Digi- ja väestötietovirasto jatkaa pitkäjänteistä työtä sujuvan Suomen eteen Janne Viskarin johdolla
Valtioneuvosto on tänään nimittänyt Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskarin jatkamaan tehtävässään seuraavat viisi vuotta.
– On erittäin motivoivaa jatkaa viraston johdossa tilanteessa, jossa Suomi on EU:n digivertailun kärkimaa. Tehtävänämme on pitää Suomi kehityksen kärjessä myös jatkossa, Janne Viskari kertoo.
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota ja tarjoaa palveluja eri elämäntilanteisiin. Virasto toimii valtakunnallisesti ja työllistää 1012 henkilöä. Virasto aloitti toimintansa vuoden 2020 alussa Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien yhdistyessä.
– Koko yhteiskunnan digitalisaatiota edistämme tarjoamalla palveluja muun muassa digitaalisen turvallisuuden ja digituen kehittämiseen. Kehitämme ja tarjoamme myös Suomi.fi-palveluja, joita yhteiskunnan eri toimijat voivat laajasti hyödyntää omassa toiminnassaan, Janne Viskari jatkaa.
Ensi vuonna on tarkoitus julkaista uusi puhelinsovelluksena toimiva Suomi.fi-palvelu, jonka kautta voi käyttää digitaalista henkilöllisyystodistusta käynti- ja verkkoasioinnissa. Palvelu on laajennettavissa myös muiden lupa- ja henkilötietojen käyttämiseen Suomessa ja Euroopassa.
Digitalisaatio sujuvoittaa asiointia viranomaisten kanssa
Digitalisaatio tarjoaa keinoja myös Digi- ja väestötietoviraston oman toiminnan kehittämiseen. Virasto on jo saanut kehitettyä palveluja, prosesseja, ohjeita ja toimintatapoja valtakunnallisesti toimiviksi. Seuraavaksi virastossa panostetaan asioinnin, asianhallinnan ja palvelutuotannon modernisointiin. Tavoitteena on, että asioiden hoitaminen viranomaisten kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa riippumatta siitä, missä päin Suomea asuu tai asioi.
– Digitalisaation keinoin pystymme kehittämään myös viraston omia palveluita laajemmiksi ja elämäntapahtumalähtöisemmiksi kokonaisuuksiksi. Meille tärkeitä digitalisaation soveltamiskohteita ovat luonteeltaan monimutkaiset edunvalvonta, läheisen kuolemaan liittyvät omaisille tarjottavat palvelut sekä maahanmuuttajien palvelut. Näissä kaikissa palveluketjut ylittävät usein organisaatioiden rajoja ja palvelutarpeeseen nivoutuu asiakkaiden elämäntilanteesta riippuen useiden eri toimijoiden palveluita. Digitalisaation hyödyntämisellä ja eri viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyöllä palvelukokonaisuutta pystytään tulevaisuudessa sujuvoittamaan, Janne Viskari kertoo.
Digipalveluja käytetään jo laajasti, mutta paperipakko hidastaa viranomaisten toimintaa
Sekä organisaatiot että kansalaiset hoitavat jo suuren osan asioistaan digitaalisten kanavien kautta. Digitaalisten palvelujen käyttö perustuu Suomessa vapaaehtoisuuteen.
– Tulevaisuudessa olisi tärkeää avata keskustelua siitä, voisiko Tanskan hyvistä kokemuksista asioinnin yleisessä sähköistämisessä olla opittavaa Suomessa. Viranomaisilla tulisi olla mahdollisuus käsitellä ja ratkaista asioita vain sähköisesti niiden henkilöiden osalta, jotka todennetusti pystyvät sähköiseen asiointiin. Tällä hetkellähän meillä Suomessa on paperipakko, eli viranomaisten on pakko lähettää ratkaisut asiakkaille postitse paperilla, vaikka asiakas itse olisi asioinut sähköisessä asiointipalvelussa, jos hän ei erikseen ole antanut suostumusta sähköiseen viranomaisviestintään, Janne Viskari kertoo.
Digi- ja väestötietovirastossa tahdottaisiin digin olevan ensisijainen asiointitapa, jos asiakas digitaalisesti pystyy asioimaan. Tämä tarkoittaisi samalla digituen kattavaan tarjontaan panostamista.
Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Lisätiedot:
Janne Viskari
[email protected]
puh. 0295 536 000 (vaihde)
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation