä. Palveluväylän käyttö on lisäksi asiakasorganisaatioille ilmaista. Jokainen taho vastaa vain omista integraatio- ja ylläpitokuluistaan”, Pirttilä jatkaa.
Erityisesti palvelusta voisivat hyötyä sote- ja vakuutusala, jossa tarve esimerkiksi asiakkaan potilastietojen, henkilötiedon tai huoltajuussuhteen varmistamiseen on jatkuva. Myös syntymä- ja kuolinilmoitusten päivittyminen eri rekistereihin voi kestää jopa päiviä, mutta Palveluväylän kautta tiedot päivittyvät samanaikaisesti kaikkialle. Kun tietojärjestelmät integroidaan hyödyntämään standardin mukaista Palveluväylää voi syntyvien kustannussäästöjen määrä olla vuositasolla huomattava.
Suomi.fi-palveluväylä perustuu alun perin Virossa kehitettyyn X-Road-tiedonvälitysalustaan ja se otettiin käyttöön vuonna 2015. Suomi ja Viro vastaavat kehitystyöstä yhdessä ja Suomessa sen kansallisesta toimintavarmuudesta, kehitystyön laadun varmistuksesta sekä asiakasneuvonnasta vastaa Digi- ja Väestötietovirasto.
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, Kehityspäällikkö Atte Pirttilä
p. 0295 535 285, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation