Digihumaus-raportti 2025: epävarma maailma tarvitsee luotettavaa digi-infrastruktuuria
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on tänään julkaissut Digihumaus-raportin, jossa korostuu se, kuinka digitalisaatio voi tukea yhteiskuntaa yhä kompleksisemmissa ja epävarmemmissa olosuhteissa. Raportti on analyysi siitä, miten digitaalinen infrastruktuuri voi toimia vakauden tukipilarina – ja mitä riskejä järjestelmien keskinäisriippuvuus tuo mukanaan.
– Elämme syvästi keskinäisriippuvaisessa maailmassa, jossa ongelmat ovat entistä moniulotteisempia. Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta kestävät digitaaliset ratkaisut voivat auttaa kohtaamaan epävarmuuden. Digitaalinen infrastruktuuri vaikuttaa olennaisesti yhteiskunnan toimivuuteen, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Digitaalinen infrastruktuuri on osa yhteiskunnan perustaa
Maailman tilanne vaikuttaa myös digitaalisten palveluiden toimivuuteen. Siksi digitaalisen infrastruktuurin ylläpito vaatii samanlaista jatkuvaa huolenpitoa kuin fyysinen infrastruktuuri. Tiet ja sillat vaativat kunnossapitoa, ja niin vaativat myös tietojärjestelmät ja tietovirrat.
– Luotettavan ja reaaliaikaisen tiedon merkitys tässä ajassa korostuu, mutta samalla avoimen tiedon aikakausi on päättynyt. Teknologian rooli geopolitiikassa on vahvistumassa entisestään. Meidän on varmistettava, että digitaaliset palvelut pysyvät toimintakykyisinä myös kriisiaikoina, Viskari jatkaa.
Keskinäisriippuvuus tuo sekä hyötyjä että haasteita
Digihumaus-raportti käsittelee sitä, miten järjestelmien keskinäisriippuvuutta pitäisi arvioida hyötyjen, haittojen ja hallittavuuden näkökulmasta.
– Keskinäisriippuvuuden sopivan tason ja oikean kokoisten ratkaisujen tunnistaminen ei ole helppoa kompleksisessa maailmassa. Tarvitsemme tarkempaa arviointia siitä, mikä on tarkoituksenmukaista, Viskari muistuttaa.
Digihumaus-raportti tarkastelee digitalisaatiota systeemisyyden ja kompleksisuuden näkökulmista. Digitaalinen infrastruktuuri on kansallinen voimavara, joka vaatii yhteistä tulkintaa ja pitkäjänteistä kehittämistä.
Tutustu uuteen Digihumaus-raporttiin
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
Digi- ja väestötietoviraston viestintä
[email protected]
puh. 0295 535 060
Mikä Digihumaus-raportti?
Digihumaus-raportti on Digi- ja väestötietoviraston vuosittain julkaisema raportti. Se esittää kehitysehdotuksia, joilla näköpiirissä oleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin voitaisiin vastata hyödyntämällä paremmin olemassa olevia ja uusia teknologioita sekä kehittämällä hallinnon toimintatapoja. Vuoden 2025 raportin tietopohja on muodostettu analysoimalla eri tutkimuslaitosten raportteja sekä osallistamalla sekä Digi- ja väestötietoviraston henkilökuntaa että sidosryhmiä.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation