Det blir stegvis lättare för intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare att uträtta ärenden på fullmaktsgivarens vägnar 2024–2025
Intressebevakningsfullmäktigen kan börja sköta sina fullmaktsgivares ekonomiska ärenden i digitala tjänster som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Reformen möjliggörs av det nya datalagret för intressebevakning, där Suomi.fi-fullmakter på ett tillförlitligt sätt kan kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar. Reformen tas i bruk under maj månad.
De e-tjänster där man uträttar ekonomiska ärenden ska uppdatera sina kundanvisningar. I övrigt förutsätter reformen inga åtgärder av organisationer som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter.
I ett nötskal
Under maj månad kan en intressebevakningsfullmäktig sköta sina fullmaktsgivares ärenden när:
- hen har getts i intressebevakningsfullmakten rätt att sköta sin fullmaktsgivares ekonomiska angelägenheter
- personens rätt att uträtta ärenden inte har begränsats till att gälla till exempel en viss egendomspost
- intressebevakningsfullmakt inte uttryckligen kräver att två Intressebevakningsfullmäktigen alltid agerar gemensamt för fullmaktsgivares räkning
- personen har ett eget verktyg för stark autentisering för att uträtta ärenden digitalt, såsom nätbankskoder eller mobilcertifikat
- e-tjänsten kontrollerar rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar i Suomi.fi-fullmakter.
Intressebevakningsfullmäktig kan sköta ekonomiska ärenden i digitala tjänster
Efter ibruktagandet av reformen kan intressebevakningsfullmäktige sköta sina fullmaktsgivares ekonomiska ärenden till exempel i Skatteförvaltningens och Traficoms digitala tjänster. Då behöver hen ingen separat Suomi.fi-fullmakt för att uträtta ärenden.
"I bästa fall känner klienten inte nödvändigtvis ens till Suomi.fi-fullmakter, utan tjänsten är i bakgrunden för att göra det möjligt att uträtta ärenden tryggt och smidigt på samma sätt som i andra rollbaserade ärenden", berättar ledande sakkunnig Tuuli Krekelä från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Privata intressebevakare får samma möjlighet i slutet av 2024. Reformen finansieras av Europeiska Unionen.
I många tjänster behöver intressebevakningsfullmäktigen fortfarande en separat fullmakt
Intressebevakningsfullmäktigen kan inte uträtta ärenden på motsvarande sätt i digitala tjänster som ännu inte utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Till exempel banker och försäkringsbolag har sin egen praxis.
I rådgivningsarbetet ska man instruera klienten att i varje tjänst alltid kontrollera hur hen kan uträtta ärenden där på sin fullmaktsgivares vägnar.
Ändringar i lagstiftningen planeras
I november 2023 tillsatte justitieministeriet en arbetsgrupp med uppgift att bereda ett förslag till uppdatering av lagstiftningen om intressebevakning och intressebevakningsfullmakt.
Mer information om justitieministeriets projekt
Du kan följa utvecklingen av projektet "Uppdatering av reglerna om representation och fullmakt" på justitieministeriets webbplats.
"Ett av MDB:s mål är att lagstiftningen ska möjliggöra en mer omfattande registrering av intressebevakarnas och intressebevakningsfullmäktiges uppgifter. Detta ökar också möjligheterna för intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare att sköta fullmaktsgivares och huvudmännens ärenden i digitala tjänster inom ramen för sina befogenheter", konstaterar ledande sakkunnig Suvi Malinen.
När intressebevakarnas och intressebevakningsfullmäktiges uppgifter har registrerats i det nya datalagret för intressebevakning kan Suomi.fi-fullmakter kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar på samma sätt som nu i PRS eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas register. Personen kan då sköta sina ärenden smidigt i digitala tjänster utan separat skaffade Suomi.fi-fullmakter.
Intressebevakningsfullmäktigen kan få fler ärenderättigheter tills vidare med Suomi.fi-fullmakter – fullmaktsansökan förutsätter inga digitala användarnamn
En intressebevakningsfullmäktig kan ha rätt att sköta även andra än sin fullmaktsgivares ekonomiska angelägenheter. Om hen till exempel vill uträtta hälsoärenden för sin fullmaktsgivare behöver hen tills vidare antingen en separat Suomi.fi-fullmakt eller någon annan fullmakt som används i tjänsten.
Med Suomi.fi-fullmakter kan fullmaktsgivaren ge sina förtroendepersoner rätt att uträtta ärenden till exempel i apoteksärenden samt i social- och hälsovårdens digitala tjänster såsom Mina Kanta-sidor.
Det är möjligt att ge Suomi.fi-fullmakter till exempel med en undertecknad fullmaktsansökan. En fullmaktsgivare behöver alltså inte digitala färdigheter eller användarnamn. Ytterligare information om hur en person som saknar digital kompentens kan ge Suomi.fi-fullmakter finns på adressen Suomi.fi/fullmakter.
Följ med hur projektet framskrider i arbetsområdet för tillstånd
Aktuell information om Digi- och Befolkningsregistercentralens projekt finns i arbetsområdet MyndigheterLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flik.
Information om digitaliseringen av intressebevakare på intressebevakarnas vägnar den 15 maj kl. 9.00
Vi ordnar ett informationsmöte om projektet för Suomi.fi-maktfullmaktstjänster onsdagen den 15 maj kl. 9.00. Evenemanget hålls på finska.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation