Trygga organisationens digitala dokumentprocessen med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya elektroniska stämpel
Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpel kan din organisationen verifiera ursprunget och oföränderligheten hos de handlingar eller andra elektroniska dokument som den skickat.
Den elektroniska stämpeln stödjer digitaliseringen av samhället genom att säkra organisationens elektroniska dokumentprocesser. Din organisation kan testa användningen av den elektroniska stämpeltjänsten genom att ta kontakt med oss: [email protected].
Mer information på vår webbsida
Mer information om stämpeltjänsten, anvisningar och prislistan finns på addressen dvv.fi/sv/stampeltjanst. Du kan också ta direkt kontakt med certifikattjänster: [email protected].
Säkerställ dokumentets ursprung och oföränderlighet
Den elektroniska stämpeln verifierar å sin sida identiteten hos den juridiska person som producerar ett dokument eller hos den som producerat någon annan fil samt att dokumentet är oföränderligt och obestridligt.
Med hjälp av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas granskningstjänst kan en annan organisation kontrollera, om ett dokument eller en fil har ändrats efter den har stämplats.
Den enda finländska elektroniska stämpeln som godkänts i alla EU- och EES-länder
För Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpelcertifikat ansöks om godkännande på högsta nivå i eIDAS-förordningen. Den högsta nivån förväntas uppnås under år 2025. Den elektroniska stämpeln är därmed giltig i alla EU- och EES-länder.
Den godkända elektroniska stämpeln gör det smidigare för finländska organisationer att uträtta ärenden digitalt både här i landet och utomlands. Alla EU-länder måste acceptera en elektronisk stämpel som är av godkänd nivå.
Vad kan en elektronisk stämpel användas till?
Den elektroniska stämpeln kan användas för många dokument som för tillfället stämplas med en traditionell stämpel inom organisationerna. Sådana dokument är till exempel:
- Utdrag
- Intyg
- Tillstånd
- Recept
- Avtal
- Officiella svar, delgivningar och (förvaltnings)beslut
- Övriga elektroniska dokument som skapats och godkänts av ett företag eller ett samfund.
- Övriga elektroniska dokument vars förfalskning skulle kunna skada organisationen.
Innehållet som stämplas kan vara vilken digital data som helst. Den elektroniska stämpeln kan enkelt läggas till i de vanligaste filformaten, såsom pdf-, doc-, xml-filer eller till exempel i e-recept.
Processer relaterade till elektronisk stämpling kan automatiseras
Den elektroniska stämpeln kan granskas oberoende av systemet i MDB:s granskningstjänst. Organisationen kan integrera den elektroniska stämpeltjänsten i sina egna system. Den kan också automatisera processer i samband med elektronisk stämpling, till exempel granskning av den elektroniska stämpeln.
Blev du intresserad av tjänsten? – Ta kontakt med oss!
Mer information om stämpeltjänsten, anvisningar och prislistan finns på adressen dvv.fi/sv/stampeltjanst. Du kan också ta direkt kontakt med certifikattjänster: [email protected].
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation