Digihumaus-rapporten 2025: en osäker värld behöver tillförlitlig digital infrastruktur
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har idag publicerat Digihumaus-rapporten, i vilken det betonas hur digitaliseringen kan stöda samhället i de allt mer komplexa och osäkra förhållandena som råder. Rapporten är en analys av hur den digitala infrastrukturen kan fungera som en stöttepelare för stabilitet – och vilka risker systemens ömsesidiga beroende medför.
– Vi lever i en djupt ömsesidigt beroende värld där problemen är allt mer mångfacetterade. Framtiden kan inte förutspås, men hållbara digitala lösningar kan hjälpa oss att möta osäkerheten. Den digitala infrastrukturen har en väsentlig inverkan på hur samhället fungerar, säger Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Digital infrastruktur är en del av samhällets grund
Det globala läget påverkar också hur de digitala tjänsterna fungerar. Därför kräver underhållet av den digitala infrastrukturen samma slags kontinuerlig skötsel som den fysiska infrastrukturen. Vägar och broar kräver underhåll och det kräver också datasystem och informationsflöden.
– Betydelsen av tillförlitlig information i realtid framhävs i denna tid, men samtidigt har tiden för öppen information upphört. Teknikens roll i geopolitiken håller på att stärkas ytterligare. Vi måste säkerställa att de digitala tjänsterna förblir funktionsdugliga även i kristider, fortsätter Viskari.
Ömsesidigt beroende medför både fördelar och utmaningar
Digihumaus-rapporten behandlar hur systemens ömsesidiga beroende borde bedömas med tanke på fördelar, nackdelar och hanterbarhet.
– I en komplex värld är det inte lätt att identifiera en lämplig nivå för ömsesidigt beroende och lösningar av rätt storlek. Vi behöver en noggrannare bedömning av vad som är ändamålsenligt, påminner Viskari.
Digihumaus-rapporten granskar digitaliseringen med tanke på systemorientering och komplexitet. Den digitala infrastrukturen är en nationell resurs som kräver gemensam tolkning och långsiktig utveckling.
Bekanta dig med den nya Digihumaus-rapporten
Ytterligare information och intervjuförfrågningar
Kommunikationen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
[email protected]
tfn 0295 535060
Vad är Digihumaus-rapporten?
Digihumaus-rapporten är en rapport som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerar årligen. Den presenterar utvecklingsförslag med vilka man kan svara på de samhälleliga utmaningar som syns i horisonten genom att bättre utnyttja befintliga och nya teknologier samt utveckla förvaltningens verksamhetssätt. Faktaunderlaget för rapporten från 2025 har skapats genom att analysera olika forskningsinstituts rapporter samt genom att engagera både personalen och intressentgrupperna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation