Föreningar – visst känner ni till dessa fem saker om smidig ärendehantering i myndigheternas digitala tjänster!
Uträttar din förening ärenden med Skatteförvaltningen? Lämnar ni in ansökningar om understöd eller stöd till kommuner och andra myndigheter? En registrerad förening bör känna till dessa fem saker om Suomi.fi-fullmakter och smidig ärendehantering på föreningens vägnar.
1. Föreningens ordförande kan uträtta ärenden i digitala tjänster och ge fullmakt åt andra, om hen har rätt att företräda föreningen ensam.
Om ordföranden enligt namnteckningsstadgan för en registrerad förening har rätt att ensam företräda föreningen, kan hen uträtta ärenden för föreningens räkning i digitala tjänster utan särskild fullmakt. Hen kan också ge fullmakter åt andra eller till exempel en bokföringsbyrå för uträttandet av ärenden för föreningens räkning.
Suomi.fi-fullmakter kontrollerar automatiskt ordförandens rätt att uträtta ärenden i föreningsregistret. Om uppgifterna är i skick där är det enkelt att sköta föreningens ärenden.
2. Två föreningsmedlemmar som har rätt att teckna föreningens namn kan nu ge fullmakter tillsammans.
Om två föreningsmedlemmar enligt namnteckningsstadgan för en registrerad förening tillsammans kan företräda föreningen, kan de också själva ge fullmakter i Suomi.fi-fullmakter. Fullmakterna träder ikraft genast då föreningens båda medlemmar med namnteckningsrätt har bekräftat dem.
Från och med augusti behöver man alltså inte skicka in en separat undertecknad fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för fastställelse. I praktiken blir det lättare än tidigare för tiotusentals föreningar att uträtta ärenden digitalt.
Suomi.fi-fullmakter kontrollerar automatiskt rätten att uträtta ärenden i föreningsregistret. Därför förutsätter fullmakt på egen hand att föreningens uppgifter och de roller som berättigar till att teckna föreningens namn är uppdaterade och entydigt registrerade i föreningsregistret. Om det inte lyckas att ge fullmakt på egen hand lönar det sig att kontrollera föreningens uppgifter hos PRS.
Föreningen kan också fortsättningsvis skicka en undertecknad fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för fastställelse.
3. Tydliga anvisningar om Suomi.fi-fullmakter för föreningarna
På Suomi.fi finns det nu tydligare anvisningar för föreningarna. Anvisningarna innehåller information om i vilka situationer föreningsmedlemmarna själva kan ge fullmakter i Suomi.fi-fullmakter och när en undertecknad fullmaktsansökan fortfarande behövs.
Tack till alla som gett kundrespons! Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat sina anvisningar utifrån era förslag och idéer.
4. Föreningen ska alltid veta vem som har fullmakt att uträtta ärenden för föreningens räkning
Suomi.fi-fullmakter ger personer fulla rättigheter att göra till exempel löneanmälningar, ansökningar om understöd eller skattedeklarationer på föreningens vägnar och att ge andra fullmakt att sköta uppgifterna. Därför ska föreningen se till att dess praxis för att ge, upprätthålla och annullera fullmakter är i skick.
Det lönar sig att skriva ner föreningens egen praxis och uppdatera informationen om vem som getts fullmakter. Det gör det lättare att driva verksamheten också när föreningen får ny styrelse.
5. När behöver en registrerad förening fortfarande en Suomi.fi-fullmaktsansökan?
- Bekräftaren av fullmakten saknar finländsk personbeteckning.
- Bekräftaren av fullmakten inte har tillgång till nätbankskoder eller mobilcertifikat.
- Föreningsregistret inte automatiskt kan förmedla uppgifter till Suomi.fi-fullmakter, eftersom uppgifterna om namnteckningsrätter och -roller är föråldrade, bristfälliga eller oklara.
Observera att en oregistrerad förening inte kan ge fullmakter med Suomi.fi-fullmakter. Användningen av Suomi.fi-fullmakter förutsätter att föreningen har ett FO-nummer.
Vill du veta mer – delta i vårt webbinarium för föreningar den 16 oktober kl. 9
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar ett webbinarium om föreningarnas smidigs digitals ärendehantering. Nu är det ett bra tillfälle att få ordning på Suomi.fi-fullmakterna och göra föreningens digitala ärenden smidigare.
Du kan också skicka oss dina frågor i förväg. Webbinarium är på finska.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation