Digi- ja väestötietoviraston vuosi 2022: tyytyväisiä asiakkaita ja kehittyviä digipalveluja
Pääjohtaja Janne Viskari kertoo, miltä näytti Digi- ja väestötietoviraston kolmas vuosi.
Mikä oli viime vuoden 2022 merkittävin uudistus?
Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia ja niin pitääkin olla. Onnistuimme viime vuonna edistämään koko yhteiskunnan digitalisaatiota ja omaa toimintaamme. Tavoittelemme suuria muutoksia, joiden tekeminen vie aikaa ja tehtävää riittää vielä tuleville vuosillekin.
Viime vuonna jatkoimme viraston oman toiminnan digitalisoimista eli edistimme siirtymistä paperiasioinnista ja asiankäsittelystä sähköiseen asioiden hoitoon. Priorisoimme niitä palveluja, joilla on eniten käyttäjiä ja tämä työ jatkuu myös tänä vuonna.
Jatkoimme myös yhteiskunnan kannalta kriittisten Suomi.fi-palveluiden kehittämistä. Viime vuonna kehittyivät etenkin Suomi.fi-valtuudet ja Suomi.fi-viestit. Lisäksi panostimme hallituksen määrittelemien kärkihankkeiden toteuttamiseen. Erityisasiantuntijoille tarkoitettu maahanmuuttajan pikakaista otettiin käyttöön ja Digi- ja väestötietovirasto on pystynyt palvelemaan pikakaistalaisia jopa sovittua reilusti nopeammassa aikataulussa.
Miten hyvin Digi- ja väestötietovirasto onnistui palvelemaan asiakkaitaan?
Viime vuonna saimme paremman näkymän asiakkaidemme tyytyväisyyteen. Kehitimme uuden tavan kysyä asiakkaiden tyytyväisyydestä saamaansa palveluun ja kyselyn vastausmäärät kymmenkertaistuivat. Keskimäärin asiakkaamme antoivat meille arvosanan 4,3, kun asteikko on 1-5 (vastaajia 19173).
Pystyimme myös tekemään toimintaamme nopeita muutoksia. Palkkasimme lisää työntekijöitä asiakaspalvelutehtäviin ja siten onnistuimme palvelemaan asiakkaitamme hyvin, vaikka asiakasmäärät kasvoivat.
Voisiko jotain tehdä vielä paremmin?
Kyllä. Onnistuimme hahmottamaan digitaalisia palveluja ja toimintamalleja, joiden avulla arki olisi nykyistä sujuvampaa sekä kansalaisille että organisaatioille. Kansalaisilta säästyisi aikaa ja vaivaa ja organisaatioilta säästyisi myös työaikaa ja siten rahaa, jos digitalisaatiota voitaisiin vielä nykyistä laajemmin hyödyntää. Näille uudistuksille on kuitenkin vielä lainsäädännöstä johtuvia esteitä, joita olemme nostaneet esiin ja toivomme Suomen seuraavan hallituksen nämä tarpeet huomaavan. Voimme jo tehdä paljon, mutta digitalisaation täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää myös lakiuudistuksia.
Onnistuimme viime vuonna palvelemaan asiakkaitamme yhä paremmin ja edistämään yhteiskunnan digitalisaatiota. Jatkamme kunnianhimoisten tavoitteidemme toteuttamista myös tänä vuonna!
Digi- ja väestötietoviraston toimintakertomus on julkaistu kokonaisuudessaan dvv.fi-sivustolla. Tutustu toimintakertomukseen.
Lisätietoa:
pääjohtaja Janne Viskari, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation