Myndighetsposten blir digital – Hur kommunicerar vi om förändringen tillsammans?
Välkommen till Prioritera digitalt-projektets evenemang för kommunikationsprofessionella 8.10.2025
I Finland kommer övergången till att ta emot officiell post främst i digital form att ske 2026. I början av 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer när de väljer stark autentisering för att identifiera sig i en e-tjänst inom den offentliga förvaltningen. Denna förändring kan leda till att kunder tar kontakt i ärendet och det är bra om organisationer inom den offentliga förvaltningen förbereder sig på att informera om ändringen.
Välkommen att höra om förändringen som sker i början av 2026 på Prioritera digitalt-projektets möte för informatörer onsdagen den 8 oktober 2025 kl. 14.00–16.00!
Under mötet publicerar vi ett materialpaket som organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda för att informera sina egna kunder om förändringen.
Under mötet berättar vi
- hur förändringen påverkar vardagen för organisationer inom den offentliga förvaltningen och deras kunder
- hur Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata informerar om förändringen
- hur organisationer inom den offentliga förvaltningen kan informera om förändringen
För vem?
Mötet är avsett för dem som ansvarar för kommunikationen och kundupplevelsen i organisationer inom den offentliga förvaltningen.
Var?
Mötet ordnas som ett Teams-webbinarium.
Mötet hålls på finska.
Anmälan
Anmäl dig senast 7.10.2025
Länken för deltagande skickas till alla som anmält sig två dagar före mötet.
Om du anmäler dig senare får du en deltagarlänk i bekräftelsemeddelandet som skickas efter anmälan.
Vad är det frågan om?
Finland övergår stegvis till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Från och med början av 2026 får personer som identifierar sig i myndigheternas webbtjänster i bruk Suomi.fi-meddelanden i samband med identifieringen utan separat samtycke. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden meddelanden från myndigheterna per post.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör förändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och medborgare som använder tjänsten i användningen av Suomi.fi-meddelanden. Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten.
För närvarande använder över 2,2 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna kan antalet användare öka till cirka fyra miljoner. Genom ändringen strävar man efter årliga besparingar på tiotals miljoner euro i postningskostnader för organisationer inom den offentliga förvaltningen från och med början av 2026.
- Individuals
- Moving
- Check your own personal details
- Certificates from the Population Information System
- Names
- Guardianship
- Having or adopting a child
- Marriage
- Death and estate inventory
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Loss of citizenship of another country
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Guide for students
- Municipality of residence
- Family relationships and Marital Status
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Services of notary public
- Confirmation of gender
- Population information in the Population Information System
- Elections and Right to vote
- Certification of purchase
- Registration of a gift notification
- Citizen Certificate and electronic identity
- Organisations
- Certificates, cards, seals and stamps
- For social welfare and healthcare service providers
- For organisations
- Electronic sealing service
- Timestamping Service
- Electronic signature
- Service certificates
- Advisory service, support and revocation service
- Certificate Directory
- Test the use of a certificate
- Card Reader Software
- Information about certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- Population Information System query interface
- Browser-based Population Information System query
- Resident selection service
- Selection service for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Selection service for wellbeing services counties
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- Certificates, cards, seals and stamps
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- News
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation