Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter sitt långsiktiga arbete för ett smidigt Finland under ledning av Janne Viskari
Statsrådet har i dag utnämnt Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, att fortsätta i sitt uppdrag under de följande fem åren.
– Det är mycket motiverande att fortsätta i myndighetens ledning i en situation där Finland är på första plats i EU:s digitaliseringsranking. Vår uppgift är att hålla Finland i spetsen för utvecklingen även i fortsättningen, berättar Janne Viskari.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället och erbjuder tjänster för olika livssituationer. Myndighetens verksamhet är riksomfattande och sysselsätter 1 012 personer. Myndigheten inledde sin verksamhet i början av 2020 i och med sammanslagningen av Befolkningsregistercentralen och magistraterna.
– Vi främjar digitaliseringen av hela samhället genom att erbjuda tjänster bland annat för att utveckla den digitala säkerheten och det digitala stödet. Vi utvecklar och erbjuder också Suomi.fi-tjänster som olika aktörer i samhället i stor utsträckning kan utnyttja i sin egen verksamhet, fortsätter Janne Viskari.
Nästa år är avsikten att publicera en ny Suomi.fi-tjänst som fungerar som en telefonapplikation, via vilken man kan använda ett digitalt identitetsbevis i besöks- och e-tjänster. Tjänsten kan också utvidgas till att omfatta användningen av andra tillstånds- och personuppgifter i Finland och Europa.
Digitaliseringen gör det smidigare att uträtta ärenden hos myndigheter
Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndigheten har redan utvecklat tjänster, processer, instruktioner och verksamhetssätt till att fungera riksomfattande. Till näst satsar myndigheten på att modernisera uträttande och hantering av ärenden samt serviceproduktionen. Målet är att det ska vara så smidigt som möjligt att sköta ärenden med myndigheterna oberoende av var i Finland man bor eller uträttar ärenden.
– Med hjälp av digitaliseringen kan vi också utveckla myndighetens egna tjänster i en mer omfattande riktning som också beaktar olika skeden i livet bättre. Viktiga tillämpningsområden för digitaliseringen är för oss de tjänster som är komplexa helheter som exempelvis de som tillhandahålls de anhöriga vid en närståendes död, intressebevakning samt tjänster för invandrare. Servicekedjorna överskrider ofta organisationernas gränser i alla dessa fall och är beroende på kundernas livssituation dessutom förknippat med flera olika aktörers tjänster. Genom att utnyttja digitalisering och samarbete mellan olika myndigheter och andra aktörer kan servicehelheterna göras smidigare i framtiden, berättar Janne Viskari.
Digitala tjänster används redan i stor utsträckning, men papperstvånget fördröjer myndigheternas verksamhet
Både organisationer och allmänheten sköter redan en stor del av sina ärenden via digitala kanaler. I Finland är användningen av digitala tjänster baserad på frivillighet.
– Danmarks goda erfarenheter av den allmänna elektrifieringen av ärenden och vad det eventuellt kan visa oss i Finland är viktigt att lyfta fram till diskussion i framtiden. Att behandla och avgöra ärenden endast elektroniskt ska vara möjligt för myndigheter gällande de personer som bevisligen kan uträtta ärenden elektroniskt. För närvarande har vi ett papperstvång i Finland, dvs. myndigheterna måste skicka avgöranden till kunderna i pappersform per post, även om kunden själv skulle ha uträttat ärenden i e-tjänsten om hen inte separat har gett sitt samtycke till elektronisk myndighetskommunikation, berättar Janne Viskari.
Om kunden kan uträtta ärenden digitalt ska det vara det primära sättet att uträtta ärenden, det vill Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Samtidigt skulle detta betyda satsningar på ett omfattande utbud av digitalt stöd
Generaldirektör Janne Viskari, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Mer information:
Janne Viskari
fö[email protected]
tfn 0295 536 000
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation