Ibruktagandet av tjänsten för utskrift, kuvertering och utdelning av Suomi.fi-meddelanden inleds i november
Organisationer inom den offentliga förvaltningen kan ta i bruk tjänsten för utskrift, kuvertering och utdelning av Suomi.fi-meddelanden (TKJ) i november-december 2020.
I och med tjänsten är det så enkelt som möjligt för organisationer som använder Suomi.fi-meddelanden att skicka meddelanden (såsom beslut, meddelanden och andra dokument). När en organisation använder Suomi.fi-meddelanden kan meddelanden skickas till medborgare och företag via utskrifts-, kuverterings- och utdelningstjänsten på en gång oberoende av om mottagaren använder Suomi.fi-meddelanden eller vill ha dessa meddelanden som papperspost. Organisationerna behöver inte längre separat upphandla papperspostningen eller administrera en skild postningstjänst.
Vem kan använda tjänsten?
Utskrifts-, kuverterings- och utdelningstjänsten för Suomi.fi-meddelanden kan användas endast för att skriva ut, kuvertera och dela ut meddelanden som har skickats till Suomi.fi-meddelanden från en offentlig organisation. Organisationen ska alltså använda Suomi.fi-meddelanden.
Om en användarorganisation har andra behov av utskrifts-, kuverterings- och utdelningstjänster ska de själva ordna dem.
När kan tjänsten tas i bruk?
Organisationer som redan använder Suomi.fi-meddelanden kan göra en anmälan om anslutning till tjänsten för utskrift, kuvertering och utdelning av Suomi.fi-meddelanden från och med början av november 2020. Därefter kan de börja testa tjänsten enligt de anvisningar de får. Från och med början av december 2020 är det möjligt att skicka riktiga meddelanden.
De kunder som har använt sig av den TKP-tjänst som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata skaffat genom ett tillfälligt avtal och som producerats av Edita Prima Oy kan övergå till den nya utskrifts-, kuverterings- och utdelningstjänsten från och med den 18 januari 2021.
Om organisationen ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden
En organisation som ännu inte använder Suomi.fi-meddelanden ska börja med att ta Suomi.fi-meddelanden i bruk. Anmälan om anslutning till utskrifts-, kuverterings- och utdelningstjänsten kan göras i samband med att Suomi.fi-meddelanden tas i bruk.
Läs mer om hur Suomi.fi-meddelanden tas i bruk på Suomi.fi-serviceadministration
Kostar det att använda tjänsten?
Organisationerna ansvarar själva för de kostnader som uppstår när de skickar produkter enligt prislistan eller använder de tjänster som anges i den. Posti Messaging Ab fakturerar kunderna direkt.
Välkommen till ett infotillfälle i november
I slutet av november 2020 ordnar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ett informationstillfälle där man berättar närmare om utskrifts-, kuverterings- och utdelningstjänsten för Suomi.fi-meddelanden och hur den tas i bruk. Inbjudningarna till infotillfället publiceras i månadsskiftet oktober-november.
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Kundtjänst för organisationskunder,
organisaatiopalvelut[at]dvv.fi
Frågor om att ta tjänsten i bruk: viestit-kayttoonotot[at]dvv.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation