Under veckan för digitalt stöd pratar vi om framtidens superkraft – det lönar sig att skaffa sig vardagens digifärdigheter!
Veckan för digitalt stöd, som ordnas för andra gången, vill öka diskussionen om framtidens superkrafter, dvs. digitala vardagliga färdigheter. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar temaveckan 30.8–3.9.2021 tillsammans med det riksomfattande nätverket för digitalt stöd. Temaveckan uppmuntrar var och en av oss att utveckla våra digitala färdigheter. Det mångsidiga programmet innehåller intressanta saker både för dem som är intresserade av att utveckla sina egna färdigheter och för dem som erbjuder digitalt stöd. Veckans virtuella evenemang är avgiftsfria och öppna för alla.
Veckan för digitalt stöd som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjuder på webben delas in i temadagar. Under den första dagen behandlas det digitala stödet ur givarens synvinkel och senare i veckan bekantar vi oss med bl.a. framtidens digitala färdigheter, olika användarperspektiv och kvaliteten på de digitala tjänsterna. Vid sidan av det riksomfattande programmet ordnar regionala erbjudare av digitalt stöd ett lokalt, praktiskt program som ger tips till exempel för e-tjänster.
– Det digitala stödets uppgift är att hjälpa till att säkerställa att ingen hamnar utanför det digitala samhället. När det gäller digitaliseringen är det fråga om en bestående förändring, inte bara ett övergående fenomen. Därför kan man egentligen kalla olika digitala färdigheter för framtidens superkrafter, eftersom det är just en omfattande utveckling av dessa färdigheter som hjälper oss som gemenskap att klara oss bättre. Digitala färdigheter är dagens medborgarfärdigheter, berättar Minna Piirainen, projektchef för digitalt stöd, vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ökad digital kompetens gör vardagen smidigare – och det finns hjälp att få!
Med hjälp av temaveckan strävar man efter att göra medborgarna, företagen och samfunden att uppmärksamma det digitala stödet så att man på alla dessa nivåer i samhället kan börja utveckla den digitala kompetens som behövs.
Samtidigt vill veckan väcka människorna till att upptäcka att var och en av oss ibland är den som erbjuder digistöd och ibland den som behöver det. Vi kan till exempel först hjälpa en närstående att använda någon tjänst och sedan delta i arbetsplatsens informationssäkerhetsutbildning. Man behöver inte kunna allt själv, utan det erbjuds alltid digitalt stöd av olika slag.
– Digitaliseringen är en fråga för alla och vi vill främja positiva erfarenheter av den. Medlemmarna i nätverket för digitalt stöd utför ett mycket värdefullt arbete i utvecklingen av finländarnas digitala kompetens och det behövs ständigt flera som kan och erbjuder hjälp: lärare, tjänsteleverantörer, mer erfarna närstående osv. Därför uppmuntrar vi så många nuvarande digitala stödjare och intresserade av saken som möjligt att delta i veckans utbud, sammanfattar Piirainen.
Läs mer och se det uppdaterade programmet: dvv.fi/sv/veckanfordigitaltstod
Det finns tusentals leverantörer av digitalt stöd runt om i Finland som hör till nätverket för digitalt stöd som samordnas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Veckan för digitalt stöd är en öppen och avgiftsfri evenemangsvecka som ordnas i samarbete mellan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och det riksomfattande nätverket för digitalt stöd. Veckan syns runt om i Finland. Målet med veckan är att öka medvetenheten om betydelsen av digital kompetens och om att öka digitala färdigheter. Evenemanget ordnades för första gången 2020.
Mer information ger:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, projektchef för digitalt stöd Minna Piirainen, tfn 0295 535 280
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, planerare av digitalt stöd Mirva Gullman, tfn 0295 535 229
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation