Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas år 2022: nöjda kunder och digitala tjänster som utvecklas
Generaldirektör Janne Viskari berättar hur tredje året för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata såg ut.
Vilken var den viktigaste reformen 2022?
Våra målsättningar är ambitiösa och det måste de också vara. I fjol lyckades vi främja digitaliseringen av hela samhället och vår egen verksamhet. Vi strävar efter stora förändringar som tar tid och kräver mycket arbete även under de kommande åren.
I fjol fortsatte vi att digitalisera verkets egen verksamhet, det vill säga vi främjade övergången från pappersärenden och ärendehantering till elektronisk ärendehantering. Vi prioriterade de tjänster som har flest användare och detta arbete fortsätter även i år.
Vi fortsatte också att utveckla Suomi.fi-tjänsterna som är kritiska för samhället. I fjol utvecklades i synnerhet Suomi.fi-fullmakter och Suomi.fi-meddelanden. Dessutom satsade vi på genomförandet av spetsprojekten som blivit definierade av regeringen. Expressfilen för invandrare, som är avsedd för specialsakkunniga togs i bruk och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har till och med kunnat betjäna personer som använder expressfilen inom en betydligt snabbare tidtabell än vad som avtalats.
Hur väl lyckades Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjäna sina kunder?
Förra året fick vi en bättre bild av hur nöjda våra kunder är. Vi utvecklade ett nytt sätt att fråga hur nöjda kunderna var med den service de fick och antalet svar på enkäten tiodubblades. I genomsnitt gav våra kunder oss betyget 4,3 på en skala från 1–5 (svar 19173).
Vi kunde också göra snabba förändringar i vår verksamhet. Vi anställde fler arbetstagare för kundserviceuppgifter och lyckades därmed betjäna våra kunder väl även om antalet kunder ökade.
Kan något göras ännu bättre?
Ja. Vi lyckades gestalta de digitala tjänster och verksamhetsmodeller som skulle göra vardagen smidigare för både medborgarna och organisationerna. Medborgarna skulle spara tid och besvär och organisationerna skulle också spara arbetstid och på så sätt pengar om digitaliseringen kunde utnyttjas i ännu större utsträckning. För dessa reformer finns det dock fortfarande ännu hinder i lagstiftningen. Vi har lyft fram dessa och vi hoppas att Finlands nästa regering kommer att beakta dessa behov. Vi kan redan göra mycket, men för att digitaliseringen ska kunna utnyttjas fullt ut krävs också lagreformer.
I fjol lyckades vi betjäna våra kunder allt bättre och främja digitaliseringen av samhället. Vi fortsätter att förverkliga våra ambitiösa mål även i år!
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsberättelse har publicerats i sin helhet på webbplatsen dvv.fi. Bekanta dig med verksamhetsberättelsen (på finska).
Ytterligare information:
generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation