Trygga den digitala dokumentprocessen med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya elektroniska stämpel – säkerställ dokumentets ursprung och oföränderlighet
Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpel kan organisationen verifiera ursprunget och oföränderligheten hos de handlingar eller andra elektroniska dokument som den skickat. Den nya tjänsten som publicerades i början av februari stöder digitaliseringen av samhället genom att trygga elektroniska dokumentprocesser.
Med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nuvarande elektroniska signatur kan undertecknaren av dokumentet säkerställas på ett juridiskt bindande och obestridligt sätt. Den elektroniska stämpeln verifierar å sin sida identiteten hos den juridiska person som producerar ett dokument eller hos den som producerat någon annan fil samt att dokumentet är oföränderligt och obestridligt.
– Elektronisk stämpling ger betydande säkerhet vid behandlingen av elektroniska dokument. Av ett elektroniskt stämplat dokument framgår på ett tillförlitligt sätt uppgifter om den organisation som skapat dokumentet. Man kan också säkerställa att ett elektroniskt stämplat dokument inte är förfalskat, berättar ledande sakkunnig Jaripekka Turtiainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Den enda finländska elektroniska stämpeln som godkänts i alla EU- och EES-länder
För Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas elektroniska stämpelcertifikat ansöks om godkännande på högsta nivå i eIDAS-förordningen under år 2024. Den elektroniska stämpeln är därmed giltig i alla EU- och EES-länder.
När MDB:s elektroniska stämpel har godkänts i alla europeiska länder blir det smidigare för finländska organisationer att uträtta ärenden digitalt både här i landet och utomlands. Det finns redan flera tiotal tjänster för elektronisk stämpling i Europa.
– Det är fint att Finland blir en del av tryggandet av den digitala ärendehanteringen inom den europeiska familjen genom att föra ut tjänsten för elektronisk stämpling på marknaden och att just MDB fungerar som tjänsteleverantör.
Den elektroniska stämpeln är ett sätt att främja digitaliseringen av samhället genom att trygga elektroniska dokumentprocesser
Den elektroniska stämpeln kan användas för många dokument som för tillfället stämplas med en traditionell stämpel inom organisationerna. Sådana dokument är:
- Utdrag
- Intyg
- Recept
- Avtal
- Officiella svar, delgivningar och (förvaltnings)beslut
- Övriga elektroniska dokument som skapats och godkänts av ett företag eller ett samfund.
Innehållet som stämplas kan vara vilken digital data som helst. Den elektroniska stämpeln kan enkelt läggas till i de vanligaste filformaten, såsom pdf-, doc-, xml-filer eller till exempel i e-recept.
Ursprunget till dokumentet och den elektroniska stämpeln kan oberoende av system kontrolleras via MDB:s kontrolltjänst.
En organisation kan också integrera den elektroniska stämpeltjänsten i sina egna system och kontrollen kan också automatiseras.
Mer information om stämpeltjänsten och prislistan finns på adressen dvv.fi/sv/stampeltjanst.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation