Avustetun valtuuttamisen kokeilu Kainuun sotessa onnistui – toimintamalli valmis myös muiden hyvinvointialueiden käyttöönotettavaksi
Kainuun sotessa on kevään 2022 ajan kokeiltu puolesta-asioinnin järjestämistä sähköisissä palveluissa henkilöille, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia tai muita sähköisiä tunnistautumisvälineitä. Palvelu sujuvoitti asiointia ja mahdollisti paremman yhteistyön hoitohenkilökunnan ja asiakkaan välillä. Nyt avustetun valtuuttamisen palvelumalli on valmis otettavaksi käyttöön kaikilla tulevilla hyvinvointialueilla. Mallin mahdollistaa Suomi.fi-perheen Valtuudet-palvelu.
Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston kehittämä puolesta-asioinnin ratkaisu, joka on käytössä monissa julkishallinnon ja yksityissektorin asiointipalveluissa. Se mahdollistaa asioimisen toisen henkilön puolesta sellaisissa palveluissa, joissa Valtuudet-palvelu on käytössä. Tällaisia ovat esimerkiksi Omakanta ja monet terveydenhuollon ja sosiaalitoimen palvelut.
Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää kuitenkin vahvaa sähköistä tunnistautumista. Nyt Kainuussa on kokeiltu avustetun valtuuttamisen palvelumallia henkilöille, joilta nämä tunnistautumisvälineet puuttuvat. Avustettu valtuuttaminen tuo uusia ihmisryhmiä digipalveluiden piiriin.
Jos henkilöllä ei ole olemassa sähköistä tunnistautumisvälinettä, hän voi varata ajan Kainuun soten terveysasemalle. Terveysasemalla henkilö tunnistetaan ja hänen valtuushakemuksensa rekisteröidään Suomi.fi-valtuuksiin. Valtuuttajalta vaaditaan voimassa oleva passi tai muu henkilötodistus. Jos voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta ei ole, myös muu vahva tunnistaminen on mahdollista.
Osallistuminen läheisen asioiden hoitoon nyt onnistuu etäämmältäkin
– Monet ihmisryhmät ja heidän läheisensä ovat jääneet arkea sujuvoittavien digitaalisten palveluiden ulkopuolelle, koska keskeisiä tunnistautumisvälineitä ei syystä tai toisesta ole ollut. Uusi palvelumalli on merkittävä askel heidän sähköisten asiointimahdollisuuksien lisäämiseen, kertoo erityisasiantuntija Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta.
Käytännössä Suomi.fi-valtuuksien avulla tehty sähköinen valtakirja tarjoaa esimerkiksi ikäihmisen läheisille tavan osallistua terveys- ja sosiaaliasioiden hoitamiseen, vaikka tämä asuisi hieman kauempanakin, eikä läsnäolo arjessa ole aina mahdollista.
Kainuun kokeilusta hyvää palautetta
Idea Valtuudet-palvelun laajentamiseen on lähtöisin Kainuun soten ja Digi- ja väestötietoviraston tapaamisesta. Kainuun soten alueen kunnissa havahduttiin etenkin ikäihmisiä koskettavaan tarpeeseen, jossa valtuutus tulisi kyetä tekemään ilman digitaalisia tunnistautumisvälineitä.
"Tämä palvelu on kyllä hyvä. Suosittelen!" – Katso video Kainuun soten kokemuksista
Artikkeli jatkuu videon jälkeen.
– Alkuperäinen aloite palvelusta tuli juuri omaisilta, jotka hoitavat asioita läheistensä puolesta. Kun esimerkiksi tutkimustulokset ja sovitut jatkosuunnitelmat voi lääkärissä käynnin jälkeen tarkistaa sähköisestä palvelusta, ei omaisen tarvitse yksin muistaa kaikkia saamiaan ohjeita, sanoo Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä erikoissuunnittelijana työskentelevä Niina Komulainen.
– Puolesta-asiointi helpottaa etenkin ikäihmisten kohdalla hoitoa. Hoito toteutuu suunnitellusti. kun omaiset voivat lääkärikäynnin jälkeen tarkistaa Omakannasta, mitä on suunniteltu, mitä lääkemuutoksia tehdään ja miten hoitoa seurataan. Lopputuloksena hoidon laatu paranee huomattavasti, lisää Kainuun soten lääkäri Atte Veteläinen.
Suomi.fi-valtuudet vähentää hoitohenkilöstön työmäärää
Valtuudet-palvelu on paperista valtakirjaa luotettavampi ja vaivattomampi vaihtoehto puolesta-asioinnin mahdollistamiseen.
Sähköinen puolesta-asiointi vähentää niin asiakkaiden kuin terveysammattilaisten työmäärää. Puhelinsoitot terveydenhuollon toimipisteisiin vähenevät, kun asiointi ja yhteydenpito sujuu ketterästi verkossa. Samalla ammattilaiset voivat myös olla varmoja siitä, että tarvittava tieto on sähköisten palveluiden kautta omaisen saatavilla.
Avustetun valtuuttamisen palvelumalli soveltuu kaikille hyvinvointialueille
Kainuussa kokeiltu Suomi.fi-valtuuksien avustetun valtuuttamisen palvelumalli mahdollistaa tällä hetkellä käyttäjälleen puolesta-asioinnin terveydenhuoltoa, sosiaalihuoltoa ja apteekkiasioita koskevissa asioissa, ja se on mahdollista ottaa käyttöön myös muilla hyvinvointialueilla.
– On ilahduttavaa, että palvelumalli on herättänyt paljon kiinnostusta hyvinvointialueilla. Tällä hetkellä sen käyttöönottoa valmistellaan jo muutamalla hyvinvointialueella. Useammalla alueella valmistelut aloitetaan vuodenvaihteen jälkeen, kunhan uudet hyvinvointialueet ovat saaneet toimintansa käyntiin.
– Jatkamme edelleen palvelumallin kehittämistä yhdessä hyvinvointialueiden kanssa vastaamaan myös liikuntarajoitteisten henkilöiden tarpeisiin, Suomalainen-Ajanko kertoo.
Palvelumallin valtakunnallisesta laajentamisen aikataulusta tiedotetaan tarkemmin Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla osoitteessa dvv.fi/valtuudet-hva.
Lisätietoja Suomi.fi-valtuuksien avustetun valtuuttamisen mallista hyvinvointialueille:
Sanna Suomalainen-Ajanko, erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, puh. 050 442 7730
Lisätietoa Suomi.fi-valtuuksista
Tuuli Krekelä, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, puh. 050 435 6057
Sähköpostimme ovat muotoa [email protected].
Avustettu valtuuttaminen onnistuu myös Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikoissa.
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation