Janne Viskari ny överdirektör för Befolkningsregistercentralen
Statsrådet utnämnde den 9 november diplomingenjören Janne Viskari till överdirektör för Befolkningsregistercentralen. Viskari inleder arbetet den 15 november. Mandatperioden, som varar för viss tid, är fem år.
Viskari har arbetat som direktör vid Befolkningsregistercentralen och medverkat som medlem i ämbetsverkets ledningsgrupp sedan 2014. Från och med ingången av innevarande år har han varit verksam som chef för enheten Digitala tjänster, med ansvaret för utvecklandet av digitala tjänster åt medborgarna och den offentliga förvaltningen. Viskari ledde dessförinnan enheten Servicearkitektur och svarade för verkställandet av den nationella servicearkitekturen. Viskari har tidigare arbetat med chefs- och ledningsuppdrag vid Tullen och på den privata sektorn.
"Vi kommer att satsa på kundinriktade tjänster för att ge både medborgare och organisationskunder bättre service, såväl när det gäller elektroniska kanaler som den personliga servicerådgivningen. Befolkningsregistercentralens stärkta roll som en myndighet som främjar digitaliseringen över förvaltningsgränserna och den föreslagna sammanslagningen av magistraterna med Befolkningsregistercentralen skapar goda möjligheter att se över ämbetsverkets tjänster så att de blir tydliga och lätta att använda i olika livssituationer”, berättar Viskari.
”Vi fortsätter verkställa insatsområdena i Befolkningsregistercentralens strategi – bättre kundservice och målmedvetna reformer. Bland annat kommer vi att tillsätta samarbetsgrupper med kunderna för att öka dialogen. Vid årsskiftet övertar Befolkningsregistercentralen handlednings- och rådgivningsuppgifter som knyter an till det nationella verkställandet av digitaliseringen. Vi kommer att starta ett utvecklingsprojekt för att samla dessa uppgifter till ett enhetligt paket på Suomi.fi", fortsätter han.
Tjänsten som överdirektör för Befolkningsregistercentralen söktes av 18 personer.
Befolkningsregistercentralen främjar digitaliseringen av samhället och e-kommunikation i Finland. Den producerar tillsammans med magistraterna uppgifterna i befolkningsdatasystemet, gör det möjligt för samhället att utnyttja dem i stor omfattning, den tillhandahåller tjänster inom certifierad elektronisk kommunikation och den producerar och utvecklar gemensamma stödtjänster för e-kommunikation inom den offentliga förvaltningen.
Ytterligare information:
Janne Viskari, överdirektör (fr.o.m. den 15 november 2017), Befolkningsregistercentralen, tfn 02955 35022, janne.viskari(at)vrk.fi
Anna-Maija Karjalainen, ICT-direktör, överdirektör 02955 30165, anna-maija.karjalainen(at)vm.fi
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation