Suomi.fi-viesteistä saapuvat ilmoitukset uudistuivat!
Digi- ja väestötietovirasto on uudistanut tapaa, jolla vastaanottajalle kerrotaan, että hänelle on saapunut uusi viesti Suomi.fi-viesteihin.
Ilmoitus Suomi.fi-viesteihin saapuneesta uudesta viestistä saapuu vastaanottajalle siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on ilmoittanut ottaessaan Suomi.fi-viestit käyttöönsä. Jos vastaanottaja ei ole käynyt Suomi.fi-viesteissä lukemassa saapunutta viestiä, palvelu lähettää viikon kuluttua asiasta automaattisen muistutusviestin.
Jatkossa osa Suomi.fi-viesteistä on ilmoitusviestejä. Jos viesti on ilmoitusviesti, vastaanottaja ei saa enää sähköpostiinsa erillistä muistutusta lukemattomasta viestistä. Ilmoitusviestit on merkitty Suomi.fi-viesteissä Ilmoitus-merkinnällä.
”Olemme saaneet paljon palautetta siitä, että muistutus on ollut hämmentävä. Usein vastaanottaja on jo käynyt hoitamassa asian kuntoon viestin lähettäneen organisaation asiointiportaalissa, mutta unohtanut käydä kuittaamassa viestin luetuksi Suomi.fi-viesteissä. Olemme kehittäneet toiminnallisuutta saamamme palautteen perusteella ja jatkossa vastaanottajan ei tarvitse enää käydä kuittaamassa näitä ilmoitusviestejä luetuksi Suomi.fi-viesteissä”, kertoo palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta.
Uutta ilmoitusviestiä käyttää erityisesti Verohallinto, joka ilmoittaa Suomi.fi-viestien kautta OmaVeroon saapuneesta uudesta veroasiasta, esimerkiksi verokortista tai esitäytetystä veroilmoituksesta.
Suomi.fi-viestien sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa ei ole koskaan linkkejä
Juka-Lahdenperä haluaa myös muistuttaa, että Suomi.fi-viestien sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa ei koskaan ole linkkiä, josta käyttäjä voisi siirtyä suoraan lukemaan saamansa asiakirjan.
”Tämä on ihan tietoturva-asia. Maailmalla liikkuu paljon erilaisia huijauksia ja kalasteluviestejä, joilla yritetään saada käyttäjä klikkaamaan linkkiä, joka sitten johtaakin sivulle, jolla yritetään kerätä ihmisten pankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja. Osa näistä huijausyrityksistä on todella aidon oloisia, joten niiden kanssa tulee olla hyvin tarkkana. Tästä syystä emme koskaan pyydä näissä sähköpostiin saapuvissa ilmoituksissa käyttäjää siirtymään linkistä toiselle sivulle, vaan saapunut viranomaisviesti pitää aina mennä erikseen lukemaan Suomi.fi-verkkopalvelusta tai Suomi.fi-mobiilisovelluksesta. Itse Viestit-palveluun saapuneissa viesteissä olevia linkkejä tai liitetiedostoja on turvallista avata.”, muistuttaa Juka-Lahdenperä.
Mikä Suomi.fi-viestit?
Suomi.fi-viestien kautta voi saada useiden eri viranomaisten lähettämän postin paperipostin sijaan sähköisessä muodossa. Kaikki viestit saapuvat Suomi.fi-verkkopalvelussa sijaitsevaan postilaatikkoon. Viestit voi lukea myös Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta. Palveluun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortissa olevalla varmenteella.
Suomi.fi-viestien avulla tärkeä posti tavoittaa sinut nopeasti ja turvallisesti kaikkialle ja saapuneet viestit pysyvät palvelussa tallessa. Suomi.fi-viestien kautta voit vastaanottaa myös arkaluonteista tietoa, jota ei saa lähettää sähköpostitse (esim. terveystiedot). Saapuneet viestit ovat vain sinun tai valtuuttamasi henkilön nähtävillä, eikä sinun tarvitse huolehtia siitä, näkeekö joku muu sinulle saapuneet viestit.
Suomi.fi-viestien käyttö on myös ekoteko, jolla voi vähentää turhaa paperinkulutusta. Palvelua käyttää tällä hetkellä noin 755 000 käyttäjää.
Lisätietoja Suomi.fi-viestien käyttäjille
Kansalaisneuvonta, https://kansalaisneuvonta.fi, p. 0295 000
Lisätietoa medialle
Digi- ja väestötietovirasto, palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation