Suomi.fi fyllde 20 år:
Suomi.fi:s vision har gått från tryckta Medborgarens handbok till en nationell digital infrastruktur
Att göra vardagen smidigare i olika livshändelser har varit en hjärtefråga för Suomi.fi, som fyllt 20 år. Under årens lopp har det vid sidan av innehållet kompletterats med digitala tjänster som underlättar uträttandet av ärenden. Numera är Suomi.fi en helhet av stödtjänster för digital ärendehantering som består av 11 olika tjänster.
En webbplats baserad på livssituationer som överskrider den offentliga förvaltningens organisationsgränser var en gång i tiden revolutionerande. Suomi.fi var den kända "luckan" där det lönade sig att börja utreda ärenden om man inte visste till vilket ämbetsverk ärendet tillhörde.
Nyttiga länkar listades från Utsjoki till Hangö
Föregångaren till Suomi.fi var den 400-sidiga Medborgarens handbok. Innehållsförteckningen i handboken påminde redan i stor utsträckning om strukturen i instruktionerna i Suomi.fi. Den senaste teknologin användes redan på 90-talet. Handboken kunde också läsas som en "hyperbok" på CD-rom, på diskett och i Telmo-tjänsten.
Hyperlänkar var också en modern teknik på den tiden. I Suomi.fi:s anvisningar fanns länkar till alla tjänster inom den offentliga förvaltningen och de finländska kommunerna från Utsjoki till Hangö. Det tog tre månader för tre tjänstemän att kontrollera och komplettera länkarna i hela landet – sedan måste rundan inledas på nytt.
Numera beskrivs den offentliga förvaltningens och kommunernas serviceuppgifter decentraliserat i Suomi.fi-servicedatalagret, där uppgifterna utnyttjas via olika gränssnitt i olika tjänster.
För en smidig vardag
Det är visionen att stöda människorna i deras vardag som bidrar till utvecklandet av Suomi.fi-webbtjänsten: Från att få barn till att bli självständig och övergå till arbetslivet, från närståendevård och intressebevakning till en närståendes död, från företagsplanering, tillväxt och internationalisering till ägarbyte.
En bunt nya händelser har tagits med, såsom dataintrång och corona.
Som en del av Finlands digitala infrastruktur
Suomi.fi-familjen erbjuder gemensamma digitala tjänster till organisationer. Med Suomi.fi kan de i sina tjänster erbjuda datasäkra meddelanden, uträttande av ärenden för en annan person, betalningar, servicekarta samt datasäker dataöverföring mellan organisationer.
För att utveckla tjänsterna har det publicerats kvalitetsverktyg, testmaterial och verktyg för att utveckla samverkan mellan ordlistor, kodsystem och datamodeller.
Suomi.fi har blivit en central del av Finlands nationella digitala infrastruktur, som också väcker internationellt intresse. Tjänstemän som ansvarar för och utvecklar digitala tjänster, politiker samt representanter för företag och internationella organisationer runt om i världen besöker Suomi.fi-tjänsterna.
Suomi.fi 20 år
- Vi sammanställde de viktigaste milstolparna i samband med Suomi.fi:s 20-års jubileum på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsidor. (på finska)
- I sin blogg ger ledande specialsakkunnig Jani Ruuskanen en översikt över det förflutna och visioner om framtiden för Suomi.fi.
I ett nötskal
- Suomi.fi-familjen omfattar Identifikation, Meddelanden, Fullmakter, Betalningar, Kartor, Suomi.fi-servicedatalagret, Testmaterialtjänsten, Kvalitetsverktyg, Informationsleden, Öppen data, Interoperabilitetsplattformen.
- De populäraste Suomi.fi-tjänsterna är Identifikation (200 miljoner ärendehändelser 2021), Fullmakter (över 30 miljoner elektroniska fullmakter från användare sedan 2017) och Meddelanden (nästan en miljon användare).
- Den första Suomi.fi-webbtjänsten publicerades den 1 april 2002. Under årens lopp har den offentliga förvaltningens separata digitala tjänster (t.ex. Katso, Yritys-Suomi, Handbok för uträttande av ärenden, Medborgarkontot) integrerats i den enhetliga Suomi.fi-familjen.
- Suomi.fi-tjänsterna förnyades i det nationella Servicearkitekturprogrammet 2014–2016. Lagen om förvaltningens elektroniska tjänster trädde i kraft 2016.
- På 2020-talet ökar och utvidgas användningen av Suomi.fi. Utvecklingen av nya tjänster och nya sätt att utnyttja dem fortsätter i snabb takt.
Tilläggsuppgifter
• Jani Ruuskanen, ledande specialsakkunnig, 0295 535 031, [email protected]
• Terhi Tuokkola, ledande sakkunnig, 0295 535 097, [email protected]
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation