Kuolinpesä voi asioida ja valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksilla vuonna 2027
Palveluntarjoajalla on jatkossa mahdollisuus sujuvoittaa kuolinpesien asiointia integroimalla Suomi.fi-valtuudet omaan asiointipalveluunsa. Asiointipalvelu voi tällöin tarkastaa luotettavasti ja turvallisesti, onko käyttäjällä oikeus asioida kuolinpesän puolesta.
Palveluntarjoaja voi sallia kuolinpesän osakkaiden asioinnin sähköisissä palveluissaan automaattisesti roolinsa perusteella jopa ilman erillisiä valtakirjoja. Vaihtoehtoisesti palveluntarjoaja voi myös edellyttää valtuuttamista kaikilta kuolinpesän osakkailta.
Kuolinpesän asioiden hoito onnistuu niissä asiointipalveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia. Suomi.fi-valtuudet tarkastaa asiointioikeuden kuolinpesän osakasrekisteristä – turvallisesti, luotettavasti ja reaaliaikaisesti.
Miten Suomi.fi-valtuudet tarkastaa asiointioikeuden?
Suomi.fi-valtuuksilla on kaksi tapaa tarkistaa, onko henkilöllä oikeus asioida toisen puolesta:
1. Asiointi rekisteripohjaisesti – roolin perusteella
Ensisijaisesti Valtuudet-palvelun tarjoama puolesta-asiointi perustuu viranomaisten ylläpitämissä virallisissa rekistereissä olevaan tietoon. Tämä mahdollistaa automaattisen ja reaaliaikaisen tarkistuksen. Esimerkiksi lasten huoltajat, edunvalvojat tai edunvalvontavaltuutetut voivat asioida suoraan ilman erillistä valtuutusta.
2. Valtuutukseen perustuva asiointi
Henkilö voi myös valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä tai organisaatioita asioimaan puolestaan. Suomi.fi-valtuuksissa voi tehdä myös valtuuspyynnön henkilölle, jonka asioita haluaa hoitaa.
Jos henkilö ei kykene omatoimiseen valtuuttamiseen verkkopalvelussa puutteellisten digitaitojen tai -välineiden vuoksi, hän voi lähettää Digi- ja väestötietovirastoon allekirjoitetun valtuushakemuksen.
Kuolinpesän osakkaat voivat asioida ja valtuuttaa
Suomi.fi-valtuuksien avulla palveluntarjoaja voi tarjota kuolinpesille turvallisen ja luotettavan asiointikokemuksen – ilman manuaalista paperityötä ja valtakirjojen hallintaa.
Asiointitilanteesta riippuen
- Osakas voi asioida kuolinpesän osakasrekisterissä olevan roolinsa perusteella.
- Kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa esimerkiksi yksittäisen henkilön tai lakitoimiston hoitamaan asioita puolestaan niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia.
Parhaillaan tarkemmat kuolinpesän puolesta-asioinnin yksityiskohdat ovat hankkeen suunnittelupöydällä. Kuulet niistä lisää tulossa olevissa sidosryhmäwebinaareissa ja uutiskirjeissä.
Hyödyt palveluntarjoajalle – sujuvampaa asiointia ja tehokkaampaa palvelua
- Luotettava ja turvallinen. Suomi.fi-valtuudet pohjautuu vahvaan tunnistautumiseen ja luotettaviin viranomaisrekistereihin, kuten väestötietojärjestelmään, holhousasioiden rekisteriin ja PRH:n rekistereihin. Palvelua auditoidaan säännöllisesti ja se täyttää tiukimmatkin julkisen sektorin tietoturvavaatimukset. Palvelu on testattu ja kehitetty Suomen suurimpien palveluntarjoajien, kuten OmaVeron ja OmaKannan, kanssa.
- Kustannussäästöt ja tehokkaammat prosessit. Asiointioikeuden sähköinen tarkastus vähentää manuaalista työtä ja paperidokumenttien käsittelyä.
- Skaalautuva ratkaisu moniin asiointitilanteisiin. Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa laajan kirjon erilaisia asiointitilanteita henkilöiden ja organisaatioiden puolesta.
- Yhtenäinen ja tuttu asiointikokemus asiakkaille. Suomi.fi-valtuudet on käytössä jo 300 palvelussa. Asiakkaille valtuuksien hallinta tutussa palvelussa parantaa asiakaskokemusta ja lisää palvelun käytettävyyttä. Samalla asiakkaiden neuvonnan tarve vähenee.
- Nopea ja helppo käyttöönotto. Valtuudet-palvelu on tuotteistettu ja valmis käyttöönotettavaksi. Käyttöönottoprojekti on nopea ja kyselyrajapinnan rakentaminen helppoa.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation