Ett dödsbo kan uträtta ärenden och ge fullmakt med Suomi.fi-fullmakter år 2027 – en utmärkt möjlighet att underlätta uträttandet av ärenden i era tjänster
I fortsättningen kan tjänsteleverantörer göra det smidigare för dödsbon att uträtta ärenden genom att integrera Suomi.fi-fullmakter i sina e-tjänster. Då kan e-tjänsten tillförlitligt och säkert kontrollera om användaren har rätt att uträtta ärenden för dödsboets räkning.
En tjänsteleverantör kan tillåta dödsboets delägare att automatiskt uträtta sina ärenden i sina elektroniska tjänster till och med utan separata fullmakter. Alternativt kan tjänsteleverantören också förutsätta en fullmakt av alla dödsbodelägare.
Det går att sköta dödsboets ärenden i sådana e-tjänster som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden utifrån uppgifterna i dödsboets delägarregister – säkert, tillförlitligt och i realtid.
Hur kontrollerar Suomi.fi-fullmakter rätten att uträtta ärenden?
Suomi.fi-fullmakter har två sätt att kontrollera om en person har rätt att uträtta ärenden för någon annans räkning:
1. Uträttande av ärenden registerbaserat – utifrån rollen
Rätten att uträttande av ärenden för någon annans räkning som erbjuds av tjänsten Fullmakter baserar sig i första hand på information som finns i de officiella register som myndigheterna upprätthåller. Detta möjliggör en automatisk granskning i realtid. Till exempel kan vårdnadshavare, intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktiga uträtta ärenden direkt utan separat fullmakt.
2. Uträttande av ärenden med fullmakt
En person kan också på egen hand ge andra personer eller organisationer fullmakt i Suomi.fi-fullmakter för att uträtta ärenden för sin räkning. I Suomi.fi-fullmakter kan man också skapa en begäran om fullmakt till den person vars ärenden man vill sköta.
Om personen inte självständigt kan ge fullmakt i webbtjänsten på grund av bristfälliga digitala färdigheter eller verktyg, kan hen skicka en undertecknad fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Dödsbodelägarna kan uträtta ärenden och ge fullmakter
Med Suomi.fi-fullmakter kan tjänsteleverantören erbjuda dödsbona en trygg och tillförlitlig upplevelse av att uträtta ärenden – utan manuellt pappersarbete och hantering av fullmakter. Beroende på hurdant ärende som uträttas
- Kan en delägare uträtta ärenden utifrån sin roll i dödsboets delägarregister.
- Kan dödsbodelägarna ge till exempel en enskild person eller juridisk byrå fullmakt att sköta ärenden i de tjänster som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter.
För närvarande finns närmare detaljer om uträttande av ärenden för dödsboets räkning på projektets planeringsbord. Du kommer att få höra mer om detta på kommande webbinarier för intressentgrupper och i våra nyhetsbrev.
Nyttan för serviceleverantörerna – smidigare ärendehantering och effektivare betjäning
- Pålitlig och säker. Suomi.fi-fullmakter grundar sig på stark autentisering och tillförlitliga myndighetsregister, såsom befolkningsdatasystemet, registret över förmynderskapsärenden och PRS register. Tjänsten auditeras regelbundet och uppfyller även de striktaste informationssäkerhetskraven för den offentliga sektorn. Tjänsten har testats och utvecklats tillsammans med Finlands största tjänsteleverantörer, såsom MinSkatt och MittKanta.
- Kostnadsbesparingar och effektivare processer. En elektronisk granskning av rätten att uträtta ärenden innebär mindre manuellt arbete och hantering av pappersdokument.
- Skalbar lösning för många typer av ärenden. Suomi.fi-fullmakter ger möjligheter för uträttande av ärenden i flera slags situationer för både personer och organisationer.
- Ett enhetligt och bekant sätt att uträtta ärenden för kunderna. Suomi.fi-fullmakter används redan i 300 tjänster. Att kunderna hanterar fullmakterna i en bekant tjänst förbättrar deras upplevelse och gör tjänsten mer användbar. Samtidigt minskar kundernas behov av rådgivning.
- Snabb och enkel drifttagning. Tjänsten Fullmakter har produktifierats och är klar att tas i bruk. Drifttagningsprojektet går snabbt och det är lätt att bygga ett förfrågningsgränssnitt.
Läs mer
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation