Skip to Content

Suomi.fi-viesteistä saapuvat ilmoitukset uudistuivat!

Julkaisuajankohta 22.11.2021 12.20
Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto on uudistanut tapaa, jolla vastaanottajalle kerrotaan, että hänelle on saapunut uusi viesti Suomi.fi-viesteihin.

Ilmoitus Suomi.fi-viesteihin saapuneesta uudesta viestistä saapuu vastaanottajalle siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on ilmoittanut ottaessaan Suomi.fi-viestit käyttöönsä. Jos vastaanottaja ei ole käynyt Suomi.fi-viesteissä lukemassa saapunutta viestiä, palvelu lähettää viikon kuluttua asiasta automaattisen muistutusviestin. 

Jatkossa osa Suomi.fi-viesteistä on ilmoitusviestejä. Jos viesti on ilmoitusviesti, vastaanottaja ei saa enää sähköpostiinsa erillistä muistutusta lukemattomasta viestistä. Ilmoitusviestit on merkitty Suomi.fi-viesteissä Ilmoitus-merkinnällä. 

”Olemme saaneet paljon palautetta siitä, että muistutus on ollut hämmentävä. Usein vastaanottaja on jo käynyt hoitamassa asian kuntoon viestin lähettäneen organisaation asiointiportaalissa, mutta unohtanut käydä kuittaamassa viestin luetuksi Suomi.fi-viesteissä. Olemme kehittäneet toiminnallisuutta saamamme palautteen perusteella ja jatkossa vastaanottajan ei tarvitse enää käydä kuittaamassa näitä ilmoitusviestejä luetuksi Suomi.fi-viesteissä”, kertoo palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta. 

Uutta ilmoitusviestiä käyttää erityisesti Verohallinto, joka ilmoittaa Suomi.fi-viestien kautta OmaVeroon saapuneesta uudesta veroasiasta, esimerkiksi verokortista tai esitäytetystä veroilmoituksesta. 

Suomi.fi-viestien sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa ei ole koskaan linkkejä

Juka-Lahdenperä haluaa myös muistuttaa, että Suomi.fi-viestien sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa ei koskaan ole linkkiä, josta käyttäjä voisi siirtyä suoraan lukemaan saamansa asiakirjan. 

”Tämä on ihan tietoturva-asia. Maailmalla liikkuu paljon erilaisia huijauksia ja kalasteluviestejä, joilla yritetään saada käyttäjä klikkaamaan linkkiä, joka sitten johtaakin sivulle, jolla yritetään kerätä ihmisten pankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja. Osa näistä huijausyrityksistä on todella aidon oloisia, joten niiden kanssa tulee olla hyvin tarkkana. Tästä syystä emme koskaan pyydä näissä sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa käyttäjää siirtymään linkistä toiselle sivulle, vaan saapunut viranomaisviesti pitää aina mennä erikseen lukemaan Suomi.fi-verkkopalvelusta tai Suomi.fi-mobiilisovelluksesta. Itse Viestit-palveluun saapuneissa viesteissä olevia linkkejä tai liitetiedostoja on turvallista avata.”, muistuttaa Juka-Lahdenperä. 

Mikä Suomi.fi-viestit?

Suomi.fi-viestien kautta voi saada useiden eri viranomaisten lähettämän postin paperipostin sijaan sähköisessä muodossa. Kaikki viestit saapuvat Suomi.fi-verkkopalvelussa sijaitsevaan postilaatikkoon. Viestit voi lukea myös Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta. Palveluun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortissa olevalla varmenteella. 

Suomi.fi-viestien avulla tärkeä posti tavoittaa sinut nopeasti ja turvallisesti kaikkialle ja saapuneet viestit pysyvät palvelussa tallessa. Suomi.fi-viestien kautta voit vastaanottaa myös arkaluonteista tietoa, jota ei saa lähettää sähköpostitse (esim. terveystiedot). Saapuneet viestit ovat vain sinun tai valtuuttamasi henkilön nähtävillä, eikä sinun tarvitse huolehtia siitä, näkeekö joku muu sinulle saapuneet viestit.

Suomi.fi-viestien käyttö on myös ekoteko, jolla voi vähentää turhaa paperinkulutusta. Palvelua käyttää tällä hetkellä noin 755 000 käyttäjää.

Lisätietoja Suomi.fi-viestien käyttäjille

Kansalaisneuvonta, https://kansalaisneuvonta.fi, p. 0295 000

Lisätietoa medialle 

Digi- ja väestötietovirasto, palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi