Suomi.fi ger vägledning genom byråkratidjungeln efter en närståendes död
Ibland står vi inför svåra situationer i livet. Av dessa är en närståendes död säkert den tyngsta. Mitt i sorgen måste man uträtta ärenden med flera aktörer och fatta stora beslut i en tid när man är som svagast.
Den nya guiden När en närstående avlider på Suomi.fi ger vägledning framåt steg för steg. Tydligt och heltäckande.
I början av guiden ställs några kartläggande frågor. Med hjälp av dem ger innehållet i guiden närmare svar som gäller i situationen i fråga.
– Fokus låg på att förstå och hjälpa människor som befinner sig mitt i sorgen. Guiden erbjuder heltäckande information och tjänster tydligt strukturerade, berättar ledande sakkunnig Anu Strömberg vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Vad ska jag göra först?
Vad händer när en närstående person avlidit? Vilka dokument behöver jag för att sköta ärenden? Vad ska man göra om en närstående avlider utomlands eller är medborgare i ett annat land? Vart ska jag själv anmäla om dödsfallet? I Suomi.fi:s guide finns tydliga anvisningar för alla dessa frågor.
Guiden ger råd om hur man ordnar en begravning.
– I guiden finns information om vilka val man ska göra, vilka kostnader begravningen medför och var man vid behov kan få stöd för dem. Som stöd för arrangemangen finns en tydlig minneslista, berättar Sari Koukkari från Begravningsbyråernas förbund.
Det finns också många praktiska saker som ska skötas snabbt, såsom bankkonton, fakturor, post, avtal och konton i sociala medier.
Hur ordnar jag bouppteckningen och arvskiftet?
Bouppteckningen ska ordnas inom tre månader från dödsfallet. I handboken finns anvisningar för hur bouppteckningen ska ordnas: vilka uppgifter och dokument som behövs för bouppteckningen och vart bouppteckningsinstrumentet ska skickas.
Handboken ger råd om vad som ska beaktas vid arvskiftet samt hur man kan agera med dödsboets egendom. Om den avlidne har ett minderårigt barn, ger guiden anvisningar om hur hens intressen kan säkerställas i olika situationer.
Var får jag hjälp och stöd i sorgen?
En närståendes död är en av de tyngsta händelserna i livet.
– Det lönar sig inte att vara ensam i en kris. Den sörjande kan få kris- och professionell hjälp samt kamratstöd. Guiden ger också råd om hur man kan stöda barn och unga i situationen och var man vid behov får professionell hjälp, berättar sakkunnig Sirpa Mynttinen från Surevan kohtaaminen-verksamheten.
Guiden ger också vägledning i hur man ordnar sin utkomst samt ansöker om familjepension, försäkringsersättningar och olika stöd.
Ett stort antal myndigheter, organisationer och experter har förenat sina krafter för att producera en omfattande och tydlig guide
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har producerat guiden i samarbete med en stor grupp experter och myndigheter. I planeringen har man utnyttjat de bästa experternas kunskap och erfarenhet av de frågor som just då är mest centrala för de anhöriga.
Centrala aktörer deltar i samarbetet: Advokatförbundet, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Pensionsskyddscentralen, FPA, Kyrkostyrelsen, Lantmäteriverket, föreningen Nuoret Lesket ry, Justitieministeriet, Polisen, Finlands Begravningsbyråers Förbund, projektet Surevan kohtaaminen, Institutet för hälsa och välfärd TH, Utrikesministeriet, Försäkrings- och finansrådgivningen FINE samt Skatteförvaltningen.
Bekanta dig med Suomi.fi-guide:
- Individuals
- Processing times
- Marriage
- Having or adopting a child
- Names
- Moving
- Guardianship
- Life changes while living abroad
- Moving while living abroad
- Registration of a child born abroad
- Marriage concluded abroad
- Partnership registered abroad
- Divorce granted abroad
- Registration of a name change performed abroad
- Gender recognised abroad
- Death abroad
- Registration of citizenship
- Notification of retaining Finnish citizenship
- Legalisation of foreign documents
- Submitting foreign documents
- As a foreigner in Finland
- Registration of a foreigner
- Registration of a foreign student
- Municipality of residence
- Instructions on arriving in Finland from Ukraine
- Guide for employed persons
- Fast track service for specialists and growth entrepreneurs
- Instructions for legalisation
- Submitting foreign documents
- Foreigner’s move to Finland, in Finland and out of Finland
- Check your own personal details
- Elections and Right to vote
- Suomi.fi Web Service
- Citizen Certificate and electronic identity
- Certificates from the Population Information System
- Population information in the Population Information System
- Registration of a gift notification
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Citizens’ initiative
- Death and estate inventory
- Public Service Info
- Address service
- Forms
- Digital support for citizens
- Organisations
- Certificates
- Population information services for organisations
- Public administration sampling and updating service
- Private sector information services
- PIS modified data interface
- Modified data update service
- VTJkysely interface
- Browser-based VTJkysely application
- Resident sampling services for property management offices and maintenance companies
- Data extraction for municipalities
- Reform of personal identity code
- Conditions for using population information
- Maintaining the Population Information System
- Extracts from registers
- Suomi.fi services
- Services to promote digitalisation
- Digital support
- Digital identity reform
- Digital security services
- Services of notary public
- Certification of purchase
- Right to officiate weddings
- E-services
- Finnish Authenticator identification service
- About the agency
- Digital and Population Data Services Agency
- Digital and Population Data Services Agency as an Employer
- Use our services electronically
- Contact
- Customer service for private customers
- Customer service for organisations
- Service locations
- Digital and Population Data Services Agency address, switchboard e-billing details
- Digital and Population Data Services Agency Management
- Marriage ceremony premises information
- Contact details for media
- International Affairs
- Invoicing
- Quality policy
- Equality plan for customers
- Data protection
- News
- Population Information System
- For media
- Brochures and publications
- Projects
- Foresight and research cooperation