Yhdistys – tiedäthän nämä viisi asiaa sujuvasta asioinnista viranomaisten digipalveluissa!
Asioiko yhdistyksesi Verohallinnon kanssa? Teettekö avustus- tai tukihakemuksia kunnille ja muille viranomaisille? Rekisteröityneen yhdistyksen on hyvä tietää nämä viisi asiaa Suomi.fi-valtuuksista ja sujuvasta asioinnista yhdistyksen puolesta.
1. Yhdistyksen puheenjohtaja voi asioida digipalveluissa ja valtuuttaa muita, jos hänellä on oikeus edustaa yksin
Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan puheenjohtajalla on oikeus yksin edustaa yhdistystä, hän voi asioida yhdistyksen puolesta digipalveluissa ilman erillistä valtuutta. Hän voi myös valtuuttaa toisen henkilön tai vaikkapa tilitoimiston asioimaan yhdistyksen puolesta.
Suomi.fi-valtuudet tarkistaa puheenjohtajan asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Jos tiedot ovat siellä kunnossa, yhdistyksen asioiden hoito on helppoa.
2. Valtuuksia voi nyt antaa yhdessä myös kaksi yhdistyksen jäsentä, joilla on yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus
Jos rekisteröidyn yhdistyksen nimenkirjoitussäännön mukaan kaksi yhdistyksen jäsentä voi yhdessä edustaa yhdistystä, he voivat myös antaa valtuuksia itse Suomi.fi-valtuuksissa. Valtuudet ovat voimassa heti, kun kumpikin yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuden omaava jäsen on vahvistanut ne.
Elokuusta alkaen erillistä allekirjoitettua valtuushakemusta ei siis tarvitse lähettää Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi. Käytännössä kymmenientuhansien yhdistysten digiasiointi on aiempaa helpompaa.
Suomi.fi-valtuudet tarkistaa asiointioikeuden automaattisesti yhdistysrekisteristä. Siksi omatoiminen valtuuttaminen edellyttää sitä, että yhdistyksen tiedot ja nimenkirjoittamiseen oikeuttavat roolit ovat yhdistysrekisterissä ajan tasalla ja yksiselitteisesti rekisteröity. Jos omatoiminen valtuuttaminen ei onnistu, yhdistyksen tiedot kannattaa tarkistaa PRH:sta.
Yhdistys voi myös edelleen lähettää allekirjoitetun valtuushakemuksen Digi- ja väestötietovirastoon vahvistettavaksi.
3. Suomi.fi-valtuuksista selkeät ohjeet yhdistyksille
Suomi.fistä löytyy nyt myös aiempaa selkeämmät ohjeet yhdistyksille. Ohjeissa kerrotaan, missä tilanteessa yhdistyksen jäsenet voivat itse antaa valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa ja milloin yhä tarvitaan allekirjoitettu valtuushakemus.
Kiitos kaikille asiakaspalautetta antaneille! Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt ohjeitaan ehdotuksienne ja ideoittenne pohjalta.
4. Yhdistyksen tulee aina tietää, keillä on valtuuksia asioida yhdistyksen puolesta
Suomi.fi-valtuudet antaa henkilölle täydet oikeudet tehdä esimerkiksi palkkailmoituksia, avustushakemuksia tai veroilmoituksia yhdistyksen puolesta ja valtuuttaa toisia niiden hoitamiseen. Siksi yhdistyksen tulee huolehtia, että sen käytännöt valtuuksien antamiseen, ylläpitoon ja mitätöimiseen ovat kunnossa.
Yhdistyksen omat käytännöt kannattaa kirjata sekä ylläpitää tietoja siitä, keille valtuuksia on annettu. Se helpottaa toiminnan pyöritystä myös yhdistyksen hallituksen vaihtuessa.
5. Milloin rekisteröity yhdistys tarvitsee edelleen Suomi.fi-valtuushakemuksen?
- Valtuuden vahvistajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
- Valtuuden vahvistajalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.
- Yhdistysrekisteri ei voi välittää automaattisesti tietoja Suomi.fi-valtuuksiin, sillä tiedot nimenkirjoitusoikeuksista ja rooleista ovat vanhentuneet, puutteelliset tai epäselvät.
Huomaa, että rekisteröimätön yhdistys ei voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksilla. Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää, että yhdistyksellä on y-tunnus.
Haluatko tietää lisää – osallistu webinaariimme yhdistyksille 16.10. klo 9
Digi- ja väestötietovirasto järjestää webinaarin sujuvasta yhdistysten digiasioinnista. Nyt on hyvä hetki laittaa Suomi.fi-valtuudet kuntoon ja sujuvoittaa yhdistyksen digiasiointia.
Voit lähettää meille kysymyksiäsi myös ennakkoon.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation